CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 3349|Reply: 28

[Tempatan] Penceroboh durian haram gagal di mahkamah

  [Copy link]
Post time 23-12-2020 03:48 PM | Show all posts |Read mode
Mahkamah tolak permohonan pekebun durian Raub

NOR KHALILAH GUSTI HASSAN | | 23 Disember 2020

KUANTAN - Mahkamah Tinggi di sini pada hari ini menolak permohonan pendengaran kes semakan kehakiman yang difailkan 204 pekebun durian Raub bagi mengetepikan notis pengosongan tanah yang dikeluarkan kerajaan Pahang terhadap mereka sebelum ini.


Keputusan itu dibuat Hakim, Datuk Zainal Azman Ab Aziz selepas berpuas hati dengan hujah pihak responden yang diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Noor Fadzila Ishak dan plaintif yang diwakili peguam, Siew Choon Jern dan Brendan Siva.

Choon Jern berkata, keputusan itu dibuat berdasarkan dua alasan iaitu pertama, notis-notis pengusiran yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri bukan merupakan keputusan atau tindakan yang berada di bawah lingkungan semakan kehakiman.

"Kedua, mahkamah berpendapat bahawa petani merupakan penceroboh terhadap tanah-tanah tersebut. Oleh itu, mereka tidak mempunyai locus standi untuk memohon semakan tersebut.

"Hal ini kerana notis-notis pengusiran bukan keputusan yang boleh dicabar di bawah bidang kehakiman.

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... pekebun-durian-Raub
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf


Semoga Kedaulatan undang2 terus diutamakan

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 23-12-2020 03:49 PM | Show all posts
Tanah yang telah diteroka tersebut mungkin boleh dipulihara untuk
kembali dijadikan kawasan hijau

juga untuk gantikan tanah rezab Melayu

atau dibuka skim baharu seumpama Felda untuk veteran tentera dan
generasi muda
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 04:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Ala siannya..tak.merasa musang king la tahun depan
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Tgk.. Nanti ada menggelupur buka thread nak cover keputusan yg depa ni adalah PENCEROBOH.

Contoh simple ada thread PRABAKARAN LANGGAR SOP.. Tiba2 muncul thread tentang AZMIN ALI..

Cubaan utk alih perhatian supaya nampak geng PH suci sesuci embun pagi.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-12-2020 04:22 PM | Show all posts
jalfa replied at 23-12-2020 04:03 PM
Ala siannya..tak.merasa musang king la tahun depan

Ramai lagi pengusaha yang tanam secara sah dan
bergeran  

btw, musang king ni nama asalnya Raja Kunyit

asal Kelantan
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 04:41 PM | Show all posts
geng2 kiasu dan menceroboh tanah orang secara haram memang dah ada dalam DNA.

tengok je la area selangor ni. masuk hutan pun ada kilang besar. ada ladang.

lepas tu nak claim.
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 05:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Anyway, kawasan tu kawasan tadahan hujan.. so utk company yg appoint by kerajaan negeri tu pun tak patut diteruskan utk tujuan komersil. Kawasan tu patut jadi hutan simpan.
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 05:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Keputusan saja gagal tp masih boleh tanam musangking lg...what do u expect la dah berpuluh2 tahun camni.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-12-2020 07:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga usaha untuk merampas semua tanah haram berjalan terus di daerah lain pula...
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 08:17 PM | Show all posts
Pahang sedia kosongkan kebun haram Musang King
Oleh Asrol Awang - Disember 23, 2020 @ 7:46pm

KUANTAN: Kerajaan negeri bersedia untuk meneruskan penguatkuasaan pengosongan tanah yang ditanam dengan durian Musang King secara haram di sekitar Raub, dekat sini, dalam tempoh terdekat.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, selepas Mahkamah Tinggi, di sini, hari ini menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap notis arahan pengosongan tanah dikeluarkan kerajaan negeri.

Beliau mengakui kerajaan negeri bersyukur dengan keputusan dibuat Mahkamah Tinggi itu dan bersedia untuk meneruskan operasi penguatkuasaan pengosongan tanah terbabit pada bila-bila masa sahaja.

"Tiada lagi tempoh masa diberikan kepada semua pekebun terbabit yang meneroka tanah itu secara haram.

"Pada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri hari ini, kita bersetuju bahawa tindakan penguatkuasaan akan dilakukan dalam tempoh segera," katanya mengulas keputusan dibuat Mahkamah Tinggi itu.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Menandatangani Perjanjian Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Bekalan Air Negeri Pahang di sini hari ini.

Yang turut hadir Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Mengulas lanjut, Wan Rosdy berkata, penguatkuasaan ke atas kebun durian Musang King itu akan dilaksanakan seperti kes penerokaan tanah secara haram di Lembah Bertam dan Sungai Ichat di Cameron Highlands.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-12-2020 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
underground replied at 23-12-2020 04:41 PM
geng2 kiasu dan menceroboh tanah orang secara haram memang dah ada dalam DNA.

tengok je la area s ...

Dengan puak gini satu je

kena firm

TEGAS
Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2020 08:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang menceroboh x ada kena tindakan apa2 ke? Senang idup...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-12-2020 10:35 AM | Show all posts




Kejayaan pulihkan Sungai Ichat di Cameron Highland, hasil ketegasan kerajaan Pahang
memerangi penceroboh haram
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-12-2020 10:36 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
ainnia replied at 23-12-2020 08:32 PM
Yang menceroboh x ada kena tindakan apa2 ke? Senang idup...

Ye betol. Mereka sepatutnya dikenakan tindakan !!
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Minami2013 replied at 23-12-2020 04:13 PM
Anyway, kawasan tu kawasan tadahan hujan.. so utk company yg appoint by kerajaan negeri tu pun tak p ...

Naleh oooo royal deghian tu tengok ah siapa punya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-12-2020 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
creep_bite replied at 23-12-2020 06:02 PM
Semoga usaha untuk merampas semua tanah haram berjalan terus di daerah lain pula...

Esp kt Sabah nun
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 03:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Jangan gentar dgn depa ni..nak tuntut jadi hak sendiri lah tu padahal bukan sikit2 204 pekebun. Satu kebun berapa ekar. Tamak. Jual semua keluar negara harga berpuluh ringgit 1 kilo. Rakyat Malaysia nganga...bila hujan banjir tu je rakyat dapat.
Cameron satu lagi habis hutan ditarah
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
cina tua DAP tak berbunyi dah
umur pun dah lanjut
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2020 06:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Dasar taktau malu. PENCEROBOH!
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-2-2023 02:23 AM GMT+8 , Processed in 0.105477 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list