Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
3701
View
107
Reply

[Tempatan] Antara cabaran kerja sendiri. Jadi bahan ketawa masa awalnya. Dah berjaya, melopong puak yg dulu kutuk. Selamat datang ke Amani Vanilla Temerloh

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-8-2020 04:41 PM | Show all posts |Read mode
Pernah diketawakan tanam pokok vanila
    myMetro>mutakhir
Asrol Awang



"SAYA pernah diketawakan kerana menanam pokok vanila ketika mula berjinak dalam penanaman bahan perisa itu, 12 tahun lalu.

"Walaupun terpaksa menunggu sehingga enam tahun untuk mendapatkan hasil dengan ilmu dimiliki ketika itu, saya amat bersyukur.

"Kini saya sudah membuktikan penanaman vanila berjaya hingga menjadi tumpuan orang ramai untuk melihat sendiri vanila bukan sahaja dari Temerloh, Pahang malah di seluruh negara," kata Mohamad Feisal Mohamed Norawi.


Pengunjung tidak melepaskan peluang untuk merasa aiskrim vanilla di Amani Vanilla Temerloh, Temerloh. FOTO Asrol Awang

Mohamad Feisal, 38, membuka kafe berasaskan vanila sejak dua bulan lalu dan turut menghasilkan aiskrim vanila dan berterima kasih di atas sokongan orang ramai.

Katanya, pada cuti hujung minggu dan umum menjadikan Amani Vanilla Temerloh semakin mendapat perhatian orang ramai untuk melihat lebih dekat pokok vanila.

"Pada masa sama pengunjung dapat merasa aiskrim vanila gula kabung dan air kopi O vanila yang kini menjadi tarikan utama apabila berkunjung ke sini.

"Selain itu pengunjung boleh bergambar dan mendapatkan maklumat mengenai vanila.


Pengunjung tidak melepaskan peluang untuk melihat lebih dekat pokok vanilla yang ditanam di Amani Vanilla Temerloh, Temerloh. FOTO Asrol Awang

"Dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), saya kini mengehadkan jumlah pengunjung bagi memastikan mereka mematuhi prosedur operasi standard (SOP)," katanya ketika ditemui di Paya Kelubi, Kampung Bangau Parit, Temerloh.

Mohamad Feisal berkata, dia memberanikan diri memandangkan pasaran vanila yang meluas untuk pelbagai juadah makanan dan dijadikan bahan perisa seperti aiskrim dan kek.

Katanya, sokongan isteri, Musazlila Mustapar, 38, dan agensi kerajaan banyak membantu dalam meningkatkan pengeluaran vanila dan sehingga kini mempunyai 2,000 pokok vanila.

Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 9 Ogos 2020 @ 3:54 PM

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 9-8-2020 04:42 PM | Show all posts
Bodo la sapa yg ketawakan dia
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 04:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Vanilla kena tanam secara organik. Pasaran nakkan vanilla organik.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Vanilla mahai wei.. Aku beli nak buat cheesecake nangis tgk harga.. Tapi aku beli juga.. Hahaha.. Tahniahhh.  Semoga lagi besar Allah swt berikan rezeki kat dia ni.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts
beli kat mana sarah
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Kena ke cerita diketawakan blablabla

cerita hasanah merata2
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 06:50 PM | Show all posts
let them laughed first, but the most important is who is having THE LAST LAUGH..yes.

vanilla pods tu sangat mahal , susah jaga dan saffron

high yied income crops

bagus2 , teruskan usaha, semoga dimurahkan rezeki.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-8-2020 06:59 PM From the mobile phone | Show all posts
TravellingBear replied at 9-8-2020 06:47 PM
beli kat mana sarah

meh aku tlg jawab
dia beli kat Lazada
tak pun kat Shopee
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:01 PM | Show all posts
R2D2 replied at 9-8-2020 06:59 PM
meh aku tlg jawab
dia beli kat Lazada
tak pun kat Shopee

Shopee tak mungkin.. dia boikot shopee katanya..............
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:13 PM From the mobile phone | Show all posts
TravellingBear replied at 9-8-2020 06:47 PM
beli kat mana sarah

Aku pi beli kat bakeri.. Ada jual..tak salah aku 3 batang tu rm20..mmg serius wangi dari yg esen vanila..
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:14 PM From the mobile phone | Show all posts
R2D2 replied at 9-8-2020 06:59 PM
meh aku tlg jawab
dia beli kat Lazada
tak pun kat Shopee

Choi.. Aku beli juga barang kat peniaga tempatan tauuu..hahaha.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
highcastle replied at 9-8-2020 07:01 PM
Shopee tak mungkin.. dia boikot shopee katanya..............

Walaupun aku hampir tergoda nak beli tilam harga rm39 kat shopee kelmarin tapi aku masih kuat menahan nafsu tau.. Hahahahaha.. Huwaaa.. Awat lazada x ada tilam murah tu.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau buat kek suka letak vanilla powder..
Essence pula utk kuih muih.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:20 PM | Show all posts
sarah82 replied at 9-8-2020 07:18 PM
Walaupun aku hampir tergoda nak beli tilam harga rm39 kat shopee kelmarin tapi aku masih kuat mena ...

Semalam aku beli 2 brg kat shopee.. Jgn jeles............
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:21 PM From the mobile phone | Show all posts
highcastle replied at 9-8-2020 07:20 PM
Semalam aku beli 2 brg kat shopee.. Jgn jeles............

Saja la tu.. Huhuhu.. Nak bagi aku berpaling tadah dari boikot shopee.. Hahahaha.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:31 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 9-8-2020 07:18 PM
Walaupun aku hampir tergoda nak beli tilam harga rm39 kat shopee kelmarin tapi aku masih kuat mena ...

Awat boikot shopee
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:33 PM From the mobile phone | Show all posts
anony-mous replied at 9-8-2020 07:31 PM
Awat boikot shopee

Shopee sokong penjual yg misleading adv.  .iols marah la.. Iols x kisah iols terkena.. Tapi org lain terkena mcm mana? Tak adil utk org lain. Sebab tu iols boikot shopee.. CS shopee byk kali email iols reply.. Selagi tak banned seller tu.. Iols takkan membeli di shopee.

Sengal sangat kan.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:34 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 9-8-2020 07:33 PM
Shopee sokong penjual yg misleading adv.  .iols marah la.. Iols x kisah iols terkena.. Tapi org la ...

Misleading mcm mana? Seller china ke local?
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:38 PM From the mobile phone | Show all posts
anony-mous replied at 9-8-2020 07:34 PM
Misleading mcm mana? Seller china ke local?

Local.. Dia tulis 1 kotak rm10 iklan asal.. So iols beli 10 kotak.. Bila dia antar.. Dia terus tukar iklan kepada 10 pasang rm10..bila sampai iols buka repack.. Nak minta return dan refund.. Dia kata dia bagi lebih.. Iols ckp kat shopee.. Utk harga 100 iols boleh dpt 10 kotak.. Iols nak antar balik.. Shopee kata seller betul..
Jadahnya shopee hanat back up seller.. Iols antar balik barang tu kat seller dgn ucapan.. "Aku sedekah kat penipu mcm ang saja rm100 tu"..hahahaha

Hanat sangat kan.. Geram betul
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 07:39 PM | Show all posts
beli jela essen vanila, abes cite
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list