Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
643
View
14
Reply

[Tempatan] Mengapa tikus binatang pertama dalam zodiak Cina?

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-1-2020 11:25 AM | Show all posts |Read mode
Mengapa tikus binatang pertama dalam zodiak Cina?Noel Wong [url=home.php?mod=space&uid=2395945]@ FMT Lifestyle[/url] -

January 25, 2020 8:30 AM


Kita semakin menghampiri akhir tahun babi, dan memasuki tahun tikus yang merupakan mamalia kecil, binatang pertama dalam zodiak Cina.
Pasti ramai yang mempersoal mengapa binatang kecil ini menduduki tempat pertama dalam zodiak tersebut dan apa kelebihannya berbanding binatang lain yang lebih besar?
Kuasanya seperti kerajaan tertinggi dan sangat dinantikan banyak pihak setiap sambutan Tahun Baru Cina.
Terdapat mitos Cina yang perlu diketahui bagaimana susunan setiap binatang dibuat dalam kalendar mereka.
Tokoh utama agama rakyat China, Kaisar Jade mengeluarkan perintah kepada semua haiwan bahawa sesiapa di antara mereka yang sampai kepadanya terlebih dulu akan dianugerahi tempat di kalendar zodiak.






Perlumbaan itu diadakan sehingga memaksa mereka menempuh sungai besar yang perlu dilalui sebelum sampai ke garisan penamat.
Pada peringkat permulaan, tikus dan kucing antara binatang yang terbaik.
Namun kedua-duanya takut ditenggelami air jika mereka cuba melintasinya.
Oleh itu, mereka merayu kepada kebaikan lembu untuk membiarkan mereka naik di belakangnya ketika menyeberangi sungai.
Lembu tersebut membenarkannya, lalu kucing dan tikus naik ketika lembu meredah sungai tersebut.
Semasa melintasi sungai tersebut, tikus bimbang yang kucing akan mengalahkannya di garisan penamat, lalu tikus menggunakan taktik lain dengan menolak kucing masuk ke dalam air.


Ketika lembu hampir sampai di gigi sungai, tikus yang duduk di atas kepala lembu dan terus melompat ke tanah supaya cepat sampai di garisan penamat.
Di belakang lembu ketika itu adalah harimau, walaupun mempunyai kekuatan namun tetap kalah pada halangan sungai dan menyukarkan dirinya untuk sampai dengan cepat ke garisan penamat.
Seterusnya adalah arnab, dia menggunakan cara untuk melompat dari batu ke batu ketika meredah sungai.
Selepas naga sampai di garisan penamat, ia memperlihatkan pula saingan di antara kuda dan ular, di mana ular telah melilit kaki kuda tersebut menyebabkan binatang itu tidak boleh menduduki tempat keenam.
Menyeberangi sungai selepas kuda adalah kambing, monyet, ayam di mana-mana mereka telah bekerjasama untuk membina rakit.
Di garisan penamat, kambing telah mendahului yang lain diikuti monyet serta ayam.
Dalam perlumbaan ini, anjing dilihat ketinggalan kerana berendam dengan lebih lama dalam sungai, dan akhirnya babi paling lewat kerana tertidur kerana makan dengan banyak di separuh perlumbaan.
Setelah mempunyai 12 kedudukan binatang, maharaja memberikan tempat masing-masing dalam kitaran zodiak.
Bagaimanapun, kucing yang di peringkat awalnya terlibat dalam perlumbaan ini telah basah dan lelah, akhirnya melarikan diri.
Maka sebab itulah kucing tidak tersenarai dalam 12 zodiak yang ada, namun kucing bersumpah untuk membalas dendam terhadap tikus.
Sejak itu, kucing dan keturunannya sentiasa mengejar tikus, dengan hasrat untuk menewaskannya.
Jadi, ketika kucing lain mengejar seekor tikus, mungkin ia ingin memberitahu bahawa keturunannya suatu ketika dulu telah di khianati.

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/01/25/mengapa-tikus-binatang-pertama-dalam-zodiak-cina/
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 11:51 AM | Show all posts
racist tiada kucing.
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
ni hikayat apa ni? dapat tempat pun tetap la binatang2 zodiak ni kena makan oleh leluhur sana
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 12:34 PM | Show all posts
meols tahun tikus
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
kalau ikot kisah mitos,kucing xde dalam kalendar cina sebab kena tipu ngn tikus. ade pejumpaan,tikus ckp kt kucing esok. padahal ari ni. lepas ja kucing dpt taw,dia bsumpah akan bunuh tikus.
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 02:47 PM From the mobile phone | Show all posts
TuntungReturn replied at 26-1-2020 01:09 PM
kalau ikot kisah mitos,kucing xde dalam kalendar cina sebab kena tipu ngn tikus. ade pejumpaan,tikus ...

Sebab tu ada.tom n jerry?
Hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Tikus ngelat la ye pentipo
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
huru hara ya perlumbaan nya, sampai kalah naga. yang pasti makanan favret jinjang tetap dapat tempat
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 03:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by OmJualGas at 26-1-2020 03:28 PM

Yang pasti semua di atas tu tetap kena makan oleh diaorang...
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 03:30 PM From the mobile phone | Show all posts
hyie replied at 26-1-2020 12:34 PM
meols tahun tikus

So lahir 1972 ke 1984 ke 1996  hehehehe. 2008 mustahil lah plk
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Kurex replied at 26-1-2020 12:24 PM
ni hikayat apa ni? dapat tempat pun tetap la binatang2 zodiak ni kena makan oleh leluhur sana

Patut tahun tahin ular tedung.. sesuai
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 03:42 PM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 26-1-2020 11:51 AM
racist tiada kucing.

Kucing juga tak disebut dlm Quran. Ko nak kata rasis jugak ke? Nauzubillah
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 03:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Ini kisah zaman2 dulu org sekadar nak menghiburkan aja...kalau nyonya2 apek2 tua nak percaya bulat2, harus ketuk kepala sebab bodoh sangat....
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2020 04:15 PM | Show all posts
Edited by TOPwind at 26-1-2020 04:17 PM

dipadang pasir semu  binatang mati yg hidup hanya burung dan unta.

unta dan burung boleh hidup dalam hutan dan sungei dan juga padang pasir

jadi Unta juara dalam segalanya burung tempat kedua guna kepak
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.090983s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list