CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 4070|Reply: 26

[Dunia] #DelhiBurning Hindu vs Muslim - Masjid Dibakar, Polis Delhi Buat-Buat Tak Nampak

  [Copy link]
Post time 26-2-2020 04:57 PM | Show all posts |Read mode
Edited by Lagubestbest at 26-2-2020 05:13 PM

Rusuhan keagamaan terburuk sedang berlaku di Delhi.
Kematian meningkat ke 20 orang (1 polis)
31 orang cedera (10 parah).
Polis India dituduh buat-buat tak nampak
Penduduk muslim dan harta mereka diserang

Sekitar 150 orang cedera dalam rusuhan selepas ketibaan Trump untuk lawatan kerja 2 hari di India.

Trump jumpa Modi di lokasi yang tidak jauh dari rusuhan pada Selasa.



Sebuah masjid dibakar di Delhi oleh perusuh Hindu, dalam serangan keganasan selama 3 hari terhadap beberapa kawasan penduduk muslim di bandar itu, tercetus selepas serangan puak nasionalis hindu terhadap himpunan damai warga muslim membangkang pindaan undang-undang kerakyatan yang baru (CAA). Menara masjid kemudiannya dipanjat dan bendera saffron merah dipacak dipuncak sambil dilaungkan perkataan Jai Shri Ram @ hidup Dewa Ram!



Keganasan terbaru dilaporkan di kawasan penempatan penduduk muslim eg:
- Karawal Nagar
- Maujpur (diorang lontar batu)
- Bhajanpura
- Vijay Park
- Yamuna Vihar



Warga muslim baring cedera di jalanan, dipaksa menyanyi lagu kebangsaan.
Angkatan keselamatan rakam video, pukul dan menjerit 'kebebasan'.



Dua orang dibelasah teruk, mereka berhenti memukul hanya selepas menyedari mangsa adalah "orang kita - hindu".
Keganasan berlaku sehari sejurus pemimpin BJP Kapil Mishra memberi amaran kepada penunjuk perasaan anti-CAA untuk menamatkan protes aman yang mereka lakukan di timurlaut Jafrabad dan kawasan Maujpur di ibu negara India.



5 stesen metro ditutup.
Wartawan juga ada yang dibelasah.
Polis tak cukup, hanya boleh bertindak jika ada arahan atasan.
Pintu rumah dipecah masuk dan muslim di dalamnya diserang, sementara "hidup Dewa Ram" dilaungkan.



Protes anti-CAA bermula sejak November 2019.
Delhi menjadi tempat panas terhadap protes CAA, yang memberi laluan mudah bagi rakyat bukan Islam di 3 buah negara jiran bermajoriti muslim, untuk mendapatkan hak kerakyatan di India.
Ini menyebabkan Modi dan para pemimpin 'nasionalis hindu' BJP dituduh merendah-rendahkan semangat sekular negara India.
BJP menafikan sebarang bias dilakukan terhadap 150 juta penduduk minoriti muslim India, tetapi pihak yang membangkang telah mengadakan protes-protes dan berkhemah di pelbagai kawasan di New Delhi selama dua bulan kebelakangan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 26-2-2020 05:33 PM From the mobile phone | Show all posts
dlm negarakita.. kita sedang menghadapi musuh dari prti dap pulak.. harap jangalah depa jd mcm di india
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 05:42 PM | Show all posts
Dua orang dibelasah teruk, mereka berhenti memukul hanya selepas menyedari mangsa adalah "orang kita - hindu".


bodoh punya chola
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 05:57 PM | Show all posts
Tuduh muslim pengganas. Siapa yang  pengganas  sebenarnya tengoklah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 05:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa ya semua negara takut dengan muslim. Padahal dinegara lain bangsa muslim hanyalah minoriti.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 06:05 PM From the mobile phone | Show all posts
They can destroy our mosque but they cant destroy islam
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Msia pun pernah jadi mcm ni masa kes Adib.   
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 07:05 PM | Show all posts
Tunggulah... azab dari Allah swt pasti akan menimpa puak mereka semua...
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 26-2-2020 07:10 PM | Show all posts
Hantar aje virus kat sana...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 07:22 PM | Show all posts
sebab tu la jangan kasi kuasa dekat depa nie..jgn berlembut sangat nanti depa makin naik kepala
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 07:25 PM | Show all posts
naina replied at 26-2-2020 05:57 PM
Kenapa ya semua negara takut dengan muslim. Padahal dinegara lain bangsa muslim hanyalah minoriti.

rasanya bukan takut. tapi lebih kpd meluat dgan puak2 extremist persis Taliban. iols comment in general, bukan based on this issue yg kt India ni
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 07:36 PM From the mobile phone | Show all posts
ya Allah kau hantar lah virus kat india sana.kau kurang kat la penduduk rasis kat sana 90% dan tinggalkan 10 % supaya menjadi pengajaran dan bukti kenapa mereka harus pupus.amin
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 08:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukti depa sebenarnya pengganas, pembenci keamanan. Klu puak2 depa minoriti di negara islam aman2 je leh survive. Tp klu muslim jdi minoriti kt negara bukan islam mmg macam2 dugaan yg kena. Hence, masih cop muslim sbg pganas dasar xde otak. Sakan benci muslim sampai xde siasat apa dah, last2 tpukul set2 kito
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2020 08:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Tu takleh bg muka puak depa niii
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2020 06:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Seram nya . Rumah dipecah masuk

Jgn ada yg tiru sudahhhh
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2020 08:58 AM | Show all posts
Kaum diorg ni kalau mengamuk, mmg main bakar n bunuh jah...
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 27-2-2020 10:16 AM From the mobile phone | Show all posts
what do u expect from this race??
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2020 10:43 AM | Show all posts
Bila Indian rulez, abih muslim kena tindas dengan tindakan keganasan. Bila Cina rulez abih muslim jugak yang kena tindas dengan tindakan keganasan.

Bila muslim rulez, 2-2 puak ni aman ja duduk tinggal di tanah muslim. Takde langsung keganasan. Sebab tu macam mana jadi pun jangan benarkan diorang rulez, belum apa2 dah nampak dah tindakan non muslim ni tindas muslim. Contoh jelas depan mata.
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2020 10:53 AM | Show all posts
apa la nak jadi neh...yg mata sepat  dapat penyakit..yg disinun bakar membakar...donia...donia
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2020 11:47 AM | Show all posts
semoga segala kejahatan dn perbuatan mereka mendpt balasan dr Allah
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

16-8-2022 12:22 PM GMT+8 , Processed in 4.229994 second(s), 27 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list