Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
991
View
41
Reply

BUAT MAKANAN KERING

[Copy link]

Author: KIM.K    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-2-2020 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by KIM.K at 10-2-2020 09:11 PM

Iols menyeru seluruh penduduk kampung porum cari untuk berkongsi kekdah preserved makanan yang tahan berbulan2

Contohnya ikan kering, sotong kering, pekasam, kimchi. Berapa bulan makanan2 tersebut boleh tahan dalam simpanan. Macamana kaedah membuatnya. Kawan Yemen ioks cakap diorang ada silo gandum besar gedabak siap berkati2 jagung kering dalam tu

Selain stok layan waktu kemiskinan hujung bulan, nak juga simpan2 stok macam hamster

So terimalah, kaedah buat ikan kering sendiri. In case korang nak buat 1/2 tan stok dirumah boleh start sekarang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 10:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Ikan masam sedap.. Makan dgn moi a.k.a bubur nasi.. Fuhhhhhh..
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya ikan masin makan dengan pulut



Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:26 PM From the mobile phone | Show all posts
macamana kalau para ikan pun turut bertukar menjadi zombie?

rasanya kalau zombie apocalypse, mungkin tanam ubi kayu la kot... ataupun mungkin kisar makanan2 jadi serbuk
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Sori ot. Nak buat buah mangga kering macamana? Pokok mangga iols tengah berbuah. Selain buat jeruk, iols nak buat buah kering. Cari kat google semuanya cara2 buat halwa. Iols tak nak resepi halwa. Nak resepi buat mangga kering macam asam boi tu.
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:41 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 8-2-2020 11:36 PM
Sori ot. Nak buat buah mangga kering macamana? Pokok mangga iols tengah berbuah. Selain buat jeruk,  ...

Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:43 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 8-2-2020 11:36 PM
Sori ot. Nak buat buah mangga kering macamana? Pokok mangga iols tengah berbuah. Selain buat jeruk,  ...

Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:49 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 8-2-2020 11:43 PM

Thanks uols. Resepi mangga telur kering ada tak?

telur1a.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2020 11:50 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 8-2-2020 11:49 PM
Thanks uols. Resepi mangga telur kering ada tak?

Hahahaha.. Jap lagi iols cari.. Nak bagi susu kat tok jap
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2020 12:36 AM From the mobile phone | Show all posts
yonq replied at 8-2-2020 11:26 PM
macamana kalau para ikan pun turut bertukar menjadi zombie?

rasanya kalau zombie apocalypse ...

Iols ckp kat anak2 iols..korang abis skolah mak hantar belajar pertanian.....Paling2 ada kebun kalo kena curfew pun..payah nak tanam padi..layan ubi kayu la...
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2020 01:11 AM | Show all posts
tumpang bahtera @razhar belayar ke new zealand
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2020 01:33 AM From the mobile phone | Show all posts
yonq replied at 8-2-2020 11:26 PM
macamana kalau para ikan pun turut bertukar menjadi zombie?

rasanya kalau zombie apocalypse ...

Sumpahang ikang asdang?
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2020 01:34 AM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 9-2-2020 01:11 AM
tumpang bahtera @razhar belayar ke new zealand

NZ ada gunung berapi.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2020 02:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau ikan pekasam,ikan kering,halwa tu iols pernah buatlah..huhu
Jeruk sayur masin tak pernah try..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2020 09:12 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 8-2-2020 10:49 PM
Ikan masam sedap.. Makan dgn moi a.k.a bubur nasi.. Fuhhhhhh..

Fuh layan tu. Saya tengok kat ig jendeladapur akak tu jual barang makan kering Siam e.g ikan/sotong kering.
Memang seasoned siap2 untuk makan ngan bubur. Kecur..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2020 09:13 AM From the mobile phone | Show all posts
KIM.K replied at 9-2-2020 09:12 AM
Fuh layan tu. Saya tengok kat ig jendeladapur akak tu jual barang makan kering Siam e.g ikan/soton ...

Yum2..mmg seda.. Suka makan bubur ni
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2020 09:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Lengkong replied at 8-2-2020 11:21 PM
Sedapnya ikan masin makan dengan pulut

Kat sini pekasam dgn pulut ^.^
Buh inti kelapa ngan kicap manes
Lezat
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2020 09:17 AM From the mobile phone | Show all posts
yonq replied at 8-2-2020 11:26 PM
macamana kalau para ikan pun turut bertukar menjadi zombie?

rasanya kalau zombie apocalypse ...

Makanan kisar serbuk tu iols pun terfikir. Tak sempat tuai serai belakang rumah zombie dah tokak otak. Baik stok awal2

Dehydrated vegies ni rasa lebih concentrated
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2020 09:23 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 8-2-2020 11:36 PM
Sori ot. Nak buat buah mangga kering macamana? Pokok mangga iols tengah berbuah. Selain buat jeruk,  ...



Ada banyak tutorial. Sis search 'dried fruits' kat youtube. Ramai ajar pakai oven. Tak ramai orang ajar jemur bawah matahari

Satu lagi 'freezed dry'. Mesin mahal sangat tapi makanan tahan 25 tahun

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2020 09:25 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 8-2-2020 11:41 PM

Oh Sarah awal dah bagi info dry fruits. Semalam sy search lepas sis share video ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.093686s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list