Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
368
View
20
Reply

Masak resipi ringkas tapi lazat sempena PKP (Asam Rebus Keladi dan Ayam Masak Lemak Cili Api)

[Copy link]

Author: lanesra       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-3-2020 01:07 PM | Show all posts |Read mode
Edited by lanesra at 26-3-2020 01:10 PM


Kakitangan swasta, Rahimah Tambi Bakar meluangkan masa terluang dengan aktiviti memasak pada hari kelapan Perintah Kawalan Pergerakan bagi mengekang penularan wabak Covid-19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Jeram, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 25 MAC 2020.

KUALA SELANGOR C Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu supaya ibu-ibu yang kini ada banyak masa di rumah mencuba pelbagai resipi masakan baharu untuk hidangan seisi keluarga.

Dalam banyak masa kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) golongan Hawa bukan sahaja berpeluang mengasah bakat dalam masakan tetapi juga memasak resipi kegemaran masing-masing.

Peluang yang sama juga dilakukan oleh seorang kakitangan swasta, Rahimah Tambi Bakar, 59, yang patuh arahan PKP di kediaman di kampungnya di Jeram dekat sini.


Bersama wakil MalaysiaGazette, Rahimah yang mesra disapa sebagai Ibu memasak menu Asam Rebus Keladi dan Ayam Masak Lemak Cili Api.



Kakitangan swasta, Rahimah Tambi Bakar meluangkan masa terluang dengan aktiviti memasak pada hari kelapan Perintah Kawalan Pergerakan bagi mengekang penularan wabak Covid-19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Jeram, Selangor.


Menurutnya, bagi bahan untuk kedua-dua menu itu, dia tidak perlu membelinya di kedai hanya mengutipnya di sekitar kawasan rumahnya di kampung.



Hidangan menyelerakan itu sudah pasti memberi idea untuk kita bersama-sama duduk diam, diam di rumah dan mencuba pelbagai resipi makanan yang ringkas tetapi lazat.

Berikut resipi masakan Rahimah yang dikongsi bersama pembaca MalaysiaGazette;

Resipi Asam Rebus Keladi

1) Keladi
2) Kangkung
3) 2-3 sudu cili boh
4) 2 biji bawang kecil
5) 1 ulas bawang putih
6) 1 sudu besar ikan bilis
7) 5 keping asam keping
8) 1 biji bawang besar (hiris dan goreng untuk tumis atas darat).
9) Garam secukup rasa bahan nombor 4 hingga 6 dikisar sekali.



Resipi Ayam Masak Lemak Cili Api


1) 1 ekor ayam

2) 1 kotak santan

3) 2 biji bawang kecil

4) 2 ulas bawang putih

5) 7-9 biji cili padi

6) Sedikit serbuk kunyit

7) Garam secukup rasa

8) 3 batang serai

9) Asam keping atau buah tomato dengan bahan nombor 3 hingga 5 dikisar sekali



Apa pun, Rahimah yang tinggal bersama ibu, Hazanah Tepap yang sudah berusia 80 tahun akur dengan PKP kerana ia bertujuan bagi mengekang penularan pandemik Covid-19.



Walaupun duduk di rumah namun dia masih menjalankan kerja pejabat daripada rumah tetapi mengelak rasa bosan dia masih sempat memasak untuk ibunya serta berharap orang ramai mematuhi arahan PKP demi kebaikan bersama.


- MalaysiaGazette


Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 01:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku masak lemak fucuk hari ni..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku simple je. Nasi Putih telur dadar
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 01:34 PM | Show all posts
kaka masak lemak tetel lembu batang pinang di belah dua, dan goreng ikan bawal hangus sebab kuali nipis. kau sekolah tak?
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 01:35 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 26-3-2020 01:21 PM
Aku masak lemak fucuk hari ni..

Salah baca tadi lol
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 26-3-2020 05:35 PM
Salah baca tadi lol

Aku double check ejaan.. Karang aku tercarut tanpa sedar pulak.. Hahahaha.. Makan panas2 dgn nasi.. Sedap..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 01:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku tapau foodcourt tmpt keje
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 02:13 PM From the mobile phone | Show all posts
PM sokong eh masak2

iols dah blend siap2 bahan tumis dalam satu bekas, amik iktibar bahan rosak sebab demam

lapar je tumislah bahan buat sambal telur rebus. Telur dah rebus banyak2 buat pickled egg. Senang je
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 26-3-2020 01:37 PM
Aku double check ejaan.. Karang aku tercarut tanpa sedar pulak.. Hahahaha.. Makan panas2 dgn nasi. ...

Minta kaka resepi ang tu
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 02:16 PM From the mobile phone | Show all posts
masak tomyam ayam je.. seafood xde stok
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 02:17 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 26-3-2020 01:21 PM
Aku masak lemak fucuk hari ni..

Sedapnya. Kalau Ada suhun dengan ikan bilis kecik2 lg sedap. Pastu makan pulak dengan sambal ayam. Rindu masakan mak. Sobs sobs
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 03:13 PM | Show all posts
aku masak lemak daging salai hari ni

Cuma rimas tengok resepi berasaskan santan kotak dan kunyit serbuk.

Rasanya kalau nk sedap masak lemak better pakai santan segar dan kunyit hidup, lainlah kalau duduk diluar negara tak dapat cari barang2 tu. yang pakai kunyit serbuk dan santan kotak, dan masak sedap...tu maknanya ada tambahan aji no moto. Sorry aku anti sikit serbuk perasa. prefers natural flavours
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 03:52 PM From the mobile phone | Show all posts
sfrnna replied at 26-3-2020 06:17 PM
Sedapnya. Kalau Ada suhun dengan ikan bilis kecik2 lg sedap. Pastu makan pulak dengan sambal ayam. ...

Jangan menangis.. Bukan sengaja kita dipisahkan.. Huhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Kakalongmu replied at 26-3-2020 06:14 PM
Minta kaka resepi ang tu

Simple saja kaka..rebus sekali santan, fucuk dan sauuhu, bawang putih, air, kunyit dan bahan perasa.. Simple.. Nak boh telur pun boleh..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 03:59 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 26-3-2020 03:53 PM
Simple saja kaka..rebus sekali santan, fucuk dan sauuhu, bawang putih, air, kunyit dan bahan peras ...

Thanks Sara... Sebut santan teriber kaka rindu mak kat kampung... Lama lagi baru dpt  jumpa...
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 04:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Kakalongmu replied at 26-3-2020 07:59 PM
Thanks Sara... Sebut santan teriber kaka rindu mak kat kampung... Lama lagi baru dpt  jumpa...

Huhuhu.. Maafkan ku.. Nak buat mcm mana.. InsyaAllah posa ni sy doakan semua rakyat malaysia sambut posa dgn family
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 05:02 PM From the mobile phone | Show all posts
menu hari ni nasi grg cina dgn telur dadar serta sosej, mknan dr pg smp hbs
kowser asyik nk msk dapo aje, time PKP nielah anak2 asyik lapo klu x dia x heran dgn apa kita masak
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2020 10:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Belacan tumis. Pakai belacan merah, bawang merah, cili padi, gula sikit.

Makan ngan ikan bakar tawar. Terangkat!
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2020 01:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Menu hari ni kuey teow goreng dan kek marble

Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2020 04:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnyee asam rebus keladi..
Ernmmm
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list