Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
680
View
11
Reply

[Tempatan] Penganggur tampar pengawal keselamatan dipenjara kerana langgar kawalan.

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-3-2020 11:50 PM | Show all posts |Read mode
Edited by FOTHER-MUCKER at 26-3-2020 07:52 AM

Penganggur tampar pengawal keselamatan dipenjara kerana langgar kawalanBernama -

March 26, 2020 8:59 PM


Lelaki yang menampar pengawal keselamatan Tesco dipenjara 3 bulan. (Gambar Bernama)


MELAKA: Seorang penggangur dijatuhi hukuman penjara 3 bulan oleh Mahkamah Majistret hari ini atas tuduhan melanggar perintah kawalan pergerakan semalam.

Menurut pertuduhan, tertuduh Mohamad Saiful Bahari Mohamad, 32, melakukan kesalahan di bawah Peraturan 3 (1)(b) Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020 yang boleh dihukum di bawah Peraturan 7(1) peraturan yang sama.

Saiful Bahari dari Tanah Merah, Kelantan didakwa melakukan kesalahan itu di pasar raya Tesco Jalan Panglima pada pukul 7.05 petang, semalam dan boleh dijatuhi hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau dipenjara hingga 6 bulan, atau kedua-duanya sekali sekiranya disabitkan kesalahan.

Menurut fakta kes, seorang pengawal keselamatan pasar raya itu Dayang Azura Sufri, 33, ketika menjalankan tugas di tempat, tarikh dan masa disebutkan didatangi tertuduh yang memberitahu hendak masuk ke pasar raya itu untuk membeli air.

Dayang Azura menerangkan waktu operasi pasar raya itu adalah dari pukul 7 pagi hingga 7 malam sahaja, namun Saiful Bahari enggan mematuhi arahan dan bertindak agresif dengan menampar pipi kiri pengawal keselamatan itu sebelum mengejarnya dengan memasuki kawasan pasar raya itu.
Di mahkamah sama, Saiful Bahari dijatuhi hukuman penjara 6 bulan kerana menyebabkan kecederaan terhadap Dayang Azura dengan cara menampar pipi kiri sehingga lebam.

Bagi kesalahan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga setahun, atau denda maksima RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Puteri Nor Nadia Mohamed Iqbal memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal yang memberi pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat tentang kepentingan mematuhi perintah kawalan pergerakan dalam membendung pandemik Covid-19.

Majistret Mohamad Izwan Mohamed Noh ketika menjatuhkan hukuman itu berkata pada masa negara menghadapi situasi ini, kepentingan umum adalah amat penting berbanding kepentingan peribadi.

Beliau berkata masyarakat harus serius mematuhi arahan dari semasa ke semasa oleh kerajaan ketika perintah kawalan pergerakan bagi mengekang Covid-19 daripada terus merebak di negara ini.
Izwan memerintahkan hukuman penjara dijalankan serentak bermula tarikh tangkapan semalam. Tertuduh tidak diwakili peguam.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2020 11:56 PM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 26-3-2020 07:57 AM

Ingkar perintah kawalan: Warga tempatan, penduduk tetap berdepan penjaraDurie Rainer Fong -

March 26, 2020 5:46 PM

Anggota polis mengiringi Yong Tze How (2 dari kiri) dan Injimar Abu Gafar (2 dari kanan) di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu, hari ini.

KOTA KINABALU: Seorang pemegang kad pemastautin tetap dan seorang lelaki tempatan menjadi 2 individu pertama didakwa ingkar perintah kawalan pergerakan di Sabah hari ini.
Pemegang kad MyPR, Injimar Abu Gafar dan Yong Tze How mengaku bersalah di depan Majistret Stephanie Sheron Abbie selepas tuduhan dibacakan kepada mereka di kompleks mahkamah di sini.

Mereka didakwa menghalang pihak berkuasa daripada melaksanakan perintah kawalan di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 2 tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Injimar, 33, didenda RM6,000 atau 10 bulan penjara kerana melakukan kesalahan itu pada jam 6 petang, 23 Mac manakala Yong, 26, dijatuhi hukuman penjara 10 bulan selepas mengaku bersalah melakukan kesalahan itu pada 1.30 pagi semalam.
Mahkamah juga mengarahkan Injimar, yang tidak diwakili peguam dirujuk ke Jabatan Imigresen.

Mengikut fakta kes, Injimar mengasari anggota polis yang mengeluarkan saman terhadapnya secara lisan selepas didapati memandu tanpa lesen ketika sekatan jalan raya di Jalan Tuaran.
Tertuduh bagaimanapun berang selepas rakannya, yang bersamanya ketika itu, diarah keluar dari kenderaan setelah gagal mengemukakan sebarang dokumen pengenalan diri.

Tertuduh didakwa melemparkan kata-kata kesat kepada polis dan kemudian memukul bonet kereta untuk menyatakan ketidakpuasan hati.
Sementara itu, Yong ingkar arahan anggota polis supaya menghentikan kenderaannya untuk pemeriksaan sebaliknya melarikan diri daripada sekatan jalan raya di Jalan Kampung Cenderakasih di Kolombong, semalam.

Dia memandu kereta bersama seorang wanita dan bayi ketika kenderaannya dikejar.
Polis mengejar Yong lebih 1 jam sehingga keretanya berhenti berikutan kehabisan minyak di Jalan Bukit Bendera.

Timbalan Pendakwa Raya Khairul Anuar menggesa mahkamah mengenakan hukuman penjara ke atas kedua-dua tertuduh sebagai peringatan tegas dan kerana mendedahkan polis kepada risiko ketika operasi perintah kawalan pergerakan.



Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 12:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Bangsat sangat jantan tampar perempuan
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 01:21 AM From the mobile phone | Show all posts
woohoo justice is served...

jilake betul tampar orang, ingat tesco tu bapak hang punya ke?
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 01:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Tetap muke pailang anadd nih...
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 01:27 AM | Show all posts
kalau dah tutup tu, terima je la.
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 01:29 AM | Show all posts
cepatlah mati spesis menyusahkan mcm nih
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 07:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Dahlah biawak tunjuk gangster pd pompuan. Dasar!
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 07:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Ayoooo marahkan pengawal tu nape.. Gf ka???
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 03:59 PM | Show all posts
bila nak kena dekat golongan elit ni

tazzabar nak tengok
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 05:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok la tu, dapat makan free 3 bulan
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 07:35 PM | Show all posts
Ikut jelah peraturan tak guna nak bertekak ni tak pasal2 dah kedalam lagi nak kena soal jawab dengan polis lagi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list