CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: highcastle

[Tempatan] Batu Nisan Dipercayai Dari Dinasti Qing Abad Ke-17 Dijumpai Di Rumah Bekas MB

  [Copy link]
Post time 19-11-2020 05:55 PM From the mobile phone | Show all posts
myoujin replied at 19-11-2020 12:53 PM
Yang ada tiga baris tu ke.. tulisan simple jepun ayam 鶏 (にわとり niwatori) tulisan china macam m ...

Kalau cina tradisional 雞 kalau cina simplified 鸡
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-11-2020 06:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 18-11-2020 09:26 PM
Iols dok bayangkan adegan pet sematary

Best cite ni..da lyn kt nexflix
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 19-11-2020 08:31 AM
Kat fb ramai komen katanya mcm baru tanam dan tak logik tak perasan sbb rendah sangat.

Hahahaha... Ioll pon x purcaya lansong
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 06:33 PM | Show all posts
Macam pelik jee
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 06:45 PM From the mobile phone | Show all posts
PEKAN : Penemuan sepuluh bongkah batu nisan Cina di kawasan  sebuah rumah di Jalan Bendahara, Pekan, yang ditemui baru-baru ini memberi maklumat sejarah berharga bahawa kawasan itu adalah bekas tokong Cina yang telah wujud sejak tahun 1850-an.

Warga emas, Pekan, Mohamed Mokhtar Abu Bakar berkata kewujudan tokong Cina yang terletak di Pekan Lama bermula dengan satu perkampungan Cina yang bermastautin di situ.

“Setelah tiba dari China untuk tujuan berdagang, ramai pendatang itu terus tinggal di Pekan Lama dan membuka kawasan itu sebagai perkampungan baharu mereka. Tidak mustahil tokong  dibina dan pastinya terdapat kubur di sekitar tokong tersebut.

“Pada masa itu, muara Sungai Pahang diibaratkan seperti pelabuhan yang sibuk dengan banyak kapal, tongkang, jong dan perahu berlabuh, dikatakan berlaku pada tahun 1200-an, sehingga ada jong China turut belayar mudik ke hulu sehingga sampai ke kawasan Tembeling untuk berniaga,” katanya ketika dihubungi SAHIH.

Mohamed Mokhtar berkata, mengikut cerita orang Cina di Pekan, tokong itu ialah Tokong Teh Chew dan orang Cina yang berkampung di sekitar Tokong itu datang dari Wilayah Teh Chew di Canton, Tanah Besar China.

Katanya, kehadiran pedagang China membekalkan arak, tembikar, kapas dan sebagainya dan penduduk Tembeling pula membekalkan gading gajah, sumbu badak, gaharu dan sepang kederang iaitu sejenis dakwat untuk tujuan celupan yang tidak mudah luntur dan tahan lama.

Katanya, asalnya rumah tersebut kepunyaan Jeneral Engku Nasaruddin sekitar tahun 1900-an dan kemudian dijual kepada Menteri Besar kesembilan, Datuk Seri Mohamad Jusoh.

“Di seberang jalan rumah itu ialah rumah ayah Engku Nasaruddin, manakala berdekatannya terletak Sekolah Tengku Ampuan Fatimah, semasa melakukan kerja-kerja pembinaan dewan sekolah itu pernah terjumpa tengkorak manusia

“Kawasan Masjid Ahmad Shah iaitu kawasan Istana Sultan Ahmad 1 yang juga turut dikenali Istana Rupa terdapat anak sungai Pahang iaitu Sungai Parit,” katanya.

Katanya, negeri Pahang kaya dengan sejarah lampau dan mempunyai ikatan dengan negara lain seperti China dalam perdagangan dan sejarah silam seperti ini harus dikaji sebanyak mungkin demi generasi muda.

https://sahih.com.my/kawasan-rumah-bekas-tokong-cina-kuno
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 07:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Sblm tau xpenah nmpk antu lompat2..skang dh tahu ni mcm2 cite nnt kua. Nasib pahang xpkpb. Haha
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 07:34 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_almondpecan replied at 19-11-2020 05:55 PM
Kalau cina tradisional 雞 kalau cina simplified 鸡

Oo lain.. mmg jepun kot
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 07:36 PM From the mobile phone | Show all posts
oranjes replied at 19-11-2020 03:38 PM
btul la tu.. fu shen... god of luck...ni bkn batu nesan...
yg lain2 tu ada huruf qing kat atas s ...

Direct translate mmg god of luck pun..  gugel bagi mascot.. ntah la haha
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-11-2020 07:41 PM | Show all posts
itu dlm ada itu Shih Qi Huang punya Maharaje ker..amboi bun
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 08:13 PM From the mobile phone | Show all posts
bangcak replied at 18-11-2020 09:32 PM
lama tak dgr gang dapig bising semenjak dua menjak nih.
geng umngok je dok tembak geng abah cow  ...

Klau dah ada jirat maknanya mmg diorg dh berkampung halaman lama kt pekan tu....kot ada keturunan diorg lg sampai skrg nk bagi ic biru ke hapa? Mau meroyan geng2 umno nti
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 08:18 PM From the mobile phone | Show all posts
tripleid replied at 19-11-2020 08:48 AM
jgn nak hepi sgt.mamposla kalo pasni china dtg claim pahang..mcm la x tau sblm ni dah byk wilayah ci ...

Israel pun dh dpt claim palestine sis
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 11:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 19-11-2020 05:53 PM
Betullah kubur yang bawah tu

haah..tu huruf mu.坟墓  (fen mu) tu kubur.nama dia ni 林氏 lin shi. seorang perempuan kalau ikut huruf 妣 - maksud mendiang mak.
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2020 11:17 PM From the mobile phone | Show all posts
yg lain2 tu tak berapa jelas. mungkin jugak batu nesan ni dtg dr tempat lain - perkuburan yg dh dimusnahkan, di amik utk tujuan construction. kat china pun ada buat camni.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2020 12:44 AM From the mobile phone | Show all posts
oranjes replied at 19-11-2020 11:15 PM
haah..tu huruf mu.坟墓  (fen mu) tu kubur.nama dia ni 林氏 lin shi. seorang perempuan kalau ikut h ...

Haha thanks uols. Surname dia lim/lin?
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2020 07:44 AM From the mobile phone | Show all posts
eh salah... 林氏tu maksud dia lin clan. nama dia ni tatau yg mana satu. lin sebutan dlm mandarin, lim tu sebutan dlm hakka/hokkien rasanya.


yg tuliskan ayam 鸡/雞 tu nama orang tu, surname dia 谭 tan. ada huruf 考kat atas bermaksud mendiang atuk/bapak, nama penuh tak nampak.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2020 08:37 AM | Show all posts
Firenzza replied at 19-11-2020 08:18 PM
Israel pun dh dpt claim palestine sis

kalo ikut sejarah zman nabi2 dulu mmg israel punya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-11-2020 10:03 AM | Show all posts
Kubo keturunan Lim. So? Mak baca Chinese both traditional ngan simplified
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2020 10:06 AM | Show all posts
Cantonese ada script lain. Tak sama ngan Manderin punya script. Hokkien mak nenek semua ada ideogram local bahasa deme. Takde makna semua benda kaw nak Mandelin kan.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2020 10:07 AM | Show all posts
Set pempuan OA kat Pahang ngan Johor banyak jer kawen ngan jantan cina. Tapi register hanaknye jadi OA. Yang kawen ngan Mat Saleh pon hader
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2020 10:10 AM | Show all posts
Nama penoh mak pon Zabedah Ng. Babah ai pon hader nama Ng tapi ai Melayu Tua suku Jakoon
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-1-2023 05:50 PM GMT+8 , Processed in 0.103786 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list