Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
704
View
11
Reply

[Falsafah] durian lawan mentimun

[Copy link]

Author: arinn       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-2-2020 02:56 PM | Show all posts |Read mode
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 03:17 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 14-2-2020 02:19 PM

Peribahasa yang mengandungi elemen dualisme objek durian-timun.
Jurnal Linguistik Vol.21 (2) Disember 2017

Bagai durian dengan mentimun =Orang yang berkuasa mudah mengalahkan orang lemah.

Macam timun dengan durian:menggelek luka, kena gelek pun luka =Perlawanan yang tidak seimbang (orang kecil melawan orang yang berkuasa).

Durian berlaga dengan mentimun= Orang yang berkuasa mudah mengalahkan orang yang lemah.

Durian seambung dengan timun= Orang suka mengkhianati orang yang lemah dan baik sehingga menyusahkan mereka.

Mentimun dengan durian= Orang yang berpangkat rendah sentiasa salah jika berketuakan orang yang zalim.

Umpama durian dengan timun, menggolek rosak, kena golek binasa= Orang yang lemah tidak boleh melawan orang yang kuat kerana baik buruknya orang yang lemah itu yang akan beroleh binasa.


Kombinasi durian  dan  timun  dalam  peribahasa  Melayu  bukanlah  sesuatu  yang  luar  biasa  didengari, terutamanya  apabila  menyentuh  berkaitan  penindasan,  pengaruh  dan  kuasa. Berdasarkan  data yang diperolehi,  penulis  mendapati  majoriti  domain  makna  bagi  peribahasa  gabungan  objek  durian-timun ialah  domain  kuasa. Peribahasa  yang  terkandung  di atas merupakan  contoh  peribahasa Melayu  yang  menggunakan kombinasi objek  padi  dan  durian  sebagai  objek  perlambangan. Merujuk peribahasa bagai  durian  dengan  mentimun telah didefinisikan sebagai orang yang  berkuasa  mudah  mengalahkan  yang  lemah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 03:29 PM | Show all posts
hazfy replied at 14-2-2020 02:27 PM
Lebih baik berjalan sendiri daripada dengan banyak org yg salah.

Jgn berduka,apa pun yg hilang ak ...

Macam salah tempat tepek je ni
patut thread ni kot...

https://mforum.cari.com.my/forum ... &extra=page%3D1



Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 03:30 PM | Show all posts
image.png
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 03:32 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 14-2-2020 03:29 PM
Macam salah tempat tepek je ni
patut thread ni kot...


Hehe salah ya.sory.confius jap.ok i delete y
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 03:56 PM | Show all posts
tengok durian apa lah, kalau durian belanda ok je one by one
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Tp akhirnye dua2 kn telan jugak..
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 05:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Ladybird910 at 14-2-2020 05:54 PM

Urban peribahasa for king of fruits

Setajam mana duri buah durian, akhirnya tumpul jatuh ke tanah jua

Sesedap mana isi buah durian,akhirnya lembek menjadi tempoyak jua

Sewangi mana bau buah durian,akhirnya convert menjadi tuik manusia jua

Sekian

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2020 06:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by MeowwwOyennn at 14-2-2020 06:45 PM
seribulan replied at 14-2-2020 03:17 PM
Peribahasa yang mengandungi elemen dualisme objek durian-timun.
Jurnal Linguistik Vol.21 (2) D ...


As Cool As A Cucumber
20200214_184427.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2020 07:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Timun kaya dengan vitamin c, beta karoten dan mineral semulajadi bagus untuk mencegah penuaan dan membantu menurunkan berat badan. Banyak lagi khasiat dalam sebiji timun yang kita boleh manfaatkan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2020 07:32 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 14-2-2020 03:17 PM
Peribahasa yang mengandungi elemen dualisme objek durian-timun.
Jurnal Linguistik Vol.21 (2) D ...

Wah...  First time baca pasal peribahasa timun dan durian.
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2020 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Peribahasa moden yg sangat bermakna..berkuasa tapi tak semestinya terus berada diatas selamanya



Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.097632s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list