Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
1727
View
53
Reply

[Politik] UPDATE Post #1- ANALOGI | Pencerahan terhadap putar belit dan miskonsepsi isu pembebasan Riza Aziz

[Copy link]

Author: kemaruk       Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-5-2020 01:34 PM | Show all posts |Read mode
Edited by kemaruk at 26-5-2020 02:14 PM

Baru hari ni bangkem cuti jadi boleh la tulis panjang-panjang sikit..


1) Senang ye orang kaya curi juta2, digugurkan dakwaan lepas pulangkkan duit.

JAWABAN :

Riza tidak didakwa atas kesalahan mencuri, tapi didakwa bawah akta AMLA. Bawah akta ini, jika tertuduh boleh buktikan yang dia tidak tahu sumber wang yang diperolehi tu dari sumber haram, maka tertuduh boleh dibebaskan jika pulangkan sejumlah wang seperti yang dipersetujui. Contoh:

Mereka yang secara sukarela menyerahkan semula wang yang diterima dari dana 1MDB tidak akan didakwa selepas ini, katanya.

https://malaysiagazette.com/2019/06/21/kes-1mdb-jakel-habib-jewels-naza-quest-auto-disaman-sprm/


2) Eh riza aziz ni dah dibuktikan tidak bersalah oleh mahkamah ke?

JAWABAN : Perbicaraan belum dimulakan lagi. Tapi oleh kerana peguambela Riza berjaya membuktikan Riza tidak tahu menahu punca duit pelaburan itu dari sumber yang meragukan melalui surat representasi, maka pihak pendakwaraya setuju menggugurkan kes. Surat representasi tu ada tulis tentang Riza tidak tahu duit yang diterima itu duit yang haram dan Riza bersetuju untuk pulangkan sebahagian wang yang diterimanya

The statement (on the agreement) was read out in open court by deputy public prosecutor Datuk Seri Gopal Sri Ram.

In the statement, Sri Ram said the accused had made several representations and after the representations have been considered carefully, several decisions have been reached.

https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2020/05/592458/riza-aziz-gets-dnaa-money-laundering-charges


3) Kenapa pihak pendakwaraya tak teruskan perbicaraan je?

JAWABAN : Pihak pendakwaraya tahu cuma sia-sia kalau diteruskan pendakwaan sebab mereka tak ada bukti yang kukuh untuk menjatuhkan kesalahan terhadap Riza


4) Jangan tipu la.. ni mesti AG baru si Idrus Harun tu yang gugurkan kes

JAWABAN : Pihak pendakwaraya kes Riza ini diketuai oleh Gopal Sri Ram (GSR), iaitu orang yang dilantik oleh Tommy Thomas sendiri. GSR dan pasukannya telah bagi taklimat dan bagi nasihat kepada AG untuk gugurkan kes ini. GSR juga kata Tommy Thomas juga setuju dengan pengguguran ini

"Perkara ini telah dibentangkan kepada saya setelah saya dimaklumkan tentang pendirian terdahulu Tan Sri Thomas.
"Setelah ditaklimatkan oleh timbalan-timbalan pendakwa raya yang mengendalikan perkara ini, saya bersependapat dengan pandangan mantan peguam negara sebagaimana yang telah ditaklimatkan kepada saya, dan telah bersetuju untuk menerima tawaran Riza tertakluk kepada pematuhan yang ketat terhadap semua terma dan syarat," katanya.

https://www.malaysiakini.com/news/526037


5) Eh si Idrus Harun tu yang jadi AG sekarang.. patut dia teruskan aja kes ni

JAWABAN : Sedangkan pasukan pendakwaraya yang kununnya hebat untuk membuktikan Riza bersalah diketuai GSR pon mengaku kalah dan tak dapat cari bukti yang kukuh, kenapa AG nak teruskan pulak? Adakah GSR tak reti buat kerja? Jika AG teruskan jugak menyiasat kes ni tanpa dibantu oleh GSR, adakah korang macai2 PH akan terima keputusan AG sekiranya AG membuktikan Riza tidak bersalah kelak?

6) Budak tadika mana kata "advised" tu "nasihat"? Ko ni mabuk todi hearsay pon tak tau apa maksud

JAWABAN : Bila leluhur dah kantoi, dia akan spin dan putar-putar.. macam tak biasa lah kann.. dah tersemat di dalam DNA yang mengkelilingi hidupmu..

@sam1528 @Maideen. @ResellerMaxis


UPDATE!!!!

Analoginya bukannya kantoi curi ayam 10 ekor, pastu pulangkan 2 ekor langsung dibebaskan oleh polis.. bukan..
analogi sebenar lebih kurang camni lah:

1) ko bercadang nak buat bisnes ternak ayam telur

2) member baik ko si ahmeng cakap nak bantu ko, dia nak labur rm1 juta

3) bisnes ko maju dan untung berjuta-juta

4) ko dapat tau rupanya si ahmmeng tu tokan dadah.. polis tengah buru dia

5) wang yang ahmeng laburkan dekat ko RM1 juta tu sebenarnya dari hasil jualan dadah

6) polis soal siasat ko.. ko kata ko tak tahu duit tu duit haram

7) ko bagi bukti yang ko tak terlibat jual dadah, dan tak tahu asal usul duit tu.. yang ko tau, si ahmeng ni kaya sebab bisnes pembalakan

8) ko janji kat polis ko akan pulangkan Rm1 juta tu kat polis dengan syarat ko dibebaskan

9)  selepas polis buat siasatan, polis setuju terima tawaran ko sebab polis takde bukti yang kukuh untuk menuduh ko bersubahat dengan ahmeng jual dadah


Multiple Polls: ( Max 3 choices ), Total 27 Users voted
Your User group have no permission to vote

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 23-5-2020 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
esok raya bemat... eh.. bangkem..
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq bangkem atas pencerahan . Dengan bahasa simple Dan senang faham
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 03:01 PM | Show all posts
koda x comolot ngn maideen ke keruk?
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 03:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Ayat penerangan konsep QnA guna bahasa layman gini la bagus

senang semua orang nak faham

good job bangkem

geng Mohan dah mula krik krikk dah sekarang ni
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 03:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Kes Najib aritu under AMLA tak?
Ada harapan dia dibebaskan ni
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 03:41 PM | Show all posts
Edited by sam1528 at 23-5-2020 04:00 PM

LOOOL ... aku kesian kat ko

Ye lah , apakebenda 'hearsay' pon tak tau

'hearsay' <> tipu taaaau

Laaaa , ingat ko dah lari tak mau balik dah

Ko lari ambil semangat yeee

Ye lah , ko kan mamat atheist (oooppppssss , sekarang mengaku agnostic) dok perjuangkan melayu islam

Boleh percaya ke ni?

@kemaruk

Ni lagi sekali dari Tommy Thomas , kalo ko tak paham english , pergi carik cikgu sekolah rendah ko tu :

I was satisfied that the prosecution had a very strong case to establish the ingredients of the offences. The documentary trail was substantial and highly credible. Upon conviction, the prosecution would have invited the trial judge to impose a sentence commensurate with the severity of the offences, the maximum being 15 years for each charge. But more significantly, the criminal court is given power by Parliament to additionally impose a penalty up to 5 times the amount involved in the unlawful activities, that is 5 times USD248 million, which would work out to some USD1.2 billion. We would have sought this sum upon his conviction.

That same rigour was brought to the decision to prosecute Riza. In none of these 25 odd cases, did I consider favourably a request by any accused to settle on such terribly poor terms to the prosecution. That would have called into question the wisdom and integrity of my decision to prosecute in the first place.

The purpose of prosecuting Riza was not to strengthen our chances of securing monies from DOJ. DOJ would have returned these monies in any event because it belongs to Malaysia and was stolen from Malaysia. Riza is not offering to pay any new money or monies from any source other than DOJ seized assets. The USD108 million, would in any event be returned by DOJ to Malaysia. Thus, Riza is unnecessarily getting credit for returning monies that are not his

In both civil and criminal proceedings which proceed to trial, a plaintiff or the prosecution loses substantial leverage over the adverse party if it withdraws court proceeding before the terms of settlement are completely performed. This is elementary. Hence, one needs to question why Riza has been given a DNAA so prematurely.

Ha ha ha h a ... ko paham tak apa yang dicatat oleh Tommy Thomas?

Kat mana yg dicatat Tommy Thomas setuju nak setel kes ni?

Kah kah kah
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 03:50 PM | Show all posts
@Maideen. sini la ko kn loyer..jngn buat malu LLB yg ko ade tu..advocate and solicitor kn...call to the bar semer...

prffffffffffffffffffffffffffffffffffffffght
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2020 03:57 PM | Show all posts
sam1528 replied at 23-5-2020 03:41 PM
LOOOL ... aku kesian kat ko

Ye lah , apakebenda 'hearsay' pon tak tau

hahahaha


Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 04:01 PM | Show all posts
DAPig dan Pakatan Hancing menjadikan kencing itu minuman suci bagi mereka.

Hancing adalah wangian kasturi bagi mereka.

Satu2 kencing dan khianat mereka terdedah.

Itu belum kes bro Tommy dah terlupa dakwaan rasuah LGE digugurkan secara tiba2..

khennn
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 04:01 PM | Show all posts

Hang dok caklap pasal diri sendir ke?

Konar , jangan tak konar ... konar baring sampai cecah telinga

Kan kan kan


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2020 04:05 PM | Show all posts
sam1528 replied at 23-5-2020 04:01 PM
Hang dok caklap pasal diri sendir ke?

Konar , jangan tak konar ... konar baring sampai cecah te ...

yan konar tu  ngko

sampai sekarang tak jawab soalan mudah ni

1) AG tipu kengkunun GSR ada sebut TT pon setuju gugur kes

2) Atau GSR tipu kengkunun TT pon setuju gugur kes


ko putar belit pulak


biarlah.. selagi ko tak jawab, selagi tu bangkem tak layan


kelingling la ko dengan DNA leluhur ko yang penuh dengan kegelapan tu


melayu kalau dah silap, dorang takkan putar belit


tapi kalau ada darah yang satu tu.. hhhhmmmmm
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 04:12 PM | Show all posts
kemaruk replied at 23-5-2020 04:05 PM
yan konar tu  ngko

sampai sekarang tak jawab soalan mudah ni

Ha ha ha ha .... berpusing pusing ko dok kejar ekor sendiri

AG tipu lah , Gopal Sr Ram tipu lah

Yang amat ketara , ko tak tau apakebenda tu 'hearsay'

Budak sekolah rendah pon tau

Tu adalah kelemahan ko , kureng fasih english

Ada muka pulak tu nak bertekak

Ye lah , atheist (ooooppppsss sekarang mengaku agnistic pulak) ... yang kononnya perjuangkan melayu islam

Pssssttt ... 'hearsay' <> tipu    taaaauu

Kih kih kih
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2020 04:19 PM | Show all posts
sam1528 replied at 23-5-2020 04:12 PM
Ha ha ha ha .... berpusing pusing ko dok kejar ekor sendiri

AG tipu lah , Gopal Sr Ram tipu lah ...

i've never said that "hearsay" has the same meaning as "tipu"

tuan2 dan puan2, this is just a classic of "ad hominem" fallacy

attacking unrelavent issue instead of the real issue itself

please be ashamed of yourself..

i can carry on communicating with you in english if you really want to know how good i am in english

yes maybe my english is not perfect, but atleast better than what you keling2 kat sini
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 04:27 PM | Show all posts
@Maideen. ko msok ajar derang ni apa itu hearsay..ko quote skali seksyen2 dlm akta keterangan 1950.. ajar skali res gestae tu mende kt dak2 ni...jngn wat malu pemegang2 LLB dlm forum ni deen

prffffffffffffffffffffffffffffffght
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 07:14 PM | Show all posts
Edited by sam1528 at 23-5-2020 07:16 PM
kemaruk replied at 23-5-2020 04:19 PM
i've never said that "hearsay" has the same meaning as "tipu"

tuan2 dan puan2, this is just a c ...

LOOOL ... bila dah kena setepek tang dahi , mengundur pulak

Mati2 sekarang ko nak cover line :
i've never said that "hearsay" has the same meaning as "tipu"

Yg aku dok kata 'hearsay' ko dok balas yg AG tipu lah , Gopal Sri Ram tipu lah

Tak ke pahaman ko : 'hearsay' = tipu ????

Kalo tak awal2 lagi ko akan nafikan ... ni dah berpuluh posts ... baru nak nafi pasal ko dah tersepit

No problems if you want to communicate in english

I repeat ; to your understanding : 'hearsay' = tipu

This is substandard comprehension

'hearsay' is relevant & central to this whole issue

Show me where Tommy Thomas explicitly stated that he agreed to this 'plea bargain'

You would be hard pressed

This is what happen when an atheist (oooppppsss ... its agnostic now) who unashamedly wants to champion the malay islam issue

fallacy of 'ad hominem' issit ... you don't know what you are talking about

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2020 07:23 PM | Show all posts
sam1528 replied at 23-5-2020 07:14 PM
LOOOL ... bila dah kena setepek tang dahi , mengundur pulak

Mati2 sekarang ko nak cover line :
...

i've never agreed  AG decided to drop the case because of hearsay
you were the one who said that

AG and GSR had a briefing before the decision is made
everytime i asked you which statement is "hearsay" and from whom, you cuma keling2 je


Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2020 09:56 PM | Show all posts
kemaruk replied at 23-5-2020 07:23 PM
i've never agreed  AG decided to drop the case because of hearsay
you were the one who said that
...

Kah kah kah ... you can't help being an idiot yeah

No one is saying that the AG dropped the case because of 'hearsay'

This again shows that you don't understand what is 'hearsay'

To your substandard comprehension : 'hearsay' = tipu

At your age , you are expected to know what it is (its certainly not tipu)


Nobody is going to spoonfeed you ...


So what if the AG had a briefing session?

Second time asking : Show me where Tommy Thomas explicitly stated that he agreed to this so called 'plea bargain'?

You are not able to do so & you are at a loss


This can only mean 2 things , either you
(a) do not understand what is 'hearsay'
or
(b) you are a liar which is actually your second nature
or
(c) both (a) & (b)

He he he he
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 01:49 AM | Show all posts
Ape kejadah dok ulang hearsay2 nih. Hearsay tu x semestinya betul, x semestinya salah. Bknnye tipu. Kebodohan DAPig mmg x terjangkau dek akal
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2020 12:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Elated replied at 23-5-2020 02:54 PM
Tq bangkem atas pencerahan . Dengan bahasa simple Dan senang faham

Tapi guna bhs simple mcm mane  pun  kalu dah nama nya pencacai ph tetap tak mau faham.siap spin mcm mabok toddi lagi.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list