Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
1837
View
48
Reply

[Tempatan] PH batalkan kontrak bekal makanan ke sekolah. Rupanya sebelum PH, makanan tiada logo halal, telah lebih setahun luput

[Copy link]

Author: I.am.PH       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-7-2020 04:28 PM | Show all posts |Read mode
Edited by FanTasyCreaTioN at 16-7-2020 07:24 PM

Laporan audit: 28 makanan kering luput lebih 1 tahun dibekal ke sekolah
Nora Mahpar -July 14, 2020 4:16 PM



PUTRAJAYA: Makanan kering yang dibekalkan ke sekolah berasrama sudah luput lebih setahun, tiada logo halal dan berat bahan makanan mentah tidak sama dengan invois antara masalah yang dicatatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara.

Ketua Audit Negara, Nik Azman Majid berkata 28 jenis makanan kering yang dibekalkan ke 13 sekolah asrama tidak mempunyai tarikh luput atau sudah luput sehingga 427 hari.

Bahan kering itu juga tidak mempunyai logo halal atau logo halal yang tidak diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), lebih teruk ada bahan kering itu sudah luput tarikh guna antara 1 hari hingga lebih 400 hari serta mengandungi bubuk dan semut.

Bayangkan ini yang dihidangkan kepada anak kita, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 3.

Katanya, laporan audit juga mendapati bahan kering yang dibekalkan berbeza jenama seperti ditetapkan dalam kontrak dan tiada kelulusan pentadbir sekolah, serta timbangan bahan makanan mentah yang dibekalkan tidak sama seperti dalam invois.

Beliau berkata, 359 daripada 793 penyata bank pihak yang menyertai tender program Bekalan Makanan Bermasak (BMB) mulai 1 Jan 2019 adalah palsu.

Azman berkata, Kementerian Pendidikan tidak membuat pengesahan salinan penyata bank dengan bank sebelum mengeluarkan surat setuju terima (SST).

Ini menyebabkan berlakunya pemalsuan penyata bank oleh petender bagi mendapatkan tender kerajaan.

Katanya, 67 daripada 71 kontrak lewat ditandatangani antara 3 hingga 446 hari.

Program BMB diperkenalkan pada 1974 dengan peruntukan RM3.667 bilion bagi 2016 hingga 2018.

Pengauditan ke atas program itu dari 2016 hingga 2018 dijalankan di peringkat Kementerian Pendidikan, 3 Jabatan Pendidikan negeri dan 42 sekolah berasrama di Sabah, Kelantan serta Johor.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 14-7-2020 04:30 PM | Show all posts
apa da jdi ni

liberal2 pn cari logo halal

sib baik liberal2 x mintak logo halal utk aktiviti mndubur

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2020 04:45 PM | Show all posts
Sekolah berasrama dibekal makanan kering tamat tempoh sehingga 427 hari
By Bernama - 14 July 2020



KUALA LUMPUR C Sebanyak 28 bahan makanan kering yang dibekalkan di bawah Program Bekalan Makanan Bermasak (BMB) di 13 sekolah berasrama didapati tidak mempunyai tarikh luput dan telah luput tarikh guna sehingga 427 hari.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2018 Siri 3, hasil lawatan fizikal Audit bermula 21 Feb hingga 20 Mac 2019 juga mendapati  bahan makanan di 30 sekolah berasrama yang terlibat dalam program itu juga tidak mempunyai logo halal yang diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.

Dapatan itu diperoleh hasil pengauditan yang dilakukan di 42 sekolah berasrama yang melibatkan 71 kontrak di Sabah, Kelantan dan Johor dengan membabitkan asrama harian, sekolah agama bantuan kerajaan, sekolah menengah teknik dan vokasional serta sekolah berasrama penuh.

Lawatan fizikal Audit yang dilakukan mendapati 23 sekolah dibekalkan dengan 59 bahan kering dengan jenama berbeza daripada jenama yang ditetapkan dan tiada kelulusan pentadbiran sekolah.

Kualiti bahan makanan kering yang digunakan oleh kontraktor di 19 sekolah tidak menepati spesifikasi ditetapkan, kata laporan itu yang dikeluarkan hari ini.

Laporan itu turut memaklumkan, antara kelemahan lain dikesan termasuk kualiti bahan basah tidak memuaskan dengan ada sekolah didapati menyimpan lebihan ikan sejuk beku yang tidak segar selain timbangan sebiji atau seketul bahan mentah tidak mencukupi berbanding timbangan ditetapkan dalam kontrak.

Selain itu, tahap kebersihan ruang dapur di 12 sekolah juga tidak memuaskan kerana rak penyimpanan peralatan makanan dan peti sejuk beku didapati kotor.

Menurut laporan itu, semua keadaan itu berpunca daripada ketidakpatuhan terhadap syarat kontrak dalam pelaksanaan program BMB, pemantauan yang kurang memuaskan di peringkat Kementerian Pendidikan (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan sekolah khususnya penyelia asrama.

Keadaan ini memberi kesan terhadap kualiti dan nutrisi makanan yang diterima oleh murid di asrama, menurut laporan tersebut.

Program BMB tidak dilaksanakan dengan cekap dan berkesan menyebabkan berlakunya kelemahan dalam proses perolehan, pengurusan kontrak, pemantauan serta ketidakpatuhan oleh kontraktor terhadap syarat dan spesifikasi kontrak, menurut laporan itu.

Justeru, pihak Audit mengesyorkan bagi mempertingkat lagi kecekapan pengurusan BMB, KPM perlu mengadakan pemantauan berkala terhadap pengurusan asrama agar lebih cekap dalam mengawasi pelaksanaan perkhidmatan BMB supaya kuantiti, kualiti dan spesifikasi makanan yang sepatutnya, selain menekankan soal kebersihan, keselamatan serta perkhidmatan pekerja.

Selain itu, KPM, JPN dan sekolah perlu meningkatkan penyeliaan dan penguatkuasaan bagi memastikan syarat kontrak dipatuhi sepenuhnya oleh kontraktor dan mengenakan tindakan tegas terhadap kontraktor yang gagal mematuhinya.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2020 06:00 PM | Show all posts
Squidward. replied at 14-7-2020 08:30 AM
apa da jdi ni

liberal2 pn cari logo halal

Lupa password kah?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 06:01 PM | Show all posts

x lupa pn darsita

nk order krim kelapa dara wei

made in usa ke import dri indon wei?

prffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffght

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 06:35 PM | Show all posts
SubhanAllah lah ayam! Bukan MasyaAllah. Engkau dengan melayu sama aja..asyik terbalikkan dua perkataan ni..
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 06:57 PM | Show all posts
So dgn berita ni aku kene sokong DAP ke hape ni?
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:00 PM | Show all posts
barbie la ayam ni..xpayah la kau nak lacurkan kalimah suci Al-Quran.
guna je la nama tuhan kau,amitab ke halelujah ke

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:00 PM From the mobile phone | Show all posts
berkuntum laa puak bangsa ketuanan memerli sbb x kena kt anak diorg...sib baik 2018 nya audit ...kalo x ...kena salak ,dap nk mengkapirkan anak bangsa melayu...takdir!!!!!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2020 07:22 PM | Show all posts
slyfynx replied at 14-7-2020 10:57 AM
So dgn berita ni aku kene sokong DAP ke hape ni?

Tak perlu undi DAP, cukup undi PAN atau PKR.

Terima kasih untuk sokongan saudari
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Duit dah abis kena rembat dek bossku..so how kpm nak bg makan fresh kat student

Takpelah anak2 makan roti bekulat pn..asalkan bukan dapig konsepnyer
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Tanggungjawab pegawai pemantau atau pegawai pengesah la utk buat semakan dan pemeriksaan itu semua. Lagi nak salahkan kerajaan yg bagi peruntukan? Bodo punya ayam
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:53 PM | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:56 PM | Show all posts
eyansss replied at 14-7-2020 07:53 PM
ph ni kak darsita ke? mana tau...

itu hari tunjuk gambar kad mindapositif

tulisan tangan serupa

biasale org ske multinick ni

kdg2 kantoi

mmg dri 2010 lg org dlm forum ni tau darsita kaki multinick

ngisi masa lapang

camtu le



Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 07:57 PM | Show all posts
salamon replied at 14-7-2020 07:00 PM
barbie la ayam ni..xpayah la kau nak lacurkan kalimah suci Al-Quran.
guna je la nama tuhan kau,ami ...

liberal mana ada tuhan

ko ni mon meminta btol le


Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 08:00 PM | Show all posts
yg acah2 gud2 konon x lyn ktuanan ni bkn leh pcaya

beli rumah mohon diskaun bumiputera juga

minta ipta dengan daftar SPA isi keturunan letak Melayu

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2020 08:23 PM | Show all posts
Sekiranya PH memerintah, pastilah kejadian macam ini cepat diselesaikan.

Kerana inilah ramai guru-guru suka dengan Dr Mazlee
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 08:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 08:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Squidward. replied at 14-7-2020 08:00 PM
yg acah2 gud2 konon x lyn ktuanan ni bkn leh pcaya

beli rumah mohon diskaun bumiputera juga

Ni betul sgt....x malu kan mereka itu....
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2020 09:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list