Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
4571
View
93
Reply

[Tempatan] Covid-19: Bersedia untuk keadaan lebih buruk

[Copy link]

Author: NanthiniR       Show all posts   Read mode

Author
Post time 28-3-2020 07:24 PM | Show all posts |Read mode
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) mempunyai sebanyak 3,400 katil di 26 hospital dikhususkan Covid-19.Manakala 1,892 katil ada di Institut Latihan KKM menjadikan keseluruhannya adalah 5,292 katil.
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, terbaru sebanyak 600 katil disediakan di pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps).
Katil yang disediakan memadai. Tetapi bak kata orang kita bersedia untuk situasi lebih buruk.
Kalau perlu kita ada 600 katil di Maeps iaitu 400 di Hall A dan 200 di Hall B.
Jika kita kurang bersedia maknanya tidak bersedia. Ia boleh dijadikan model contoh penggunaan dewan atau stadium tertutup jika diperlukan kelak, katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang media harian Covid-19 di Putrajaya hari ini.
Menurutnya, jika melebihi 1,000 kes sehari pastinya memerlukan katil dan kapasiti sekarang adalah 5,292 katil.
Jadi apa kita lakukan sekarang adalah bersedia untuk keadaan lebih buruk.
Esok petang (susunan katil di Maeps) boleh siap.
Kita jangkakan pertengahan April akan ada peningkatan mendadak kes Covid-19, katanya.

COVID19.png

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 28-3-2020 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih KKM ambil tindakan proaktif.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 07:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku cuma x lalu dah dgn pkp ni..
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 07:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau dah ramalan pertengahan april akn mendadak naik nmpknya kemungkinan pkp ni dilanjutkan adalah tinggi...semoga semuanya baik2 shj...
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 07:37 PM | Show all posts
di bawah kerajaan baru, KKM nampak lebih proaktif dan mudah buat keputusan berbanding kerajaan dulu
asyik2 jgn panik
asyik2 jgn kapalatao etc
hikmah PH tumbang 22 bulan
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
dalam sesi soaljawab tadi KKM patutnya lebih jelas tentang jumlah ahli tabligh yg masih belum buat saringan.
minggu lepas kata 4000, sekarang kata 5000 pula. sedangkan kata dah lebih 95% participate.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada kemungkinan tempoh PKP akan dilanjutkan lagi
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 08:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Taknak kena kuarantin kat dewan tu..
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 08:15 PM From the mobile phone | Show all posts
dizekni replied at 28-3-2020 08:05 PM
Ada kemungkinan tempoh PKP akan dilanjutkan lagi

Kebarangkalian itu tinggi. Minggu depan bermulanya  KKM akan membuat test sebanyak 16k sehari. Jadi graf dijangka akan kembali mencanak
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Remyda replied at 28-3-2020 08:15 PM
Kebarangkalian itu tinggi. Minggu depan bermulanya  KKM akan membuat test sebanyak 16k sehari. Jad ...

Kita mula puasa 20hb 4 ++ kan

berpuasa terperuk dalam rumah la gayanya
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 08:20 PM | Show all posts
Eloklah bersedia lebih awal untuk sebarang kemungkinan jadi tak panic jika ia benar2 terjadi.  Hope for the best, prepare for the worst
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 08:41 PM | Show all posts
Sediakn payung sebelum hujan..
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 09:48 PM | Show all posts
gorjeous replied at 28-3-2020 08:41 PM
Sediakn payung sebelum hujan..

kaka sediakan tempayan .
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 10:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Boring giler duduk umah....lain la jenis ramai isi umah boleh gak bergaduh etc..banding isi umah sesorang
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 10:38 PM | Show all posts
Edited by HannahMontana at 28-3-2020 10:55 PM
R2D2 replied at 28-3-2020 07:37 PM
di bawah kerajaan baru, KKM nampak lebih proaktif dan mudah buat keputusan berbanding kerajaan dulu
...

PH dulu yang dipentingkan rakyat jangan panic.

Bila rakyat panic ,PH pun panic.

Yang penting rakyat tak panic , nak bohong apa pun xkisah janji rakyat xperlu panic.

Sehinggakan  menteri kesihatan barua DAP yakni doktot Zul bangang   kata dia xsuka apa pengarah WHO katakan kerana rakyat akan mula panic.

Sat depa kata kena taat dengar kata WHO ,sat depa kata apa yg WHO kata boleh mendatangkan panic kpd rakyat Malaysia.

Apa Rasulullah S.A.W kata xambil berat ,xmau dengar , dah pesan bagaimana menangani penyakit wabak.

Dakkkkkkkkkkkkk, xmau dengar, yg penting bagi PH warga China kena bagi masuk dalam Malaysia.

Nampak sangat jaga hati cina DAP.Mana rakyat Melayu Islam boleh lupa ,isu tanglung itu pun sehinggakankan 7 menteri turun termasuk 5 menteri Melayu Islam pula tu,nak buat apa puak tu jika tidak kerana nak sangat jaga hati perut cina komunis DAP.

jijah kipas tu kuat jilat jubor cina DAP.
cina DAP xpernah nak jaga hak Melayu Islam. Tp menteri Melayu dalam PH sanggup mati demi cina DAP Komunis.

laki bini  pengkhianat bangsa.

Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Hakak setuju ngan kkm bersiap sediq macam ni.....walopun mungkin ade kekurangan sana sini tapi jauh lebih baik persediaan dari kebanyakan negara yg maju, kita belajar dr kesilapan negara seperti italy, hospital overload...kkm projected the next spike based from local and external projections figures.
Dalam kes berapa jumlah tabligh, hakak rasa doc hisham bagi figure of tabligh attended the ijtimak itself and their close contact....hence the figure spike up from yesterday...again, there is no exact figure of attendees, its all based solely on interview...to me as long as kkm already have plan to manage the tabligh with the help of police, public even cooperations from tabligh members we are at the right track...
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 10:46 PM From the mobile phone | Show all posts
xmatrempit replied at 28-3-2020 07:43 PM
dalam sesi soaljawab tadi KKM patutnya lebih jelas tentang jumlah ahli tabligh yg masih belum buat s ...

Jumlah tabligh yg telah membuat saringan 17,584. Status positif 1,207, negatif 6,648, pending 4,645. Masa awal dulu yang ada simptom sahaja yg buat ujian (sampel swab). So sekarang dia panggil semula baki 5,084 orang ni untuk buat ujian.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 10:57 PM | Show all posts
Keprihatinan KKM PN  membuktikan rakyat di tatang mcm minyak petrol.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 11:30 PM From the mobile phone | Show all posts
xmatrempit replied at 28-3-2020 07:43 PM
dalam sesi soaljawab tadi KKM patutnya lebih jelas tentang jumlah ahli tabligh yg masih belum buat s ...

Tu la. Confuse jugak ni tadi
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2020 12:12 AM From the mobile phone | Show all posts
syadq replied at 28-3-2020 10:46 PM
Jumlah tabligh yg telah membuat saringan 17,584. Status positif 1,207, negatif 6,648, pending 4,64 ...

Wow..sgt detail..tq
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list