Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
2350
View
43
Reply

Kemurkaan Allah SWT

[Copy link]

Author: Coolie       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 12-6-2020 03:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Bismillahirahmanirahimm
Hidayah ditangan Allah SWT dengan taufikNya dapat memberi bimbingan dalam segala urusan agamaNya.

Apa yang dilihat dengan mata, strgate/ttraveler adalah merupakan tajuk persoalan disini. Jika benarlah saudara sekalian ingin tahu, fahami Dan hayatilah ALQURAN melalui bertalaqi bersama ustaz yang mursid. Berkali diri ini cuba mengolahkannya cuma Allah SWT shj yang dapat memberi kefahaman berkenaan surah ArRahman dimana pada ayat 37 menegaskan dosa besar yang dilakukan oleh kalangan manusia dan jin.

Apa yang saudara sekalian faham berkenaan ayat tersebut? JommMM muzakaroh insyaAllah.
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 12-6-2020 05:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Coolie at 12-6-2020 05:42 AM
Coolie replied at 12-6-2020 03:34 AM
Bismillahirahmanirahimm
Hidayah ditangan Allah SWT dengan taufikNya dapat memberi bimbingan dalam  ...


Alhamdulillah sering diucapi. Maksud hakiki terkandung dalam Kitabullah (AlQuran) terurai kepada 4 bahagian membicarakan berkenaan risalah tauhid melalui mentadabburi sifat sifat Allah SWT  selaku hambaNya yang hanya semata mata  bergantung hati kepadaNya. Apakah perkataan pertama yang dilafazkan oleh Nabi Adam as dalam penciptaan manusia?

Memandangkan status kebingungan tentang stargate/timetraveler menjadi kekeliruan. InsyaAllah berulang kali mengolahkannya cuma Allah SWT shj yang dapat memberi kefahaman berkenaannya dimana bagi mukminin ianya adalah janjiNya terhadap kemungkaran yang tidak dapat dibendung selaku hambaNya yang lemah lagi tiada daya upaya. Kenapa Rasulullah SAW bersabda yang mahfumnya, BACALAH ALQURAN..dimana lain sabdaanmahfumnya bahawa bacalah surah AlKahfi pada setiap malami Jumaat agar dihiasi dengan nUr Dan dilindungi daripada fitnah dajjal laknatullah. Bacalah surah Yasin setiap hari pagi dan malam (jantung AlQuran).

Jadi jika benarlah saudara sekalian ingin tahu apa itu stargate atau time traveler dalam AlQuran pada ayat apa..maka jawapannya tiada..tidak ada dalam AlQuran memyebutkan tentang nya. Melainkan Ada dikalangan kalian seorang ustaz yang mursid, insyaAllah boleh dapat dimuzakarahkan. AlQuran perlu bertalaqi.

Pentingnya Surah AlKahfi buat kita selaku umat akhirzaman kerana Allah SWT telah berikan jalan jalan kemudahan yang menyebabkan banyak lahirnya sifat musyrikin didalam diri sendiri dan lebih teruk lagi ada yang dijadikan sebagai wakil Allah. Dalilnya pada ayat 83-98 dimana penghujungnya ISLAM so Cheap kerana mereka tergolong didalam ayat 103-104. Sedikit pun Allah SWT tidak pandang kerana kita merendahkan Kehendak Allah and RasulNya (tanpa disedari ISLAM itu telah jadi murahan dan mengundang kemurkaanNya). Lihat bagaimana Allah SWT pujuk kekasihNya nabi junjungan kita nabi Muhammad SAW pada ayat 107-109 sebagai tabsyir ukhrawi Dan ayat 110 sebagai penutup syubhat syubhat musyrikin. Sebelum itu telah diterangkan tentang kedegilan ahli kitab dalam surah Al Hijr Dan Al Isra' Dan apabila ditambahkan dengan ahli musyrikin bersama mereka maka dalam surah ArRahman pada ayat 37 dimana pintu langit terbelah Dan pecah akibat daripada maksiat ahli mungkar mengambil selain daripada Allah SWT sebagai tuhan tempat penggantungan hati.  Masih lagi Allah SWT bertanyakan nikmat tuhan mana kalian dustakan. Kenapa? MafhumNya "tidakkah KALIAN melihat kebinasaan umat terdahulu.."..  Stargate atau time traveler itu angkara dikalangan manusia dan jin? Pada sebelumnya Surah ArRahman telah menceritakan sejelasnya tentang segalanya telah ditakdirkan oleh Allah SWT. Jadi surah ArRahman merupakan Tauhid fil Barakah berulang sekali lagi pada ayat 74 didalam surah Al waqi'ah ((beruban memikirkan golongan yang digambarkan) melainkan "As'habul Maimanah" dimana masih  tiada sebarang tanda golongan tersebut walaupun telah dikhabarkan ciri cirinya didalam surah Al Muzzammil dengan pujukan Allah SWT terhadap hambaNya yang inginkan sifat Mukminin Dan ancaman Allah pada ayat 8-31 didalam surah Al Muddathir diikuti dengan celaanNya pada ayat 32-38 Dan Sekali lagi tabsyir dari Allah SWT terhadap golongan "As'habul Maimanah" pada ayat 39-41 surah Muddhathir.. Masih berselimut lagi ke.. Atau nampak stargate atau time traveler? KEMURKAAN ALLAH SWT BILA TIDAK ENDAH PERINTAH ALLAH DAN RASULNYA. PerintanNya dalam surah Al Anfal ayat 73 sedang berlaku.. Bangunlah wahai orang berselimut.. Bangunlah..

Maybe if you guys still wandering regarding the source coming from, try this as your study case on title "Die Glocke" crafted by the Third Reich, to enable interstellar travel to the Moon and other planets. It's quite famous by roswell UFO about flying saucer.. Ahli kitab Taurat. Hehee..
Wallahu'alam..  Rasanya you all know much better than me.. YOU CAN'T DENY IT..  :-/

JommMM subuh dulu insyaAllah.

P/s: ISLAM so Cheap.. Get it?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-6-2020 04:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Coolie replied at 12-6-2020 05:32 AM
Alhamdulillah sering diucapi. Maksud hakiki terkandung dalam Kitabullah (AlQuran) terurai kepada ...

Bismillah..

Allah SWT telah berjanji Dan janjiNya sedang berlaku (sedarkah?) sepertimana ayat 73 surah Al Anfal. Ianya berkenaan pilihan kehidupan di dunia milikmutlak Allah SWT berlandaskan AlQuran Dan Sunnah Baginda SAW atau manusia menghadapi peperangan dimana terkandung dalam surah Al Anfal dan Tawbah. Pada surah AtTawbah ayat 124-127 adalah ciri ciri golongan munafiqun (ada didalam diri masing masing) yang akan menghadapi peperangan dari mukminin (ayat 128 adalah ayat targhib).. Jika tidak kerana kemurkaan Allah SWT, kami tidaklah hiraukan..

Masih berselimut ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-6-2020 04:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Coolie replied at 2-6-2020 12:02 AM
(Mufti Taqi Usmani)
So, (it will be a terrible event) when the sky will be split apart and ...

Bermula daripada surah Saba hingga akhir AlQuran adalah berkenaan "Malikiwau middin" yakni hari pembalasan. Menafikan Syafaat Qahriyah.. Syafaat adalah milikmutlak Allah SWT. Pengajian dalam surah Saba hingga akhir AlQuran adalah berkenaan Tauhid fisy -syafaat Dan Tauhid fid-doa..
Ke Masih ada wali wali atau tokkiai atau tok ulamak yang boleh beri Syafaat kelak (lifesaver)? MalaikatNya pun tidak boleh beri pertolongan (Biznillah) atau Syafaat di  Akhirat kelak.

Masih berselimut ke?  
Surah Al Muzzammil dan Al Muddathir berkenaan orang yang berselimut.. Kemurkaan Allah SWT..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-6-2020 08:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Coolie at 25-6-2020 08:17 AM

Apakah pesanan Az Zarkasy dalam tulisannya AlBurhan dalam memyingkap makna Dan rahsiaNya?
Dan
Imam Shah Waliyullah Al Dehlawi menyifatkan kewujudan hanya wajib adanya hanya pada Allah SWT. Hanya Allah SWT bersifat qadim Dan baqa. Malangnya, masih ada dikalangan manusia menafikan sifat Rububiyyah yakni hanyasanya Allah Maha Mengurus Dan mentadbir langit dan bumi termasuklah diantaranya. Tiada sekutu dalam kerajaanNya. Ini juga termaktub berkenaan disembah yakni uluhiyah Dan ma'budiyah dinafikan oleh manusia dimana mengundang kemurkaan Allah SWT.. Sedar atau tanpa disedari?  Nak salahkan selimut?  Selimut pun tidak kenal, mcmne wahai saudaraku?

SIAPAKAH YANG MENURUNKAN KEMURKAAN ALLAH SWT DI AKHIRAT KELAK?
JommMM muzakaroh InsyaAllah..
Reply

Use magic Report

Post time 25-6-2020 12:45 PM | Show all posts
keh keh keh

sedang segala yang bergerak di atas muka bumi ini pun atas izin dan kudrat Allah juga..
dah kenapa Allah nak murka? sedangkan DIA yang izin, kudrat DIA yang melaksana...?

keh keh keh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-6-2020 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Ah_Kwan replied at 25-6-2020 12:45 PM
keh keh keh

sedang segala yang bergerak di atas muka bumi ini pun atas izin dan kudrat Allah juga ...

MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah..

Mana tauuu niii.. Biznillah..
Umpamanya, seorang anak gadis dirogol Dan si perogol tahu akibatnya. Jadi perlu marah? Bagaimanakah pula DENGAN perasaan bapa si gadis?

Jika ianya tidak melibatkan orang lain, insyaAllah itu hanya diantara tuhan dengan KALIAN. Wallahu'alammm
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-6-2020 11:01 PM From the mobile phone | Show all posts
..*Ilmu, jalan menuju Allah*

            

"Katakanlah: Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran." (Az-Zumar: 9)

Barangsiapa yang cuba mencari jalan menuju Allah tanpa menggunakan _ilmu yang sahih daripada Al-Quran dan Al-sunnah_ maka dia pasti terbabas dan menemui kesesatan.

Kita bukan umat Nabi Musa alaihisalam untuk beramal dengan ilham seperti Khidir, kita bukan umat Nabi Isa alaihisalam untuk melihat karamah hidangan dari langit.

Kita adalah umat nabi Muhammad yang beramal dengan ilmu dan hujah. Para solihin dan mukminin yang terbaik seperti Abu Bakar RA, Umar RA, Uthman RA, Ali RA, 10 yang dijamin syurga, ahli badar dan seumpamanya beramal dengan ilmu menuju Allah.

Mereka belajar Iman, fiqh, Al-Quran, hadith dan sirah dari para ulama mereka untuk mendekati Allah.

Diriwayatkan oleh Imam Al-Darimi dan Al-Hakim bahawa setelah Rasulullah salallahualaihiwassalam wafat, Ibn Abbas RA (wafat 68 H) mendatangi para sahabat nabi yang menghafal hadith Rasulullah untuk belajar daripada mereka. Bahkan beliau menunggu di depan pintu rumah mereka sehingga kadang-kadang beliau sampai tertidur di depan pintu rumah mereka.

Kerana itu apabila ditanya tentang bagaimana beliau (Ibn Abbas RA) memperolehi ilmu?

Beliau mengatakan;

   

Dengan lidah yang banyak bertanya dan dari hati yang benar-benar berakal.

[HR. Ahmad]

Sahabat nabi (Ibn Abbas dan lain-lain) juga mencari dan menuju Allah dengan jalan ilmu.

Maka sesiapa yang mendakwa boleh mencapai Allah tanpa melalui jalan ilmu, maka dia berdusta!

Kredit kepada penulis asal:
https://www.facebook.com/100002857926668/posts/2705704652868106/
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2020 10:16 PM | Show all posts
Coolie replied at 27-6-2020 09:53 PM
MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah..

Mana tauuu niii.. Biznillah..

keh keh keh

analogi yang aneh...

kemurkaan Allah..dan lu samakan dengan kemurkaan seorang bapa?
bagaimana lu mau samakan seorang bapa yang tiada kudrat untuk menjaga anaknya dengan kudrat Allah yang mengatur sekalian alam...?
adakah lu rasa Allah itu makhluk serupa lu? yang tiada berdaya mengatur apa yang dikehendaki?
atau adalah lu belum tuntas sepenuhnya dengan konsep bertuhankan Allah?
tapi bila sembang tunjuk isi perut..mau jadi lebih pandai dari yang lain?

Maka sesiapa yang mendakwa boleh mencapai Allah tanpa melalui jalan ilmu, maka dia berdusta!
ini lagi wa gelak tengok...
bila Imamul Mahdi naik nanti, pasti lu orang akan tanya..dia berguru dengan siapa..atau kitab mana yang dia belajar?
sedang Allah kata jalan menuju kepada KU ada sebanyak bilangai helai rambut dikepala..yaani 70000 jalan..
dan lu orang kira hanya dengan makhluk yang dinamakan ILMU sahaja boleh sampai..

tak payah lah menunjuk pandai..bila tak pernah sampai...
nampak sangat bengapnya..

keh keh keh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-7-2020 02:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Coolie at 5-7-2020 02:46 AM
Ah_Kwan replied at 29-6-2020 10:16 PM
keh keh keh

analogi yang aneh...


Alhamdulillah..
Perbezaan antara ayat perumpamaan DENGAN menyifatkan Allah SWT tidak boleh lihat, Amacam lu leh faham sehh..
Cuba baca dan faham ayat perumpamaan tersebut sebelum mengata sesuatu.
Adakah lu faham diatas perkataan lu ucapkan dimana Allah SWT menyifatkan nya sebagai SYIKAYAH. KESANNYA maka lu tunggulah janjiNya (ayatNya bersifat ZAJRUN) seperti mahfumNya ayat 83 surah Ghafir. (idkhal Ilahi)..
Agama ISLAM tidak boleh mengikut nafsu. Wajib berlandaskan AlQuran Dan Sunnah Baginda SAW.. Simple wa tanya lu, berapa golongan kafirun yang Allah dan RasulNya beritahu? Jika lu xleh jawab, jgn cite panjang sebab secara x langsung Takut terkeluar daripada syahadah. Kerana lu bukan lawan wa, tapi lu telah mendustakan ayatNya dan memperbodohkan RasulNya. Syahadah kalimah telah dicemari boleh jadi pengikut dajjal laknatullah tanpa disedari sepertimana berlaku pada nabi Musa as ketika mo jumpa Dan berguru dengan nabi Khindir as.. Nabi pun berguru untuk mendekati Allah SWT,.. Lu siapa sehh..
Na tunggu IM tanpa tahu ciri ciri nya? Lu cite skit psl ciri ciri IM untuk kitorang kenal maa.. Apsal lu Sorang je mo jadi pengikut IM meii.. Ke lu Memey warrior siot..

Wa BuKAN nya tunjuk pandeii sehh.. Allah SWT Dan RasulNya perintahkan agar perbanyakkan muzakaroh tentang Keagungan Allah SWT (AlQuran dan Sunnah Baginda SAW).. InsyaAllah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-7-2020 03:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Coolie at 5-7-2020 03:25 AM
Ah_Kwan replied at 29-6-2020 10:16 PM
keh keh keh

analogi yang aneh...


Munculnya IM kelak akan ditarbiyah oleh Allah SWT dalam tempoh satu hari (masa yang singkat) berlandaskan AlQuran Dan Sunnah Baginda SAW. Lol.. Loll.. Lollloo..
Pesanan Allah and RasulNya bahawa berpegang teguh KALIAN pada AlQuran Dan Sunnah ku (Nabi Muhammad SAW)..
Lu nyer dalil lu pakai sehh.. Lu kira IM akan dapat wahyu baru yang belum pernah diajar oleh Baginda SAW untuk Allah SWT tarbiyah dia.. Lu pernah dengar dajjal laknatullah bersama 70,000 orang pengikutnya??  Shahih dari AtTarmizi Dan tartib musnad Ahmad Ibnu Hajar - shahih.

Lu tahu ciri ciri pengikut dajjal laknatullah ? Kenali Allah SWT melalui ayat ayatNya (AlQuran dan Sunnah Baginda) dimana ayatNya yang bersifat ZAJRUN DAN TAKHWIF.. Lu tahu ke tatak tahu nii, sehh? Ke lu kira kira JER.. Lu kira kira ayatNya idkhal illahi kenal lu nyer kira kira? Lu menyifatkan ayatNya sebagai bengang atau bengap maka lu tunggulah kedatangan dajjal laknatullah,..bukannya kemunculan IM. Bagi lu,  ilmu tarak penting maa..lu lawan dajjal laknatullah dengan kudrat lu lohh.. Wa jemput semua warga forum jadi saksi lohh.. Setiap penduduk langit dan bumi akan berikan penyaksian. LU..? Of course lu akan  dapat support as nowadays maa.. Napa,..tarak percaya meii..

Anehh analogy ke... Kwan kuang kuang kuang

Surah 40
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2020 04:06 PM | Show all posts
Coolie replied at 5-7-2020 02:33 AM
Alhamdulillah..
Perbezaan antara ayat perumpamaan DENGAN menyifatkan Allah SWT tidak boleh lih ...

keh keh keh

balas sekali, nampak agak sakit hati..
balas dua kali..confirm butthurt..

lain kali, tarik nafas..ingat Allah dan Muhammad..tenangkan diri..
bukan balas ikut emosi..kata berilmu..ini pun tak tahu..atau pada ketika itu Allah tarik ilmu itu dari kepala lu?

Cuba baca dan faham ayat perumpamaan tersebut sebelum mengata sesuatu.
wa tatau la lu bebal atau buat buat buat bebal..wa rasa memang
wa kata perumpamaan lu itu jauh sangat melencongnya..
Allah- yang maha mengatur segala galanya.
Bapa - yang limited kudratnya hasil dari keizinan Allah...

jadi lawak...sebab tak faham kah konsep bertuhankan Allah...?
kalau tiada mengenal Allah..dan kudratnya..apakah yang lu sembah selama ini?
tu yang analoginya ke laut tu...
mau buat analogi bagi yang betul dan mudah di fahami..
analogi untuk menerangkan..kalau tiada dapat bagi penerangan namanya banganglogi....
Kerana lu bukan lawan wa, tapi lu telah mendustakan ayatNya dan memperbodohkan RasulNya.
kita dalam pertandingan apa ini?
menuju Allah dan Muhammad pun lu mau bertanding kah?
siap mau berlawan lawan bagai...
sebab hanya mereka yang merasa mereka pandai sahaja lah yang suka bertanding dan berlawan ini..kelakar lu ni..
kunon kata nak muzakarah...sekilas ikan di air wa dah tau nak menunjuk pandai (berlawan)  atau betul betul mau cari jalan mau balik ..
mau carik jalan balik..adalah sama sama menuju Muhammad..jadi ummiy...
dengan apa yang lu dendangkan di sini, hanya mau menunjuk siapa yang lebih tahu dan lebih pandai ..

Lu cite skit psl ciri ciri IM untuk kitorang kenal maa..
wa gelak lagi..dah berkurun ulama cerita..minta pula diceritakan disini...
wa bagi sajak sahaja lah..lu faham ..faham lah...lu tak faham lantak lu lah...
Dalam andai minda bermain sangka,
Jiwa membina aku membaca dimana saya,
Amarah membuncah hilang arah,
Berlainan rupa darah tetap merah,

Berjuta silap sehari masih berpakaian,
Nasuha diterima semudah saat berjalan,
Buang kemahuan hadapi percaturan,
Buaikan jiwa memandang kebesaran
,
Ditanya ketika ngaji seiring melodi,
Cermin mimpi sepadan realiti,
Komedi insan memuji bunyi,
Mecari serupa tidak tercari.

Ada yang belum bertemu.
kalau lu boleh fahami ini, maka mungkin lu akan dapat bersua denganya Imam...

. Bagi lu,  ilmu tarak penting maa..lu lawan dajjal laknatullah dengan kudrat lu lohh.. Wa jemput semua warga forum jadi saksi lohh..


huhu...wa malas mau cakap banyak..wa selit kata-kata nasihat dari wali Allah Pak Su Mid untuk lu hayati..

Pesanan Al-alamah Arifbillah Tok Wali Paksu Mid Bukit Tembaga.
"kita ni jangan dok dabik dada kata kita ini orang Tariqat, orang sufi, padahai kita bukan ahli zikir lagi, kita ini baru dok belajaq-belajaq sebut Kalimah-kalimah zikir ini" pada haih, apa pun xdak dalam diri kita ini" . Ahli zikir apa, kalo sebut Nama الله pun tak rasa apa.
Pesan Al-'Arifbillah Tuan Guru Paksu Mid حفظه الله تعالى, "Walaupun dia berlagak dengan jubah dan serban, dia bukannya ada ilmu apa pun.. Ulaq kalau baru tumbuh siong memang suka patuk sana sini, bukan ada pantang larang langsung.. Sama jugak ayam, kalau baru tumbuh susuh dan baru pandai berkokok, memang galak sangat, ligan sana ligan sini, pukul sana pukul sini.. Kokok berderai derai, ekor penuh tahi.. Ukurlah baju di badan sendiri.. Nak buat baik bukan mudah.. Dalam 28 huruf, hanya ALIF ( ا ) saja yang tak bengkok, yang lain semua bengkok.. Jadilah kita seperti huruf Alif ( ا ).. Jangan dok kona sana kona sini, bengkok sana bengkok sini.. Jangan dok bohong kata cinta kat Nabi atau Syeikh, selagi tak sanggup terima bala dan fakir macam para sahabat.."
"Iman itu diluar "AKAL" Selagi duduk masuk akal tidak dinamakan "IMAN" , Kalau kita ada di zaman Nabi Nuh A.s mungkin kita menjadi penentang , Mana boleh terima "AKAL" buat kapal di puncak bukit."
tekan di sini untuk sumber catatan di atas..

ilmu itu duduk di akal...tiada daya lu mau memerangi dajjal dengan akal lu..mau pun kudrat lu...
kalau bebal, kasi baca sikit baru jadi tak berapa bebal...

dah lah tu..wa tiada berminat bertanding siapa betul siapa salah...wa cakap jer...supaya menjadi pertimbangan...

keh keh keh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-7-2020 01:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Coolie at 6-7-2020 02:02 AM
Ah_Kwan replied at 5-7-2020 04:06 PM
keh keh keh

balas sekali, nampak agak sakit hati..


MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah..

Benar lagi shahih jika tidak ada dalilnya, (AlQuran dan Sunnah Baginda SAW) bukanlah muzakaroh namanya sehh.. Kan..kan..kan.. Tanpa 2 perkara tersebut maka ianya adalah hukum akal shj..dan nafsu.  Kan..kan..kan?  Kenapa Dan bila plok sebutan salah atau benar tidak diutamakan? Bila bermuzakarah adalah berkenaan keshahihannya dari mana usul tersebut.
Adakah dari pengertian ayat syikayah Dan ZAJRUN diperolokkan atau didustakan yang  boleh dijadikan sebagai ayat pujangga? Byk kan istigfar sehh.. Mungkin ada tersalah faham terutamanya diri sendiri ini..

DENGAN ini sebagai tanda kepastian, boleh terangkan x, risalahNya pada surah AlKahfi ayat 102 dengan surah ArRahman ayat 37... InsyaAllah Mai kita perbaharui IMAN kita..
Pernah dengar mahfumNya bahawa Nabi Muhammad SAW itu bukanlah seorang penyair.. Dan surah AlBaqarah menerangkan sifat manusia itu sendiri (Muhammad) yang Allah SWT ciptakan untuk mengenali diri Allah SWT selaku Robbul a'lamin (Asmaul Husna).. Asebab itu, AlQuran sebagai panduan hambaNya (ayat 5 surah alFatiha)..  Apa yang disembah sepertimana lu tanyakan.. Itulah dalilnya.. BuKAN daripada ucapan makhlukNya..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2020 02:28 PM | Show all posts
Coolie replied at 6-7-2020 01:41 AM
MashaAllah Laa haula wala quwata illa billah..

Benar lagi shahih jika tidak ada dalilnya, (A ...

keh keh keh

kan wa dah cakap..tak payah teruskan..
diteruskan umpama semakin menampakkan kemaluan lu nanti..

Kenapa Dan bila plok sebutan salah atau benar tidak diutamakan? Bila bermuzakarah adalah berkenaan keshahihannya dari mana usul tersebut.


salah dan betul masih duduk dalamnya akal....
betul belum tentu benar...
benar belum tentu suci..
suci belum tentu haq....

dalam menuju Allah..yang dicari adalah haq...
bila datang yang haq, yang bathil pasti akan gugur dengan sendirinya...
sebab itu dikata Pak Su Mid, iman bukan di akal..ianya di luar akal..
selama mana di akal..ianya masih nafsu dan ego lu..

InsyaAllah Mai kita perbaharui IMAN kita..
nak perbaharui maknanya dah ada yang lama..
dah duduk di luar akal kah sebelum nak mengaku dah ada iman lama?

Pernah dengar mahfumNya bahawa Nabi Muhammad SAW itu bukanlah seorang penyair
Muhammad itu ummiy..apa yang keluar darinya semuanya datang dari Allah belaka...
Al Quran itu sendiri diakui sebagai sebuah karya agung yang tidak tertulis olen manusia..
penuh dengan kata kata yang oenyair sendiri tiada boeh fikir kan...

tak payah lah lu guna perkataan ereb sangat untuk persembahkan cerita lu..
nasihat Pak Su Mid tu jelas, pakai jubah dan songkok pun umpama ayang jantan baru tumbuh taji sahaja..
kokoknya kuat, ekornya penuh tahi...

sebab itu, AlQuran sebagai panduan hambaNya
lu tahu pun Al Quran turun sebagai panduan..
jadi kenapa lu pakai untuk tunggangan...tunjuk sama orang sana.tunjuk sama orang sini...
apa lu ingat orang lain tak pandai baca untuk jadi panduan diri masing-masing kah?
atau lu perasan lu seorang sahaja lebih faham tentang al-quran..dan perlu bagi lu untuk tunjuk pada orang lain..
kerana orang lain tidak faham..sefaham apa yang lu faham..
itulah namanya perasan....

keh keh keh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-7-2020 02:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Coolie at 16-7-2020 02:21 AM
Ah_Kwan replied at 7-7-2020 02:28 PM
keh keh keh

kan wa dah cakap..tak payah teruskan..


Sorry der.. Maybe misunderstood here. Pak SuMid habaq pakai songkok lebai tu sebab penampilan belum tentu lagi tahu AlQuran dan Sunnah Baginda SAW selaku hambaNya yang lemah lagi hina. Islam itu hikmah Dan nasihat. Indahnya ISLAM adalah AlQuran dijunjung dalam metaati perintanNya berlandaskan Sunnah Baginda SAW. Itu sebab surah Al Asr diturunkan agar dapat dipractikkan (amalan).. Tunggangan adalah berasaskan ilmu. Tanpanya ibarat layang layang yang putus talinya. Bukan na tunjuk pandai. Hanya menasihati terutama diri sendiri yang mengasihani saudaranya sepertimana mahfum sebuah hadith bahawa tidak sempurna IMAN seseorang jika dia tidak menyayangi saudaranya sepertimana dia cintakan diri sendiri. Takut di AKHIRAT kelak ada tuntut menuntut kelak di hadapan Allah SWT kerana hak sesama manusia tidak ditunaikan. Lu rasa Bahasa Arab tidak perlu faham, lu tidak perlu ambil port. Bagaimana orang lain yang dahagakan Hidayah Allah SWT? Baik solat dalan Bahasa lu faham, x perlu sebutan atau lafaz bahasa Arab. Mudahkan.. Kan... Kan.
Mudah je na fahamkan AlQuran dan Sunnah Baginda SAW melalui hukum akal daripada diluar asebab akal. Contohnya, mukjizat. Kan.. Kan.. Cheq cuma na bermuzakarah, BuKAN nya tunjuk pandeii sehh.. Itu pun lu x faham, taufik hanyalah daripada Allah SWT.. Pesanan Allah and RasulNya adalah perbaharui IMAN kalian. Apakah maksudnya? Na tunjuk pandeii izit? Jadi, maksud Allah SWT dan RasulNya dalam memperbaharui IMAN adalah na tunjuk pandeii. A+ lu dapat sehh.. Memey lu steady sehh. Kan.. Kan. Kan...
Reply

Use magic Report

Post time 17-7-2020 01:18 AM | Show all posts
Coolie replied at 16-7-2020 02:15 AM
Sorry der.. Maybe misunderstood here. Pak SuMid habaq pakai songkok lebai tu sebab penampilan be ...

keh keh keh

6 hari lu bertapa..ini je lu boleh balas...

Pak SuMid habaq pakai songkok lebai tu sebab penampilan belum tentu lagi tahu AlQuran dan Sunnah Baginda SAW selaku hambaNya yang lemah lagi hina

kan ke ngok statement lu ni..betullah dia habaq pasal penampilan...sama juga lah di alam maya ini...lu pakai wording2 ereb tu umpama penampilan lu lah di alam maya..

Islam itu hikmah Dan nasihat
betul dah statement ni..hikmah itu maknanya bijaksana...dah bijak di 'sana' baru boleh menasihati di sini..
dah sampai tahap bijak di 'sana' kah yang perasan nak nasihat yang disini?
kalau sekadar sampai tahap bijak di 'sini' simpan untuk diri sendiri sahaja lebih baik..

Tunggangan adalah berasaskan ilmu
ni satu lagi statement bodoh..
yang hang dok tunggang itu ..ilmu lah tu..ilmu agama namanya..
agama@agam itu definasinya pegangan/panduan
mana boleh menunggang pegangan/panduan....
ilmu untuk menjadi pegangan dan panduan itu lah yang lu tunggang..jaja sana sini...
sedang ilmu itu adalah untuk lu mencari pegangan dan panduan..
bukan dok jaja sana sini kat makhluk lain nak bgtahu lu pandai..
dah sampai ke destinasi pegangan dan panduan itu..baru nanti lu diberi amanah..
dah dapat amanah baru nanti diberi pula tiket..namanya tabligh..
barulah boleh menyampaikan..
kerana itu diberi nama menyampaikan dengan haq..dan menyampaikan dengan sabar..
tak dapat amanah yang haq..bila lu sembang nak menasihati sama sahaja maksudnya dengan menunggang..
belum sampai..mana mau tahu jalan mana yang akan sampai..
. Pesanan Allah and RasulNya adalah perbaharui IMAN kalian.
ini yang wa kata menunggang ni...
hadith itu cerita Muhammad s.a.w berpesan pada sahabatnya..
Muhammad itu tahu lah yang sahabatnya itu dah beriman..
sebab itu diminta untuk perbahuri iman itu...

sampai pada orang macam lu..perasan sama level dengan Muhammad s.a.w
main cakap sahaja..
adakah lu rasa lu sama level dengan sahabat baginda yang pangkat mereka semua r.a?
bila tak faham kesah..tunggang je lah kan?
janji nampak seperti alim ulama sudah..

keh keh keh

Reply

Use magic Report

Post time 17-7-2020 03:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Woah menarik ni Ah Kwan. Tapi betullah ko cakap, dia pakai wording2 arab pon sepatah haram aku tak faham. Ko punya explaination lagi senang masuk.

Lagi satu kelakar jugak tengok dia contradict diri sendiri. Kejap "bukan lawan aku", kejap "nasihat sesama saudara".
Reply

Use magic Report

Post time 17-7-2020 10:30 PM | Show all posts
Gintoki08 replied at 17-7-2020 03:00 AM
Woah menarik ni Ah Kwan. Tapi betullah ko cakap, dia pakai wording2 arab pon sepatah haram aku tak f ...

keh keh keh

coi lu..sampai sini lu stalk...cis..

bukan lu sahaja tak faham..wa pun sama tak faham wording arabic tu..
tapi bila wa baca nasihat paksu mid, tiada pula wa jumpa wording arabic tu...
sebab..paksu mid memang nak menyampaikan dengan haq..mau bagi yang baca faham..
kalau dah tak faham..dah menatang apa mau sampai tatau la wa...

dalam indutry IT macam wa cebur ni..ramai je yang begitu...
bila buat presentation terutamanya yang datang dari belah India Karala, semua outstanding word mereka guna..
cloud hyperviser la..multi tenant platform la...
apa tujuannya.? mau kasi orang lain nganga kekaguman la...apa lagi..
bukan mau kasi penerangan simple yang mudah difahami...tapi menunggang ilmu sahaja..
bila mau execute kerja sebenar..mau kasi buat calculation pecahan ipv6 pun 3 hari terkial kial menggoogle..

jadi mudahnya..bila seseorang mau kemegahan..mau orang lain kagum pada dia, itulah MO nya..
tiada kasih sayang disitu..tapi kelebihanlah yang dituju olehnya...

inilah yang jadi mudhorat kepada orang lain...
walau ilmu itu benar..tapi disampaikan oleh bukan yang haq dengan niat yang tiada betul..maka rosaklah sanat ilmu itu sendiri..
yang kasihannya, ilmu yang tiada sanat..tiada akan jadi kebaikan walau sepatah habuk pada manusia lain..
malah rosak manusia yang mendengar...kerana rasa 'megah' itu disambung pula oleh orang dibawahnya...

keh keh keh
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 12:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Ah_Kwan replied at 17-7-2020 10:30 PM
keh keh keh

coi lu..sampai sini lu stalk...cis..

Setuju sangat. Tapi betullah bila lu cerita pasal iman di luar akal dengan Nabi Nuh. Seram pulak aku. Kalau aku hidup zaman tu mesti jadi penentang. Bila fikir2 balik betullah, bina kapal atas bukit. Memang tak logik. Yang betul yakin je ikut. Itu rupanya Iman.
Reply

Use magic Report

Post time 19-7-2020 11:06 PM | Show all posts
Gintoki08 replied at 19-7-2020 12:01 PM
Setuju sangat. Tapi betullah bila lu cerita pasal iman di luar akal dengan Nabi Nuh. Seram pulak a ...

keh keh keh

benar tu..
wali Allah punya kata kata tu..Pak Su Mid..

itulah yang dikatakan iman...
barang bukan boleh fikir..
ianya hanya dapat dirasai..

iman itu yakin percaya
masuk ke hati terang bercahaya
alangkah indah rasa di jiwa
nama yang agung penuh rahsia


kata kitab hikam ibn ata'ilah, seburuk buruk iman itu adalah merasai keberadaan Allah pada setiap waktu dan ketika...
cuba lah check diri sendiri..dah sampai belum ke peringkat seburuk buruk iman ni?
rasa bukan di akal..rasa itu dihati....

sebab tu wa kata..sapa yang kata nak perbaharui lah..nak menjaga iman lah..podhacit..
perasan tahap dewa mereka ini..
ingat mau duduk dalam jemaah yang dikara mukmin ni semudah ABC?
jadi Islam mudah lah..ikut sahaja segala syariat yang ada...

sebab itu Muhammad kata...'Aku dari Allah mukmin dariku'
siapa yang sampai ke level mukmin (beriman) sahaja yang benar dalam sunnah wal jamaah...
yang lain, baru bertatih dan belajar ikut mereka mereka yang dah sampai ...
Imam Syafie itu Ahlul Sunnah wal Jamaah..
yang ikut mazhabnya di tanah jawi ini, belum lagi...
baru ikut laluan dia untuk menjadi sunnah wal jamaah..
selama mana tak rasa...maka belum masuk dalam majlisnya..
tapi masih ok lagi..cuma belum masuk majlis sahaja..

tapi kita ni..perasan ya ampun...
belum sampai ke mana pun, dah heboh mau nasihat orang lain..
memalukan betul..

keh keh keh


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list