CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 8074|Reply: 47

"Bukan Dituju Pada Dia" - Ustaz Abu Syafiq Nafi Sindir Ustaz Ebit Lew

[Copy link]
Post time 23-4-2020 01:19 PM | Show all posts |Read mode




Ustaz Ebit  memang terkenal pemurah dan sering membantu ramai orang terutamanya sejak wabak COVID-19 melanda negara kita.

Malah, aktiviti tersebut sering dikongsikan di laman sosi@lnya dan mendapat pujian netizen.


Namun bantuan terkininya pada keluarga yang bergelumang sampah nun di utara mengundang pendebatan pelbagai pihak termasuklah individu yang sama aliran dengan beliau.





Kredit foto: Facebook Ustaz Abu Syafiq




Seorang pendakwah Ustaz Abu Syafiq didakwa memuat naik status seakan kurang bersetuju dengan apa yang dilakukan Ustaz Ebit Lew. Menurutnya, berkongsi gambar dan video orang miskin yang susah adalah perbuatan haram kerana dikhuatiri boleh mengaibkan mereka.


Netizen beranggapan kenyataan berkenaan ditujukan kepada Ustaz Ebit Lew. Ini menimbulkan rasa kurang senang di kalangan netizen.



Kredit foto: Facebook Ustaz Abu Syafiq





Oleh kerana ramai yang mengkritik, Ustaz Abu Syafiq tampil memberi penjelasan sebenar mengenai perkara itu.








" Saya tak tahu apa-apa.  Kenyataan saya itu adalah berdasarkan pertubuhan di negara luar dan kesannya ada berlaku di negara kita di Malaysia.

Derma itu tidak disalurkan dengan betul. Saya tak tahu langsung mengenai ustaz itu. Bukan dituju kepada ‘dia’. Saya tak tahu langsung.

Demi Allah saya tak tahu ustaz yang dimaksudkan menayangkan gambar-gambar dan video tersebut. "


Menurutnya, status tersebut sebenarnya merujuk kepada fatwa ulama Mesir yang mengharamkan tayangan gambar atau video orang miskin yang diberi bantuan kerana bimbang akan memalukan mereka.


Tambahnya lagi, kita sebagai umat Islam harus menutup aib sebagaimana Allah menutup aib kita semua.


Kalau tak betul, tak mengapalah ustaz. Tak seronok pula bila lihat ada ustaz bergaduh sesama mereka.


Netizen semua bersangka baiklah. Takkanlah golongan yang sangat  'faqih' ini lupa segala ayat Al-Quran dan Hadith  tentang persaudaraan dan kasih sayang yang mereka pelajari selama ini. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-4-2020 02:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia ni kasar tutur bahasa. Musykil aku
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 02:19 PM | Show all posts
Demi Allah tu dia ckap. Hmmmm
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Betul ke dia x tahu langsung pasal ebit liew?
Iols is musykil sebab di kalangan ustaz mesti ada kenal kenal juga kan..
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 02:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Hmmmmmmmm... Tapi kebetulan pulak ustaz abu syafiq komen masa ustaz ebit lew tgh aktif edar bantuan. Harap2 takmola ustaz2 bercakar
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah kna hentam truk dgm netizen, dan dan kata bukan..ini kiling punya cakap jugaaa
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Muka ustad ni macam suka layan ponen
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 03:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Kurex: Muka ustad ni macam suka layan ponen

Hahaha..

{:spot
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-4-2020 03:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by KIM.K at 23-4-2020 03:18 PM

Erm..setad2 pun dah pandai pakai kenyataan taktahu ni
Harap EUL boleh consider pandangan orang lain juga

Di Msia ni ramai mak datin, vvip buat NGO kutip sumbangan sebab makan portion seperti yang disebutkan utz.abu. Boleh gi jenjalan oversea beli beg kemek bagai
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 03:33 PM | Show all posts
ostad ni lahir dari program realiti mana?
tak pernah dengau namanya..
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 03:39 PM | Show all posts
berbelit2 punye penonggeng agama  
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 04:02 PM | Show all posts
status tersebut sebenarnya merujuk kepada fatwa ulama Mesir yang mengharamkan tayangan gambar atau video orang miskin yang diberi bantuan kerana bimbang akan memalukan mereka


Netizen bengang sebab cara teguran tu kasar.
Acah2 bagus..hujung2 ko pun menayang jugak bile menderma kat fb kan?
cakap tak serupa bikin.
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Akhir zaman mcm ni la. Yg ada agama gadoh same sendiri. Patt la tg tgh carik agama pandang rendah kt Islam
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 04:07 PM | Show all posts
dah tu ko nak address ke sapa sebenarnya? bersemutmu? belut letrik? dan2 lah kata untuk pertubuhan negara luar bagai kan? macam lah diorang paham apa yang ko tulis
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 04:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Jadi apa sumbangan anta pd ummah miskin wahai ustaz abu syafiz? Jgn mencapub di socmed sajork.
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 04:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Bunyik je pandai diorang ni. Bukannya nak menolong pun. Niat pun nak menonjolkan diri. Sedih bila PU n ustadz terlampau ramai masing2 nak jadi instafemes, keluar produk timbang kilo.

Ebit tu elok je boleh bagi bantuan, yg lain ni air liur je lah. Tak berpaedah langsung dah la busuk hati.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-4-2020 04:55 PM From the mobile phone | Show all posts
kekehkeh rasain abu safiq...rasain kecaman netizen
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 05:30 PM | Show all posts
jangan makan orang.. jom makan nasi
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Ust ni masa dia komen psl sajat i mcm follow jgkla..tp bila dia komen sal ust ebit liew..rasa cam something wrong somewhere..berubahle ye wahai habuk
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2020 05:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Naik pulak nama2 ustaz musim skrg
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-12-2022 12:21 AM GMT+8 , Processed in 0.123646 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list