Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
5909
View
248
Reply

[Tempatan] ..kisah bagaimana si yudin menipu Mak Cik Kiah

 Close [Copy link]

Author: pyropura    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 28-3-2020 01:04 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
*Pakej ‘Kiah Tertipu’*

Jangan terpedaya rakyat sekalian. Ini sebabnya

1.        Pertama, kerajaan tak keluarkan RM250b. Jumlah sebenar kerajaan belanjakan tak sampai pun 10%, iaitu hanya RM22bil aja. Yang lain duit rakyat, seperti,
a.        Tangguh bayar bank (RM100b – duit rakyat)
b.        Keluar duit sendiri dari EPF (RM 40b – duit rakyat)
c.        Tangguhan sumbangan ke EPF dan HRDF utk 6 bulan. Tapi selepas tu kena bayar semua yang tertangguh (RM6b – duit rakyat) dan juga jaminan pinjaman dari Danajamin (RM50b).  


2.        Kiah kena tipu. Bantuan penjimatan MakCik Kiah bukannya RM4,464. Penjimataan sebenar adalah RM864 sahaja, sebab:
a.        Pinjaman kereta 1800 ( kena bayar jugak nanti)
b.        Pinjamam PTPTN 1200 (kena bayar jugak nanti)
c.        Pinjam kredit mikro 600 (kena bayar jugak).

Jadi RM3600 kena bayar.  Makcik Kiah jimat hanya sewa rumah RM744 dan bil letrik RM120.  Makcik Kiah jangan joli  ye, jimat 864, bukannya RM4,464

3.        Bantuan yang rakyat dapat bukannya macam Makcik Kiah, sorang dapat RM4200. Makcik Kiah juai pisanggoreng , laki pencen buat 2 kerja (bawak grab dan kerja RELA), anak pinjam PTPTN, kesemuanya akan dapat bantuan RM4200.  Bagaimana pulak Makcik Limah suri tumah yang tinggal di Kampung, bukannya di bandar? Laki kerja kedai tomyam gaji hari, anak 3 orang masih di sekolah rendah? Jumlah dapat bayaran bantuan prihatin 1600, dan baki BSH RM600, jumlah RM 2200. Jauh rendah dari contoh Midin kata kat TV tadi.

4.        Bantuan kepada Makcik Kiah bukan setiap bulan. SEKALI SAHAJA, tapi bayar 2 kali. Lepas itu, pandai-pandai lah.

5.        Ramai akan hilang pekerjaan.  Kerajaan hanya bayar RM600 subsidi upah, ini sikit sangat. Syarikat yang tidak ada income akan tetap buang pekerja. RM600 terlampau sikit untuk mereka terus mambayar gaji. Kerajaan Singapura bayar sehingga 75% dari gaji pekerja syarikat (jika gaji SGD 4500, kerajaan singapura akan bayar 75% iaitu SGD 3,375 untuk tempoh 9 bulan. Kita bagi 3 bulan, itu pun RM600 aja.  Ini tidak cukup, dan jutaan akan hilang kerja

6.        Bantuan  baru kepada mereka yang tiada pendapatan sebab hilang kerja atau tiada pendapatan adalah di antara RM 500 - RM1600 (bantuan prihatin). SEKALI SAHAJA. Untuk makluman, kos sara hidup di KL untuk suami isteri Bersama dua anak adalah RM6700 sebulan. Inikah prihatin? Di Singapura, kerajaan mereka memberi SGD 800 (atau RM 2400) sebulan selama 3 bulan kepada mereka yang hilang kerja. Bagi yang kerja sendiri, kerajaan mereka beri SGD 1000 (RM3000) sebulan selama SEMBILAN BULAN. Kita bagi one-off sahaja.

7.        Kadar pertumbuhan ekonomi dijangka tidak turun (0 peratus) menurut Kementerian Kewangan. Tapi ahli ekonomi ramai angarkan ekonomi akan meleset, dan sekurang kurangnya satu juta akan hilang kerja.

Kiah jangan tertipu. Bantuan yang diberikan kecil sangat,dan tidak mencukupi untuk negara mengatasi bala ini. Kerajaan masih kedekut.  #kitajagakita.

*Ada banyak lagi trick tersembunyi dari Midin tapi cukup lah untuk setakat ini. Kita sambung Part 2 nanti ya*
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 28-3-2020 01:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Cemane la wak Yidin nak spend bila PH dah naikkan utang gomen dari 600bn jadi 1 trillion.

Akai Kat lutut sunggoh
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by tagas at 28-3-2020 01:16 AM

mak kiah peghdulighh hape

janji dapig n suma menteri2 babi dah tumbang
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Panjang ko sexplain...Lukis voley?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2020 01:17 AM From the mobile phone | Show all posts
asma87 replied at 28-3-2020 01:15 AM
Panjang ko sexplain...Lukis voley?

....   
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:19 AM | Show all posts
tu dia mai dah macai berbayaq... musti lepas selesai mesyuarat peringkat ranting yakni " Bagaimana kita sebagai pembangang nak menghasut dan membangangkan orang lain seperti kita " ..

cermin pecah kaa kat rumah sampai tak buleh suluh muka sundri ??

- siapa dok jaja negara nak muflis ka apa kaa dengan hutang cecah 1 trrriiilliooonn ka apa kaa
- siapa p hapuskan sumber pendapatan utama melalui GST & p letak asas ikot harga minyak donia...
- siapa yg dok cakap rakyat pemalas kaa jangan harap bantuan KERAjaan kaa mental subsidi ka apa kaa..

laa ni mai... selepas mesyuarat nak menghasut orang lain hasil kerja tangan2 & akai2 3suku sundri selama ini...
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Anjing anjing dap dah kebuluran terpaksa  lah menadah tangan mintak ikhsan dr kerajaan pn.limguanjeng pun  dah jobless tak mampu nak bayar elaun..,kesian RBA masuk kubur dulu sebelum terkena covid 19..
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Ko nak suh buat ape ni pyro? Kalau ko tak nak bantuan, jangan amik laa byk lagik org yg memerlukan.....
Dulu hakak antara orang yg #asalbukannajib, tapi 22mths sangat terhina rasanya sebagai muslim dan melayu di tanah melayu ini...tapi Allah lebih mengetahui...suddenly tampuk kuasa berpindah disebabkan ketamakan kuasa pihak PH sendiri..dengan ini hakak berjanji #asalkanbukanDAP
#asalkanbukanPH
Maybe dek pyro bole standby which camp to sit for upcoming PRU15.....sangat besar impak kerajaan PN pada negara sekarang yakni TRUST!
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:32 AM From the mobile phone | Show all posts
fliphair8 replied at 28-3-2020 01:28 AM
Ko nak suh buat ape ni pyro? Kalau ko tak nak bantuan, jangan amik laa byk lagik org yg memerlukan.. ...

Sep sikit. Dlu masa nk pru14 i pon #asalbukannajib. Now dah ubah #asalbknDAPig . Betapa baik nya melayu ni sama2 tumbangkan najib sbb nk malaysia yg lebih bagus. Tp skrg dpt pm n kabinet bagus pon cina2 babi boleh lg menyalak. Geng DAPig semua ckp jasa guanjeng naikkan rizab. Walhal tu jasa NAJIB! Celaka apa pegang takat 22bulan dpt menyimpan?? Smpai mampos aku xkn undi DAPig dah. Walaupon pm melayu 1 day lg teruk dari najib n aku akan tanam pd ank cucu aku supaya benci cina mcm mana kerabat n org2 johor buat
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Tgh mlm pun nak putar belit ye TT.Lebih baik hang mlm2 ni sembahyang tahajud minta doa malaysia aman dari covid
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila jadi pencacai tu.. Aku faham.. Ang mmg akal letak kat bontot.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2020 01:56 AM From the mobile phone | Show all posts
akusukaq replied at 28-3-2020 01:22 AM
Anjing anjing dap dah kebuluran terpaksa  lah menadah tangan mintak ikhsan dr kerajaan pn.limguanjen ...

Makasih Guan Eng, banyak dia tinggalkan duit sampai Yudin boleh belanja suku trillion inggit. Dulu lobaicai tabor pitnah DAP gadai negara lah jual negara lah. Satu kagi pitnah kantoi setelah pitnah Dap lingkupkan TH kantoi
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 01:58 AM From the mobile phone | Show all posts
anony-mous replied at 28-3-2020 01:32 AM
Sep sikit. Dlu masa nk pru14 i pon #asalbukannajib. Now dah ubah #asalbknDAPig . Betapa baik nya m ...

mmg dap celaka n rasis..  syukur la dah kiok.. org melayu takkan undi dap dah hahs
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2020 02:00 AM From the mobile phone | Show all posts
fliphair8 replied at 28-3-2020 01:28 AM
Ko nak suh buat ape ni pyro? Kalau ko tak nak bantuan, jangan amik laa byk lagik org yg memerlukan.. ...

Ntah lah, selama ni aku tak penah ambik duit gonen, dulu Brim tak layak katanya, Bsh pun tak layak, e wallet 30inggit  tak ambik sebab dah ada debit credit card semua... Ada yg boleh hambek ka?
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 02:01 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 28-3-2020 01:56 AM
Makasih Guan Eng, banyak dia tinggalkan duit sampai Yudin boleh belanja suku trillion inggit. Dulu ...

alahai meroyan tak hbis
dap pembangkang forever.. tu je mampu komen kekonon lge tinggal duit byk...

pastu esok rba dpt info baru duit 250 bilion tu termasuk duit rakyat sendiri.. sedia la skrip2 siap2 wahai pencacai haha
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 02:01 AM From the mobile phone | Show all posts
oo taktau pulak ade trick tu sume..tp takpela

acik kiah pn tgh tdo kegembiraan sbb dpt bantuan dikala kesempitan..ksian acik kiah xdpt meniaga goreng pisang spt sll



pendek kate ape pun hutang mesti dibayar..takde dgr pulak PM umom hutang2 sume jd percume atau jgn byr lps nam bulan..name pun diTANGGUHKAN.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2020 02:04 AM From the mobile phone | Show all posts
YgBenar replied at 28-3-2020 01:34 AM
Tgh mlm pun nak putar belit ye TT.Lebih baik hang mlm2 ni sembahyang tahajud minta doa malaysia aman ...

Tak payah susah payah doa, bukan gerenti makbul pun. Ditakdirkan kena, terima je lah ketentuan allah tuh. Panjang umor aku idup, idak kalu, aku mampos ler  
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2020 02:06 AM From the mobile phone | Show all posts
dino replied at 28-3-2020 02:01 AM
alahai meroyan tak hbis
dap pembangkang forever.. tu je mampu komen kekonon lge tinggal duit byk. ...

Actual duit yg gonen belanja 25billion aje bukan.250billion. Gi study sikit ikunumi tuh.
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 02:09 AM | Show all posts
pyropura replied at 28-3-2020 01:56 AM
Makasih Guan Eng, banyak dia tinggalkan duit sampai Yudin boleh belanja suku trillion inggit. Dulu ...

Nobita and the gang tinggal tahi saja , 250 billion ini adalah angka yg tak sempat disonglap PH hancing ...Nasib baik PN jadik kerajaan dapat jugak selamatkan 250 bill ini daripada habih kena songlap ....  Kalau lambat sikit habiss , itu pasal PH meroyan sebab PN dah membantutkan hasrat mereka untuk songlap hasil negara ...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2020 02:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Melompat2 semua masuk. Baru sedor yer?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list