CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 7792|Reply: 76

Laungan Ngeri 'Bandar Hantu' Wuhan

  [Copy link]
Post time 3-2-2020 12:24 PM | Show all posts |Read mode

Bandar Wuhan lengang dari kesibukan trafik selepas kerajaan Wuhan melarang kenderaan memasuki bandar ini.

Kredit foto: Reuters





Baru-baru ini, tular sebuah video di media sosial berbahasa Cina yang jika ditonton sekali imbas boleh menimbulkan ketakutan. Umpama adegan filem "pos apokaliptik" Holywood; bandar mati yang didiami zombi atau pontianak yang laparkan darah manusia.




Lebuhraya ini merupakan antara laluan tersibuk di Wuhan, China. Kini, hanya tinggal bangunan yang kaku tanpa kehidupan.
Kredit foto: AP





Namun, jika diamati teriakan dari video yang dipetik dari BBC ini, sebenarnya bukan teriakan rambang. Suara teriakan itu sebenarnya dilaungkan oleh warga bandar Wuhan yang sedang menjalani proses kuarantin disebabkan penyebaran Coronavirus.  


Antara maksud teriakan-teriakan tersebut adalah "terus cekal", "teruskan bertahan" dan lain-lain.




  



Laungan suara di balik dinding itu bertujuan untuk meningkatkan semangat warga bandar Wuhan yang sedang berada dalam keadaan bimbang, takut dan panik. Ada juga yang menyanyikan lagu patriotik China sambil disambut beramai-ramai dan bersahut-sahutan.  


Video ini mendapat pelbagai reaksi dari netizen seluruh dunia. Ada yang simpati dengan keadaan yang sedang melanda penduduk Wuhan.









Tidak kurang juga yang menyatakan rasa gerun dan takut akan keadaan bunyian itu.




Laungan Ngeri 'Bandar Hantu' Wuhan

Foto: IG




Dilaporkan seramai 11 juta penduduk yang mendiami Wuhan dinasihatkan oleh pihak kerajaan agar tinggal di rumah masing-masing berikutan wabak koronovirus yang dipercayai bermula Januari 2020 dari sebuah pasar basah di Wuhan.


Isu koronavirus adalah isu sejagat, usahlah kita berlagak menjatuhkan hukum sebarangan.


Walau fizikal mereka terkurung, namun semangat mereka mampu 'terbang' jauh melangkui sebarang batasan. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-2-2020 12:36 PM From the mobile phone | Show all posts
cashhhhhhhhhhhh

macam tu la bunyi binatang yg korang seksa, tahanan yg korang seksa..

cashhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 12:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila Allah turunkan bala, lenyap semua kesombongan dunia
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Kurex replied at 3-2-2020 12:36 PM
cashhhhhhhhhhhh

macam tu la bunyi binatang yg korang seksa, tahanan yg korang seksa..

Betul rex. Selayaknya mendapat balasan
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 12:46 PM | Show all posts
Jangan lepas reda wabak virus korona ni buat perangai macam sebelum ni pula.
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 01:01 PM | Show all posts
tiba2 teringat game ni:
silent hill
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 01:04 PM From the mobile phone | Show all posts
padan muka.  
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 01:07 PM | Show all posts
masa sedap nak melantak..kemain ko yer...seksa binatang satu hal...mendapat la
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-2-2020 01:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Stress giler ni sebenarnya. Mati kutu. Lps ni semya pakat2 terjun bangunan plk
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 01:35 PM | Show all posts
revenge of the fallen animals
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 01:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah bulan baru..gaji dpt ke x ek..semua ofis tutup..sewa rumah sume dorg byr cmne?eh...jauh plak aku imejin.luls
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 02:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Ladybird910: Dah bulan baru..gaji dpt ke x ek..semua ofis tutup..sewa rumah sume dorg byr cmne?eh...jauh plak aku imejin.luls

iolls pon sama pk mcm tu.
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Kita pun kena buat persediaan jugak. Kat rumah make sure stok makanan kering sentiasa updated. Contoh: kurma, makanan tin, dan sebagainya. In case ada perkara2 darurat macam ni.
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 02:20 PM | Show all posts
mohon korang leluhur ni bawak2 la insaf jgn makan benda pelik2 dah, takde demand takde la supply .... dan jgn lupa berak kencing cebok dgn air barulah bersih dan wangi

Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 02:36 PM | Show all posts
at this point of time, aku rasa toksah la kecam mengecam.. inilah masanya kita semua jadi MANUSIA.. doa yg baik2 shj utk mereka yg berada di Wuhan ataupun di mana-mana tempat yang terkesan.. bantu setakat mana yg terdaya.. try to imagine if we were to be in their shoes..
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 03:04 PM | Show all posts
Allah kalau nk tunjuk kekuasaan dia...sikit je....effect dia smpai gini la.

Semoga kita dilindungi allah, & dijauhkan dr kemurkaan-Nya (bkn utk coronavirus je..utk kes sajat jugak)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-2-2020 04:05 PM | Show all posts
Ladybird910 replied at 3-2-2020 01:40 PM
Dah bulan baru..gaji dpt ke x ek..semua ofis tutup..sewa rumah sume dorg byr cmne?eh...jauh plak aku ...

aku pun terpikir benda yg sama. gaji dapat ke tak? sewa rumah, utilities semua tu kira camane yea

Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 04:17 PM | Show all posts
Catpaw replied at 3-2-2020 04:39 AM
Bila Allah turunkan bala, lenyap semua kesombongan dunia

dah melampau sgt kan!
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 04:37 PM | Show all posts
Semoga mereka dan kita semua mengambil ikhtibar.
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2020 04:44 PM | Show all posts
camana nak makan minum..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-12-2022 05:33 AM GMT+8 , Processed in 0.115480 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list