Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
2315
View
57
Reply

[Tempatan] Perintah berkurung total 12 hari di dua kawasan di Johor (tidak boleh keluar rumah)

 Close [Copy link]

Author: Voyagers       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-3-2020 09:40 PM | Show all posts |Read mode

https://www.freemalaysiatoday.co ... rang-dibenar-masuk/

PETALING JAYA: Tiada orang dibenarkan masuk ke Kampung Dato Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato Ibrahim Majid selepas 2 kawasan itu mencatatkan kes jangkitan Covid-19 yang tinggi.

Semua 3,570 penduduk di situ dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) selepas Kementerian Kesihatan mendapati 61 kes daripada 83 kes jangkitan Covid-19 dari situ.

Dengan pelaksanaan perintah ini:

Semua penduduk tempatan dan pelawat yang berada di kawasan itu tidak dibenarkan keluar rumah sepanjang tempoh PKPD dikuatkuasakan.
Bukan penduduk tempatan dan pelawat tidak dibenarkan masuk ke 2 kawasan itu sepanjang PKPD dikuatkuasakan.
Semua aktiviti perniagaan dihentikan.
Makanan asas yang mencukupi untuk tempoh 14 hari akan dibekalkan kepada semua penduduk tempatan.
Pangkalan Perubatan akan dibuka.
Semua laluan keluar masuk ke 2 kawasan itu ditutup.
Polis, tentera, pertahanan awam, dan Rela akan mengawal seluruh 2 kawasan itu.
Perintah ini bertujuan untuk membendung Covid-19 daripada menular keluar dari kawasan tersebut.



Langkah ini akan membolehkan aktiviti pengesanan kes dari rumah ke rumah dilaksanakan sepanjang tempoh 14 hari, kata Menteri Pertahanan, Ismail Sabri Yaakob.

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga semua penduduk faham keadaan semasa..bg kerjasama supaya terhenti penyebaran covid di 2 kaw tu
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow.. direct target acquired.. hurmmm ..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:05 PM | Show all posts
ni bagus. saya sokong langkah ini
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Ye buatlah apa2 yang terbaik.. jangan lah ada yang menyusup keluar..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Sepatutnya seluruh msia buat mcm ni....

Ni teriap hari ada je yg kuar pi beli brg....tak cukup cukup lagi ke?....
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:12 PM | Show all posts
Ni kat Simpang Renggam kan?
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:13 PM | Show all posts
Way to go MKN...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 26-3-2020 10:11 PM
Sepatutnya seluruh msia buat mcm ni....

Ni teriap hari ada je yg kuar pi beli brg....tak cukup cu ...

kang beli selori ore marah gak kata..'hang jer ke nk idup'....depa beli la make 3-4(lauk pauk,sayur2) ari sekali beli...@agaknyalah....
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni kluster yg balik beramai2 aritu ke?  lepas ni mesti makin meningkat. Dah lebih seminggu simptom dah mula keluar..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Sape la bodoh sebarkan wabak tu
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:58 PM From the mobile phone | Show all posts
icha80 replied at 26-3-2020 10:21 PM
Ni kluster yg balik beramai2 aritu ke?  lepas ni mesti makin meningkat. Dah lebih seminggu simptom d ...

My friend cakap ni kluster yg balik ramai2 hari tu pastu tersebar lg dgn adanya kenduri ke ape entah. Seriau nye dengar kalau betul ni sebab kluster balik ramai2 hari tu..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by icha80 at 26-3-2020 11:00 PM
emptybotol replied at 26-3-2020 10:58 PM
My friend cakap ni kluster yg balik ramai2 hari tu pastu tersebar lg dgn adanya kenduri ke ape ent ...


Baru 1 negeri dah ramai.. kalau semua negeri?   Apelah nak jadi
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Kampung ini jadi pertama sebab depa senang dikenal.pasti I.e sekampung or 2 kampung kurantin terus.dengarnya peserta tabligh dan majlis kahwin. P.a mazlee salah seorang yg kena kawal pergerakan sebelum gov suruh.
Macam gov panggil tabligh suruh surrender to KKM. Lockdown yg kena Dan mereka dan. Keluarga mereks sahaja awalnya.
dekat kat putrajaya ada gak jangkitan dari majlis kahwin,tapi may be sewa dewan disitu..jemputan datang dari merata tempat..payah nak kurung byk tempat,arahan am I.e lockdown.sapa yang ada simptom self quarantine n surrender.
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:01 PM From the mobile phone | Show all posts
  terlalu mendadak kes positif

perlu PKPD
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:02 PM From the mobile phone | Show all posts
VirusCinta replied at 26-3-2020 10:45 PM
Sape la bodoh sebarkan wabak tu

Cina wuhan
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Maklumat insident peningkatan penyakit Covid-19 di Kg Dato Ibrahim Majid, Simpang Renggam.

1. Nama Tempat: Kg Dato' Ibrahim Majid, Simpang Renggam.

2. Jumlah positif : 66 org (+ve COVID 19).

3.  Kematian : 1 x kes kematian - Md Ali bin Shahril - 71 tahun. (Jemaah Masjid Dato' Ibrahim Majid)

4. Jum Penghuni  Kg Dato' Ibrahim Majid : 1495 penghuni.

5. Kg Dato' Ibrahim Majid, Simpang Renggam declare lockdown : *Kes Kluster Tertinggi* - Punca Meningkat Secara Mendadak +ve COVID 19.

6. *Kg Dato Ibrahim Majid* (Kg Induk). Lainx Kg di kws sekitar adalah spt berikut:

(a) Kg Pt Salman - 45 rumah  (180 penghuni).

(b) Kg Pt Kasmani - 5 rumah (20 penghuni).

(c) Kg Pt Talibek - 30 rumah  (120 penghuni).

(d) Lorong Perdana - 36 rumah (180 penghuni).

(e) Taman Surau - 19 rumah (95 penghuni).

(f) Jln Benut - 30 rumah ( 150 penghuni).


dapat dr fb tadi... kes meningkat mendadak sbb tu kne lockdown...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Sangat bahaya.
Buat la apa yg terbaik utk rakyat.
Semoga Wabak ini dapat dihilangkan dengan segera.
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:17 PM From the mobile phone | Show all posts
dizekni replied at 26-3-2020 11:02 PM
Cina wuhan

Apa bodoh Wuhan Kat Johor...Sekolah Pagi Sekolah Petang pun bodoh racist ke?
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 11:18 PM | Show all posts
semoga mereka dan kawasan2 terdekat selamat... harap2 tiada kematian lagi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list