Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
512
View
26
Reply

[Penulis] [Takwil Puisi 48] Akulah Penemanmu

 Close [Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-2-2020 07:55 AM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 11-2-2020 06:56 AM

Pemenang [Takwil Puisi 47] KITA


semua peneka



Maksud puisi:

Tajuk; KITA

Sedih je. tengah sedih sebab dah lama diam, dah lama pendam. cuba lagi tapi masih kecewa. sebenarnya yang dicari hanya dia dan bakal kekasihnya bersatu untuk menjadi kita.



Puisi Minggu Ini

Akulah Penemanmu



Tika ku terlihat potret kita berdua
Tergantung kemas di dinding kamar
Terbuaiku sejenak akan memori kita
Sewaktu kau dan aku bergelar kekasih

Indahnya asyik dilamun rasa
Kita hanyut dalam gelora cinta
Setiap detik hanya aku ada
Untuk dirimu saja

Usai kita meterai kasih
Disaat aku terikat janji setia
Aku korbankan bahagiaku buatmu
Akulah penemanmu sepanjang hayatku

Kau mulai matang dalam kehidupan
Sudah pandai mengatur kerjaya
Selangkah demi selangkah kau mula berpaling
Beralih arah dariku tanpa kusedari

Kiniku sendiri bertemankan sendu
Menunggu kepulangan dirimu yang dulu
Yang teruja mengejar cintaku waktu itu
Sehingga ku alpa akan masa depanku

Aku sedar aku bukan lagi dambaanmu
Kau bukan lagi lelaki yang memujaku
Namun ku paterikan dalam hati ini
Bahawa akulah penemanmu sepanjang hayatku

Nukilan karya,
@chicozinn



@ati3027
@krimkraker
@watashinoai
@johan-adx
@berakit2kehulu
@orgsepang
@nurrlisa
@KILL_NANCY
@MeghanK
@sapeka
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@Rob07
@takayama
@meisapoya
@KahPahJ

image.png
image.png


Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 09:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Mengisahkan tentang kesetiaan sang kekasih yang mendapatkan kasih dari kekasih pujaan hati. Pernah satu waktu penulis bahagia bersama2 dengan kekasih hati dan menyanjung tinggi cinta nya pada si kekasih. Entah di mana silap nya sang kekasih perlahan2 betlaou petgi meninggal penulis terkapai2. Walau apa terjadi cinta dan kas8h penulis pada sang kekasih tak berubah dan masih berharap yang sang penulis akan terus menjadi peneman si kekasih.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 09:42 AM | Show all posts
mengisahkan kasih seorang ibu yang menatang anaknya sepenuh hati. buat si ibu, anak lelakinya itulah dunianya. sehinggalah anaknya meningkat dewasa, sudah ada kehidupan sendiri, maka tinggallah sang ibu sendiri, merenung memori, sentiasa menanti anaknya kembali dan sentiasa mendoakan kesejahteraan anaknya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 11:25 AM | Show all posts
thanks kaka @seribulan sebab pilih saya jadi penulis sajak minggu ni..terharu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 11:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Mengisahkan kesetiaan seorang isteri bermula dari awal perkahwinan menjaga suami, makan, pakainya.. Si isteri sanggup korbankan cita-cita dan kerjaya demi menunaikan tanggungjawab terhadap suami dan keluarga tersayang. Sampai suatu masa, pengorbanan si isteri tidak mendapat balasan kesetiaan dari sang suami yg mencari kebahagiaan dari pihak ketiga..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-2-2020 11:42 AM | Show all posts
chicozinn replied at 11-2-2020 10:25 AM
thanks kaka @seribulan sebab pilih saya jadi penulis sajak minggu ni..terharu..{:childli ...

No problem, sayangku nah angpow
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 11:48 AM | Show all posts
seribulan replied at 11-2-2020 11:42 AM
No problem, sayangku  nah angpow

thanks bagi angpao..hikhik..
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Hi semua. Iolls cuba ye

Puisi ni menggambarkan isteri yang dah dilupakan suami. Isteri dah berkorban masa susah atas nama cinta, tapi bila dah senang sikit si suami lupa semua.

Istei sanggup lepaskan cita2 tapi suami terus jalan ke depan tanpa tanya balik perasaan isteri. Maka isteri tulis puisi untuk lepaskan rasa hati

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 02:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak try

Kisah kesetiaan seorang ppuan. Dari mula bercinta hingga sah bergelar isteri. Rela berkorban segalanya untuk si kekasih yg dah pun menjadi suami.

Masa berlalu, si suami makin berjaya dalam kerjaya. Sedikit demi sedikit si suami mula berubah. Hilang sudah kemanisan seperti yg si ppuan kecapi seawal zaman bercinta & mula2 berumah tangga dulu.

Bahkan hati suami mungkin juga sudah terisi dengan cinta yg baru. Dalam pilu dalam sendu si ppuan tetap berharap yg si suami akan berubah kembali menjadi llaki yang menyintainya sepenuh hati seperti waktu dahulu. Pasrah tanpa mengalah, dia tetap akan setia sebagai isteri pada sang suami hingga maut menjemputnya kelak...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 03:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Puisi yang mengisahkan isteri yang telah dilupakan suaminya. Isteri dah berkorban masa susah atas nama cinta, tapi bila dah senang sikit si suami lupa semuanya.Tapi akhirnya, pengorbanan isteri tidak mendapat balasan kesetiaan dari suami yg mencari kebahagiaan dari pihak ketiga.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 05:39 PM | Show all posts
baru baca dah sedih

luahan seorang isteri yg merasakan kasih syg si suami yg semakin menghilang dan menjauh. suami yg telah berjaya, mula beralih arah. lupa pengorbanan isteri yg bersama2 dari susah. tp mulianya hati isteri yg tetap mendoakan suaminya, semoga mereka kekal ke akhir hayat...

hmm, byk dah jadi zaman skrg ni...dah senang, trus lupakan isteri yg byk bersusah payah

Comments

Tahniah pemenang...sila klaim di takwil terbaru :)  Post time 18-2-2020 07:58 AM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 06:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Semua menakwil menang ke? Termasuk akak le tu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2020 07:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Aduhai, semoga tiada diantara kita menerima nasib sebegini.

Kisah seorang wanita yang rela mengorbankan hidupnya hanya untuk seorang lelaki yang sangat dicintai dari remaja sehingga ke hujung hayatnya walaupun kesetiaan itu dipersia-siakan. Dia tetap berharap lelaki itu kembali kepadanya seperti waktu cinta mereka tiada gangguan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2020 05:20 AM From the mobile phone | Show all posts
puisi begini buat orang single macam saya takut nak kawen...

kasih bak benih yang disemai pada awal perkahwinan yang sepatutnya menjadi amanah sepasang suami isteri kini bagai pudar...

yang si isteri seolah masih stuck dalam kenangan memori indah awal percintaan sebab itu masih berharap kepulangan suami, setia menanti...walhal si suami seakan2 lebih teruja dengan kehidupan di luar perkahwinan ...

huhu takde ke puisi indah macam animasi UP tu?
bcf4ae91436a83ad5f64193475325018.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2020 07:54 AM | Show all posts
bloodyamuk replied at 12-2-2020 04:20 AM
puisi begini buat orang single macam saya takut nak kawen...

kasih bak benih yang disemai pada aw ...

Sila buat dan pm saya
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2020 11:49 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 12-2-2020 07:54 AM
Sila buat dan pm saya

huhuhu tak reti la nak berpuisi sebab takde sumber inspirasi berdasarkan kisah benar kuikuikui
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2020 01:32 PM | Show all posts
bloodyamuk replied at 12-2-2020 10:49 AM
huhuhu tak reti la nak berpuisi sebab takde sumber inspirasi berdasarkan kisah benar kuikuikui

melalui pembacaan, tontonan dan kisah yang didengar pun boleh
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2020 11:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Nak try jugak
Puisi ni berkenaan dengan seorang wanita yang telah dikecewakan suami/pasangannya. Dia mengabdikan seluruh kehidupannya demi cinta untuk suami walaupun terpaksa melupakan keinginan dan peluang2 untuk mencapai kejayaan bagi diri wanita itu sendiri.

Walaupun pengakhirannya dia sendiri dikecewakan dan disakiti tetapi dia masih tetap mencintai suaminya dan masih berharap suatu hari nanti pasangannya akan berubah dan kembali.

Selfless love.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2020 11:43 PM From the mobile phone | Show all posts
mamaneesa replied at 11-2-2020 05:39 PM
baru baca dah sedih

luahan seorang isteri yg merasakan kasih syg si suami yg semakin menghila ...

Terima ksih kerana sudi baca smpai habis..alhamdulillah kiranya puisi saya kali ni berjaya menusuk hati pembaca la ni..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2020 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
bloodyamuk replied at 12-2-2020 05:20 AM
puisi begini buat orang single macam saya takut nak kawen...

kasih bak benih yang disemai pada aw ...

Alama, jangan la cenggitu..hidup ni bese la ade ups n downs..so far masih boleh handle lagi ni..hehe
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.126971s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list