CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 5268|Reply: 34

Kat Indonesia Ada Soju Halal, Ada Yang Nak Rasa?

[Copy link]
Post time 28-8-2020 10:48 AM | Show all posts |Read mode




“Saya telah mencuba banyak makanan Korea halal, namun masih belum mencuba minumannya.”



Seorang warga Indonesia, Sovi yang juga pengusaha kafe telah membuat minuman Soju versi halal kerana sangat teringin untuk menikmatinya.


Minatnya itu bermula dengan menonton drama rantaian Korea yang memaparkan adegan meminum Soju membuatkannya mencari idea bagi menghasilkan versi halal itu.




Kredit foto : IG



Menurut laporan Astro Awani, cafe yang diusahakan Sovi terletak di Bandung dan menyediakan aneka makanan Korea.



"Disebabkan Soju tulen adalah minuman keras yang mengandungi 17 hingga 20 peratus alkohol, maka saya mengolahnya kembali dengan ramuan dan cara penyediaan tanpa barangan yang meragukan."





Kredit foto : IG


Mempelajari resepi mojito daripada rakan yang mengusahakan kafe, Sovi kemudian mengeksperimen resepi soju, lalu terhasillah beberapa perisa seperti yogurt, laici, teh hijau dan strawberi.




“Minuman Mojiso ini tidak seperti soju di Korea. Bahannya 100 peratus berbeza. Kerana itulah ia halal."





Kredit foto : IG



Versi bebas alkohol berjenama Mojiso itu dilabelkan sebagai minuman 'sparkling' Korea dan dijual dalam botol hijau.


Sebotol dengan kandungan 360ml dijual pada harga 45,000 Rupiah (RM12.80) dan sedia untuk dihantar kepada pelanggan di seluruh Pulau Jawa.


Produk baharu itu menarik minat warga tempatan untuk mencubanya, lalu menyifatkannya mempunyai rasa soda yang lebih ringan, selain menyegarkan. Ada yang nak mencuba Mojiso ini tak? - CARI

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-8-2020 11:20 AM | Show all posts
Edited by kroit92 at 28-8-2020 11:27 AM

minuman menyerupai arak? walaupun halal?
meragukan, syubhah

“Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.” (Surah Al-Maidah: 90)
“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia adalah dari kalangan mereka.” [Riwayat Abu Daud (4031)]
“Segala polisi mestilah mengambil kira maslahah rakyat yang terlibat.”

Antara maslahah umat Islam yang ingin dipelihara dalam hal ini dapat dilihat seperti berikut:

- Bekas minuman halal yang menyerupai bekas minuman arak akan mendatangkan kekeliruan sehingga dikhuatiri umat Islam akan terjebak meminum arak dengan sangkaan ia bukan arak;
- Minuman halal yang diletakkan dalam bekas minuman arak berkemungkinan besar bertujuan sebagai strategi pemasaran untuk mempromosikan arak yang sebenar, melanggan minuman tersebut secara tidak langsung menyebabkan umat Islam terjebak dalam bersubahat menggalakkan industri arak;
- Pihak yang sengaja mengeluarkan produk minuman menyerupai bekas arak, semestinya mempunyai niat yang tidak baik, justeru sebagai seorang muslim wajib, mengelakkan diri daripada melanggan produk yang sedemikian.

Copy the Code
“Tinggallah apa yang menjadi keraguan kepadamu kepada yang tidak meragukan. Maka sesungguhnya kebenaran itu adalah satu ketenangan dan sesungguhnya dusta itu adalah satu keraguan.” [Riwayat al-Tirmizi (2708)]



sumber penuh : 1) Produk Minuman Yang Menyerupai Arak
2) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, BAYAN LINNAS SIRI KE-198: PRODUK MINUMAN YANG MENYERUPAI ARAK
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 11:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Ape je yg xde Kat sana tu..Mee separa halal pon ade. Makan babi pon da biasa.rmai sgt rakyat Indo gamaknya,tu sush nk kwal
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 11:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Semua nak ikut korea tu.. tetap yg ikut ni muka berkerak jua
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 11:40 AM | Show all posts
aku baru tahu pasal soju masa tengok drama the world of the married couple. soju ni adik beradik dgn beer lah kan
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 11:46 AM | Show all posts
indon semua boleh. mee segera pun ada yang 50% halal.
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 11:49 AM | Show all posts
soju di danau rindu - exim
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 11:51 AM | Show all posts
member aku ckap soju ni rasa cm tapai , cuma kurang manis dan tambah perisa raspberi atau strawberi...


aku makan tapai je la, org kata halal, tp ada org cakap tapai pn dah jadi alkohol...

ada org ckp tapai tak boleh makan byk2 nanti mabuk...


sapa pernah mabuk makan tapai? atau kantoi ujian alkohol makan tapai?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-8-2020 11:55 AM | Show all posts
slalu tgk citer korea tapi tak penah teringin plak nk try soju ni. baik layan coke botol kaca lg sedap
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 12:23 PM | Show all posts
tajmahal replied at 28-8-2020 11:40 AM
aku baru tahu pasal soju masa tengok drama the world of the married couple. soju ni adik beradik dgn ...

Lebih kepada tuak sebab asal timur berbanding dengan beer yang asal barat
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 12:26 PM | Show all posts
Indon memang. semua bisa dihalalkan dan bisa diatur sebab liberal. cuma diaorang tak boleh nak naikkan nilai matawang jelah, masih pakai rupiah juta-juta tapi sama dengan RM100 je.
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku x caya org indon bila bab makan. Daging x semelih pun halal sbb darurat
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
babi halal takde ke? Tak pon daging anjing halal yang salai.orang korea makan anjing jugak kan?
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 01:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Lek ah. Kalau alkohol content less than or 0.5% tak haram. Barbican tu halal kat Arab sebab 0.5%. Tapi msia tetapkan 0.1% kot. Lupa berapa. Tp msia lg strict dari Arab nun.
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 02:08 PM From the mobile phone | Show all posts
kat indon babi pun halal
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Berqiblatkan korea sgt aihhh!
Semua nak ikut
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-8-2020 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku smpai skrg ni x smpai2 lg ke indon sbb makanan la. Was2. Main dlm Malaysia je la
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 28-8-2020 01:09 PM
babi halal takde ke? Tak pon daging anjing halal yang salai.orang korea makan anjing jugak kan?

sertu jer la...
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 03:24 PM From the mobile phone | Show all posts
kroit92 replied at 28-8-2020 11:20 AM
minuman menyerupai arak? walaupun halal?
meragukan, syubhah



Kan....kalau dh minum pastu feeling2 teguk soju.0% alkohol pon jadi haram
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2020 03:29 PM From the mobile phone | Show all posts
salimrock replied at 28-8-2020 11:51 AM
member aku ckap soju ni rasa cm tapai , cuma kurang manis dan tambah perisa raspberi atau strawberi. ...

aku sebat tapai bnyk gak..xder plak mabuk weh....
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-1-2023 01:30 AM GMT+8 , Processed in 0.110278 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list