CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 2911|Reply: 30

PM-Bantuan RM600 sebulan jika terpaksa cuti tanpa gaji

  [Copy link]
Post time 16-3-2020 06:42 PM | Show all posts |Read mode
Edited by Boomibulat at 16-3-2020 06:42 PM

Covid-19: Bantuan RM600 untuk pekerja terpaksa bercuti tanpa gaji
Dikemaskini Hari ini 6:33 pm

Bantuan kewangan sebanyak RM600 sebulan untuk tempoh maksimum enam bulan akan diberikan kepada pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji, susulan penularan wabak Covid-19, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata mereka yang layak menerima bantuan itu adalah pekerja yang diberi notis tanpa gaji mulai 1 Mac 2020.

“ (Bantuan itu juga) Layak untuk pencarum Sistem Insurans Pekerjaan (EIS) dengan gaji tidak melebihi RM4,000 sebulan. Langkah ini melibatkan peruntukan sebanyak RM120 juta.

"Seramai 33,000 pekerja disasarkan menerima faedah tersebut,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya hari ini.

- Bernama

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-3-2020 06:51 PM | Show all posts
Alhamdulillah, terima kasih PN
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 06:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdullillah. Kesian pada yang tak mampu.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 07:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamy.. Walaupun 600 tapi sangat membantu.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 07:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Sesuai untuk B40 sahaja
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 07:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Dpt juga ringankan sedikit beban mrk yg trpaksa cuti tanpa gaji ni, alhamdulillah.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah. Jadi lah tu siapa nak bg kita 600 bulan2, kan.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 08:38 PM | Show all posts
bangsa subsidi..tak gheti menyimpan untuk kecemasan..sibuk nak melancong tengok negara luaq......wakakakakakakakakakakaa
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-3-2020 08:39 PM From the mobile phone | Show all posts
#ilovemypm
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 08:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Bgus kerajaan baru ni, x berkira
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 08:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Pncerahan plz gaes EIS company aku mmg potong,tp aku x ambk cuti tnpa gaji ni dpt x rm600 gaji aku bwh rm4k
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 08:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah bantuan bagus.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2020 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
EIS tu bulan2 kena potong tp tiba masa syaratnya yg dpt bantuan bergaji bawah rm4k.
Yang gaji rm4005 tu kesian la bulan2 menyumbang juga lorr
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2020 10:56 AM | Show all posts
cerdik sgt pentadbiran baru ni.  siapa punya akal yang berani sgt agaknya...  
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2020 11:29 AM | Show all posts
zorrro_03 replied at 17-3-2020 10:56 AM
cerdik sgt pentadbiran baru ni.  siapa punya akal yang berani sgt agaknya...

lge dah bkn menteri kewangan.
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2020 11:31 AM | Show all posts
KIM.K replied at 16-3-2020 07:22 PM
Sesuai untuk B40 sahaja

betul tu. cuba bayangkan kalau yg gaji rm10k sebulan, half mth non pay leave dah dekat 5k kena potong
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-3-2020 10:57 AM | Show all posts

RM600 Diberi Kepada Pekerja Cuti Tanpa Gaji - PM

Berita baik buat seluruh rakyat Malaysia, mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) semalam bersetuju memberikan bantuan RM600 setiap bulan kepada golongan pekerja bergaji tidak melebihi RM4,000 yang mengambil cuti tanpa gaji susulan penularan wabak COVID-19 bermula 1 Mac 2020.





Foto: Astro Awani



Pengumuman itu dibuat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Mesyuarat EAC di Pejabat Perdana Menteri di sini pada Isnin.

"Mesyuarat bersetuju mengambil langkah tambahan untuk perkukuhkan pakej rangsangan berikut, bantuan kewangan bagi membantu pekerja mengambil cuti tanpa gaji.

"Bantuan kewangan RM600 setiap bulan, maksimum selama enam bulan itu layak untuk pekerja notis tanpa gaji mulai 1 Mac 2020. Langkah ini melibatkan peruntukan RM120 juta kepada 33,000 pekerja yang menerima faedah ini," katanya dipetik dari Astro AWANI.


Difahamkan, bantuan ini diutamakan kepada pekerja di sektor pelancongan dan kerajaan turut memutuskan untuk memberi 15 peratus diskaun caj elektrik bermula 1 April sehingga 30 September ini.



Terima kasih kepada kerajaan yang prihatin kepada nasib rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2020 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Duit tabung harapan haritu mana pergi?
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2020 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Bagus la camtu.. ini manfaat utk 33000 org pekerja sahaja.
Harap kerajaan pertimbangkan utk keluarkan Akaun 2 EPF kepada mereka yang tak bekerja tapi ada simpanan EPF juga.
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2020 11:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah yg meniaga sendiri kais pagi makan malam ni macam mana?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-11-2022 11:38 PM GMT+8 , Processed in 0.131263 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list