Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
1520
View
60
Reply

Bilangan Single Mother yang semakin meningkat di Malaysia, salah siapa?

[Copy link]

Author: ifanonline       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-2-2020 03:55 PM | Show all posts |Read mode
Edited by ifanonline at 14-2-2020 04:05 PM

Statistik single mother di malaysia semakin hari semakin meningkat...dimanakah salah silapnya? wanita? lelaki?
mungkin salah satu jln penyelesaian adalah lelaki2 malaysia mengambil mereka sebagai isteri2...

sila bincangkan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:01 PM | Show all posts
83,777 Ibu Tunggal Berdaftar Sehingga Kini - AzizahKhamis, 11 Februari 2016 3:00 PM[url=][/url][url=][/url][url=][/url][url=][/url]


Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Azizah Mohd Dun (depan, tengah) bersama ibu tunggal dari Kedah, Pulau Pinang dan Perlis selepas merasmikan Program Roadshow Pelan Tindakan Pemerkasaan Ibu Tunggal di Zon Utara di Auditorium Aras 1, Wisma Persekutuan Alor Setar, Khamis.

ALOR SETAR: Seramai 83,775 ibu tunggal telah mendaftar dengan Jabatan Pembangunan Wanita (JPW) sehingga kini, namun angka itu masih rendah jika dibandingkan dengan jumlah ibu tunggal di seluruh negara.


Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Azizah Mohd Dun berkata statistik Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 mendapati bilangan penduduk wanita di Malaysia adalah seramai 13.9 juta dengan 235,240 daripadanya ibu tunggal.


"Daripada 235,240 orang, hanya 83,775 ibu tunggal berdaftar dengan JPW, namun ramai tidak berdaftar dengan JPW kerana tidak tahu fungsinya, tidak mendapat pendedahan daripada persatuan ibu tunggal dan sibuk kerana perlu menyara diri dan keluarga.


"Jadi, kita mengambil pendekatan dengan turun padang berjumpa dengan ibu tunggal di kawasan terpencil selain mengadakan program pendedahan supaya tiada ibu tunggal yang ketinggalan. Apa yang kita sediakan bukan hanya dari segi kewangan, namun lebih bersifat ilmu yang membolehkan mereka berdikari," katanya kepada pemberita Khamis.


Terdahulu, Azizah merasmikan program Jelajah Pelan Pemerkasaan Ibu Tunggal Zon Utara yang bertujuan memberi perhatian dan sokongan dalam pelbagai bentuk termasuk ekonomi, sosial dan psikologi kepada golongan ibu tunggal.

Beliau berkata pelan tindakan itu merangkumi 19 langkah strategik yang berasaskan tiga teras utama iaitu memperkasa ekonomi ibu tunggal, meningkatkan kesejahteraan sosial ibu tunggal dan meningkatkan perlaksanaan penyelidikan dan penyelarasan pembangunan ibu tunggal.


Pelan tindakan itu dapat memberi maklumat kepada pihak kementerian tentang apa yang diperlukan golongan itu bagi memudahkan kita mengatur pelbagai program yang boleh memanfaatkan mereka," katanya.


Azizah berkata Kabinet juga bersetuju untuk memperluas definisi ibu tunggal dengan turut melibatkan wanita yang menjadi ketua isi rumah dalam perkahwinan, balu atau bercerai dan mempunyai anak yang belum berkahwin; wanita yang mempunyai suami yang tidak sihat dan tidak berkemampuan untuk bekerja dan wanita yang tidak pernah berkahwin tetapi mempunyai anak.


Ibu tunggal yang mahu mendaftarkan diri dengan JPW boleh berbuat demikian di www.mywanita.gov.my.-- Bernama




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:03 PM | Show all posts
Terengganu ada lebih 32,000 ibu tunggal termasuk di bawah 20 tahunMALAYSIA DATELINEJuly 5, 2018 9:20 am0

Kemaman catat daerah paling ramai ibu tunggal di Terengganu C Gambar hiasan
Jumlah ibu tunggal di Terengganu kini mencecah 32,411 orang termasuk 28 daripadanya berumur bawah 20 tahun dan 2,010 orang pula berusia dalam lingkungan 21 hingga 30 tahun.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Perpaduan Nasional Terengganu, Hanafiah Mat mendedahkan angka itu ketika menjawab soalan tambahan Alias Harun (Pas-Rantau Abang) pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu ke-14 semalam.

Seramai 4,783 orang ibu tunggal pula berusia 31 hingga 40 tahun, 6,506 orang (41 hingga 50 tahun), 9,556 orang (51 hingga 60 tahun) dan 9,528 orang (61 tahun ke atas).

Daerah Kemaman merekodkan bilangan tertinggi ibu tunggal dengan 5,279 orang diikuti Besut (4,768), Marang (4,305), Dungun (4,182), Kuala Terengganu (3,925), Kuala Nerus (3,658), Setiu (3,307) dan Hulu Terengganu (2,987), katanya.

Bagaimanapun, Hanafiah tidak menjelaskan status wanita terbabit sama ada bercerai hidup atau mati.

Beliau berkata, Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) menggerakkan program Pinjaman Jaya Diri (PJD) dalam usaha membantu ibu tunggal membina kehidupan semula melalui perniagaan.

Katanya, peruntukan sebanyak RM474,000 telah dikeluarkan kepada 52 orang daripada mereka untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan terutama kecantikan, pakaian dan perusahaan makanan sehingga Jun lalu.

Sementara itu beliau memberitahu, Kompleks Ibu Tunggal di Cendering, Kuala Terengganu yang dibangunkan dengan kos RM4. 4 juta bertujuan memperkasakan lagi golongan itu menerusi empat fokus iaitu bimbingan ekonomi dan kemahiran, perundangan, kekeluargaan di samping kesihatan dan kemasyarakatan.



Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:10 PM | Show all posts
salah lelaki!


berani mai la salah kan wanita.. mai mai huh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:16 PM | Show all posts

mungkin wanita tersebut tak pandai jaga rumahtangga? sehingga di tinggalkan suami?
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:16 PM From the mobile phone | Show all posts
both salah sbb pilihan diri sendiri
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:18 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:20 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:20 PM | Show all posts
kalau ikut statistik, wanita lebih ramai curang berbanding lelaki...
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:21 PM | Show all posts
ifanonline replied at 14-2-2020 04:16 PM
mungkin wanita tersebut tak pandai jaga rumahtangga? sehingga di tinggalkan suami?

suami x pandai kemudi rumah tangga, ketua jenis apa x reti jaga hati bini...
nk yg cantik segak, tp diri sendiri busuk x mandi, gigi x gosok, buagn tuala merata2, x campur lg yg suka x flush lepas berak..

sedangkan wanita fuh ini cantik lawa wangi, pandai memasak, pandai bela anak, ape lagi... yg lelaki boleh buat, takat cret buat anak ja sumbangannya...
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:21 PM | Show all posts
kawan iols, lepas kawen baru tahu husband dia baran Ya Rabbi.Time bercinta pijat semut pon tak mati
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:23 PM | Show all posts
ifanonline replied at 14-2-2020 04:20 PM
kalau ikut statistik, wanita lebih ramai curang berbanding lelaki...

mana x curang, lelaki x perfom, servis down... haruslah
eh bistu yg statistik kawein kt siam tu lagumana
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:25 PM | Show all posts
YPM_Addora replied at 14-2-2020 04:21 PM
kawan iols, lepas kawen baru tahu husband dia baran Ya Rabbi.Time bercinta pijat semut pon tak mati

eh mmg la cmtu, sebelu kawen x sapkok, leaps kawen sapkok x benti2....


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:26 PM | Show all posts
manehnya replied at 14-2-2020 04:21 PM
suami x pandai kemudi rumah tangga, ketua jenis apa x reti jaga hati bini...
nk yg cantik segak,  ...

isteri pula suka membebel 24 jam, tidak menghormati suami, keluar tanpa izin suami, ibu tak pandai jaga anak, tak pandai memasak, bau badan, gemok cam tong drum, asyik main facebook instagram twitter sampai baju kain tak berbasuh, berat tulang...
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Salah lelaki mcm abu
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 04:35 PM | Show all posts
ifanonline replied at 14-2-2020 04:26 PM
isteri pula suka membebel 24 jam, tidak menghormati suami, keluar tanpa izin suami, ibu tak pandai ...

acena x bebel beletiaq kalu dh suami x reti paham2, baju letak dlm mesin basuh, bukn sepuk merata, kencing cerok, hari2 mau nya x sakit hati bini tuh,

duit nk kena minta, klu bagi sebelum nya kan bagos, x yah dok ulang2 skrip yg sama

nk suh hormat somi, somi hormat binik dulu?

keluar tanpa izin? eh bistu nk p kedai aceh beli sabun pun nk minta izin berapa kali sebulan bang

eh x pandai masak? elok je anak2 tu sihat walafiat, x da kebulur pun kan

bau badan tu sbb sibuk memasak penuh meja la nk bg laki mkn, laki buat apa? goyang telur

gemok cam tong drum ada laki nk tlg baby sitkan anak nk p joging/ kuaq p gym "nk kena minta izin somi dulu" bruhh


asyik main facebook instagram twitter sampai baju kain tak berbasuh? abis tu baju yg pakai tu, dia basuh sidai sndiri ke? takat main sekejap tgk berita  pun kecoh?


berat tulang? abis sapa yg basuhkan jamban, sapu sampah, basuh pinggan, buagn puntung rokok mu, basuh pungkok anak berak?


so kesimpulannya, semua salah lelaki


org puan baik blake

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2020 04:53 PM | Show all posts
manehnya replied at 14-2-2020 04:35 PM
acena x bebel beletiaq kalu dh suami x reti paham2, baju letak dlm mesin basuh, bukn sepuk merata, ...

tapi knp laki tinggalkan isteri juga? isteri masih belum mencapai KPI suami mithali?
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 05:06 PM | Show all posts
SALAH ABUUUUU...!!!
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 05:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Selain virus corona covid yang menjadi perhatian dunia....yang turut jadi perhatian ialah virus ibu tunggal @ janda. betapa besar nya pengaruh status ppuan gini dalam kehidupan seharian..dimana2. tengoklah sejak dua tiga menjak ni..asik isu yang sama..cerai..janda..laki tak guna.

janda dikejar laki muda
suami berpoligami dengan janda
nak rebah dalam pelukan janda
janda kaya..cantik..menarik..
yang baru diuji skit rumahtangganya pon berhasrat jadi janda. malah tak sedia..tak ready pon nak gak amik part jadi janda..

dan tak lupa paling terpengaruh juga adalah TT...Dah tak selera ngan andartu lagi ker??

Dari sibuk dok kupas tentang golongan status gini..baik lah kita cari petua2..sharing camne nak eratkan kasih sayang sesama keluarga. berlapang dada lah dengan takdir masing2.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 05:30 PM From the mobile phone | Show all posts
ifanonline replied at 14-2-2020 04:53 PM
tapi knp laki tinggalkan isteri juga? isteri masih belum mencapai KPI suami mithali?

Sbb somi kenot handle strong women aaa gitu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
4.035747s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list