Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
446
View
8
Reply

Syahid atau bunuh diri ?

[Copy link]

Author: abcdotcom    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-11-2020 10:11 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Kisah lelaki warga Palestin membakar diri sebagai protes terhadap Israel menyebabkan dua pendapat .Syahid atau Bunuh diri . Majoriti berpendapat bunuh diri.
Screenshot_2020-11-15-10-09-10-88.jpg
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 15-11-2020 10:12 AM From the mobile phone | Show all posts
1.Mengapa 1.8 bilion org Islam gagal Bantu Palestinian??? Jumlah Yahudi tak sampai 50 juta SELURUH DUNIA .
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2020 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
kita serahkan kepada Allah swt nasib nya..
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2020 11:00 AM From the mobile phone | Show all posts
abcdotcom replied at 15-11-2020 10:12 AM
1.Mengapa 1.8 bilion org Islam gagal Bantu Palestinian??? Jumlah Yahudi tak sampai 50 juta SELURUH D ...

umat Islam di seluruh dunia masih bantu Palestin sehingga kini..siapa kita nak kata dah gagal..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-11-2020 11:24 AM From the mobile phone | Show all posts
periakuning replied at 15-11-2020 11:00 AM
umat Islam di seluruh dunia masih bantu Palestin sehingga kini..siapa kita nak kata dah gagal..

Betullah Tu .......ingat dah mati .
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2020 03:10 AM From the mobile phone | Show all posts
MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah

Siapakah kita hari ini untuk menilaikan syahid atau bunuhdiri? Masyarakat boleh buat andaian dimana pengorbanan yang dilakukannya hanya Allah SWT shj yang tahu. Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Apa yang Baginda SAW ajar kita selaku umatnya yang terbaik adalah doa kepada saudara seIslam dan bersangka baik. Cuba letak diri kita dalam keadaan mereka. Syukurlah kita tidak berada didalam keadaan sedemikian dan banyak kan istigfar kerana tiada kekuatan kecuali Allah SWT Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. TaufikNya amat diperlukan kerana kita terlepas pandang terhadap pemberianNya apabila doa kekasihNya nabi junjungan kita nabi Muhammad SAW tidak dimakbulkanNya yakni peperangan antara umatnya. Hebatnya golongan kafirun terutamanya golongan yang diMurkaiNya faham apa itu perintah Allah dan Rasul (AlQuran dan Sunnah Baginda SAW) kerana itulah janjiNya terhadap golongan yang diMurkaiNya (cerdikpandai - bani Israel). Golongan ini telah mengikat dunia dengan world order rules atau globalization dan banyak lagi doktrin sistem perundangan dunia termasuklah commonwealth. Common lah sangat.. Apa yang boleh kita lakukan bila terikat dengannya? Lihat bagaimana golongan cerdikpandai ini mengaji AlQuran cuma mereka ini tidak beriman. Pernah dengar dari Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Mushab, ia menceritakan, aku pernah bertanya kepada ayahku, yaitu Saad bin Abi Waqqash mengenai firman Allah: qul Hal nunabi-ukum bil akhsariina amaalan (Katakanlah, Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?) Apakah mereka itu al-Hururiyyah? la menjawab: Tidak, mereka itu adalah Yahudi dan Nasrani. Adapun orang-orang Yahudi itu telah mendustakan Muhammad SAW. Sedangkan orang-orang Nasrani, ingkar akan adanya surga dan mereka mengatakan: Tidak ada makanan dan minuman di dalamnya. Al-Hururiyyah adalah orang-orang yang membatalkan janji Allah setelah mereka berjanji kepada-Nya.

Yang jelas, hal itu bersifat umum yang mencakup semua orang yang menyembah Allah Taala dengan jalan yang tidak diridhai, yang mereka mengira bahwa mereka benar dan amal perbuatan mereka diterima, padahal mereka itu salah dan amal perbuatannya tidak diterima.

Hadis tersebut merujuk kepada Surah AlKahfi ayat 103-106. Semoga Allah SWT sentiasa berkati kita.

Kembali kepada topik asal, saudara Palestine kita hanya dibantu dari sudut material maka dapatlah dalam bentuk duniawi tanpa sebarang bantuanNya kerana tidak mengikuti specification atau kehendakNya. Pada hakikat, kehendak Allah SWT terhadap hambaNya adalah penggantungan hati (hadratillah) sepertimana setiap kali kita lafaz terutamanya pada ayat 5 surah alFatiha. Perpecahan dan peperangan antara umat ini berlaku BuKAN asebab doa Baginda SAW tidak dimakbulkan Nya. Sebenarnya Allah SWT tarbiyah kita agar mengikuti kekasihNya (Sunnah) jika kita benar sebenarnya cintakan Allah dan RasulNya. Walaupun kita ini tidak berhajat kepada cinta tersebut, tetap dan pasti akan tiba masanya dimana peristiwa hijrah akan berlaku dalam satu suasana golongan Muhajrin dan Ansari dihidupkan (surah Al Anfal ayat 73). Maka fattah mekah akan berulang sekali lagi DENGAN bantuan Allah SWT (surah AtTaubah ayat 100) untuk menangkan ISLAM. Nusrah Allah SWT seperti mana dalam peperangan BADR Dan peperangan Uhud merupakan tarbiyah dari Allah SWT. Pernah dengar mahfumNya, "Tidakkah KALIAN memikirkannya..?"

Wallahu'alamm

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2020 03:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Coolie replied at 18-11-2020 03:10 AM
MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah

Siapakah kita hari ini untuk menilaikan syahid atau ...

Teringat satu peristiwa dimana negara kita Malaysia memberi penempatan kepada mangsa pelarian Cambodia (suatu tempat atau pulau terletak persekitaran pantai Timur). Tanda rahmatNya, telaga petroleum ditemui di Trengganu (pemberianNya atau anugerahan?) selepas berlakunya penempatan tersebut. Siapa yang sedar? Melainkan United Nations and UNESCO.. Kita sekali lagi  terlepas pandang terhadap Allah SWT. Pernah dengar mahfumNya yang lebihkurang bunyinya,  "jika kalian dapat Aku (Allah SWT) maka Aku lebih baik  daripada dunia dan seisinya"..

MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah..
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2020 10:47 AM | Show all posts
tuhan je yang boleh tentukan. kita manusia yang tak ada apa2 kelebihan cuma boleh justify, teka,anggarkan je.

kita doa yang terbaik utk dia, moga allah terima as syahid
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-11-2020 01:09 AM From the mobile phone | Show all posts
jijilaaa replied at 18-11-2020 10:47 AM
tuhan je yang boleh tentukan. kita manusia yang tak ada apa2 kelebihan cuma boleh justify, teka,angg ...

Mmg Kita doakan syahid .Namun Ada percanggahan pendapat ulama.Jk benar bunuh diri,ia wajarlah dielakkan wlu APA niat sekali pun .....Pernah masa perang ,sorang Sahabat Luka parah dan X mmpu Tahan dan Dia tikam dgn perang .Hal itu dibawa kpd Nabi SAW dan Nabi enggan solatkan dia dan Minta Sahabat uruskan .Kena cakna juga .
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list