Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
880
View
15
Reply

Muhasabah diri sendiri

[Copy link]

Author: GuaAnakMelaka       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-1-2020 02:45 AM | Show all posts |Read mode
  








Terima kasih VOTE


Multiple Polls: ( Max 11 choices ), Total 9 Users voted

Count down: 9964 Days15 Hours28 min.

Your User group have no permission to vote
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-1-2020 02:46 AM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 27-1-2020 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
[27/01 15:38] Mohd Nizam: Katakanlah: Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaulhusna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam salatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua ituC (Al-Quran.Surah Al Israa: 110)
[27/01 15:38] Mohd Nizam: Dari Abu Huraira R.A.: Nabi saw. bersabda: Allah itu memiliki sembilan puluh sembilan nama yang bagus. Barang siapa yang mampu menghafalnya, maka dia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil dan Dia menyukai yang ganjil.C Sahih Bukhari


[27/01 15:42] Mohd Nizam: Pada hadis itu, yg dimaksudkan ganjil, "tiada yg seumpamanya". Allah swt itu ganjil membawa makna, Allah itu tiada yg seumpama-Nya.

Allah swt menyukai yg ganjil. Ia memberi makna, DIA menyukai apa jua perbuatan yg ganjil dari sudut amalan (perbuatan dan kata2), demi meraih redha-Nya (yg berpaksikan kepada kebenaran atas kebenaran Alquran dan Sunnah)
[27/01 15:44] Mohd Nizam: Contoh, seseorg itu bekerja ditempat yg mensyirikkan Allah swt sedangkan dirinya berusaha beriman dan beramal soleh. Ianya termasuk juga keganjilan yg dimaksudkan-Nya.
Reply

Use magic Report

Post time 27-1-2020 04:50 PM From the mobile phone | Show all posts
[27/01 13:26] Shafiq Askar: abg apa pndngan abg pasal virus yg bru ni
[27/01 13:27] Mohd Nizam: Pandangan abg.... Ermsssss
[27/01 13:27] Mohd Nizam: Ujian dari Allah
[27/01 13:27] Shafiq Askar: sya tngok
[27/01 13:27] Shafiq Askar: semua negara sekat warga cina dr msok ke negara depa
[27/01 13:27] Shafiq Askar: tp mlaysia bg jaa
[27/01 13:28] Mohd Nizam: Ermssss
[27/01 13:28] Shafiq Askar: mcm mna tu abg
[27/01 13:28] Mohd Nizam: Alah, biasa le tu
[27/01 13:28] Mohd Nizam: Kerajaan Malaysia ada cara2nya
[27/01 13:29] Mohd Nizam: Lagi pula, virus ni, ubatnya ada pada diri sendiri
[27/01 13:29] Mohd Nizam: Mcm selsema gitu2 aje
[27/01 13:29] Mohd Nizam: Mcm kita kat sini, dah kena mcm2 penyakit pun le adik
[27/01 13:30] Shafiq Askar: yaa kaa
[27/01 13:30] Shafiq Askar: tngok mcm serius jaa
[27/01 13:30] Shafiq Askar: virus tu
[27/01 13:31] Mohd Nizam: Insya'allah, bangsa ajam tak akan mati kerana penyakit ini
[27/01 13:31] Shafiq Askar: yaa abg
[27/01 13:32] Mohd Nizam: Mcm bangsa cina yg bukan beragama Islam, mereka ni makan mcm2
[27/01 13:32] Shafiq Askar: tu laa
[27/01 13:32] Shafiq Askar: semuq jnis binatang depaq mkn
[27/01 13:32] Mohd Nizam: Yups
[27/01 13:32] Mohd Nizam: Abaikan aje
[27/01 13:34] Mohd Nizam: Dalam sebuah hadis, baginda Rasullullah saw pernah bgtahu hal ehwal ini
[27/01 13:34] Mohd Nizam: So, tak der masaalah rasa2nya
[27/01 13:35] Mohd Nizam: Kita tak yah suruh kerajaan buat apa2
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-1-2020 05:39 PM | Show all posts
dovob replied at 27-1-2020 04:50 PM
[27/01 13:26] Shafiq Askar: abg apa pndngan abg pasal virus yg bru ni
[27/01 13:27] Mohd Nizam: Pan ...


Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2020 07:47 AM | Show all posts
muhasabah, mujahadah...istiqamah
hanyalah pekerjaan pada org2 mencari alHaq...
kerja yg paling susah ...tapi tidak lekang dr amaalan sufi..
sentiasa dijunjung dan diteruskan oleh amanah2 para salikin...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2020 07:49 AM | Show all posts
rantaikendoq replied at 31-1-2020 07:47 AM
muhasabah, mujahadah...istiqamah
hanyalah pekerjaan pada org2 mencari alHaq...
kerja yg paling sus ...


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-2-2020 02:30 AM | Show all posts
Gua kagum dgn mrk yg undi Muslim Mukmin.

Apakah muslim mukmin ?




Surah al-Mukminun memberikan rahsia manusia beriman di mana hanya muslim beriman akan ke Syurga.

Jika solat pun tak khusyuk,bgmn mahu mendakwa diri muslim mukmin ?

Tepuk dada tanya iman .............................
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-2-2020 02:32 AM | Show all posts


Seorang mendakwa dirinya muslim munafik.

Wow....amat berani .

Apabila rasa diri munafiq,pintu taubat masih terbuka .....Lbh baik skrg munafiq dan akhirnya menjadi muslim mukmin berbanding
mengaku muslim mukmin namun sebenarnya munafiq.

Wallahu a'lam ...................
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-2-2020 02:39 AM | Show all posts


Muslim Mykad ialah Islam keturunan dan hanya Islam pada nama sahaja.

Sebuah hadis daripada Tsauban, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Akan tiba masanya umat (manusia merujuk Yahudi Nasrani) yang ramai mengelilingi kalian seperti orang-orang yang mengerumuni (jamuan) hidangannya. Maka ada seseorang bertanya: Apakah kerana sedikitnya bilangan kami (kaum Muslimin).

Baginda menjawab: Bahkan ramai tetapi mereka (umat Islam) pada masa itu ibarat buih-buih air (di lautan). Sungguh Allah mencabut rasa takut daripada dada musuh kamu dan menimpakan penyakit al-wahn. Seseorang bertanya: Apakah penyakit al-wahn itu ya Rasulullah. Baginda menjawab: Cinta dunia dan takutkan mati. (Hadis riwayat Ahmad)


Umat Islam 1.9 bilion dan majoritinya ialah Islam keturunan.Mereka hanya ada nama Islam dan dikenali sbg org Islam nmn amalan,akidah,
dll tidak mengikuti Quran dan hadis.

Adakah kita Islam Mykad ?


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-2-2020 02:41 AM | Show all posts
Imam Ghazali rahimahullah pernah berpesan

"Individu yang menyangka dirinya bakal ke Syurga,sahlah dia akan masuk neraka"

Imam Syafei pula berpesan "Sesiapa mengaku dirinya alim,sahlah dia gila"

Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2020 10:34 AM From the mobile phone | Show all posts
[youtube]Ug5AunaPA8c[/youtube]

Part berkaitan khunsa, saya tak setuju dgn ustaz ini. Yg lain2 dari itu, boleh dijadikan rujukan.
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2020 10:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Khunsa, seandainya, didapati akan dia itu, didatangi haid, makanya, itulah khunsa perempuan. Menetapkan jantina itu bukan pada ic semata2, akan tetapi berlandaskan petunjuk dari Allah swt.

Barang sesiapa yg memfitnah mana2 khunsa perempuan, atas tuduhan pondan, akan dihitung diakhirat kelak akan dosa besar berkenaan kerana kufur kepada nikmat2 yg Allah swt berikan kepadanya.
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2020 11:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa pasal sagat dikatakan sebagai lelaki. Sajat dulu2 ni, jahil harbi tak tahu beza istilah maknyah dan khunsa. Ini bukti klip lamanya.

[youtube]QV9J5A5gH0k[/youtube]
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2020 11:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Diluar sana, yg jahil harbi bersepah2 mcm sampah. Bukan sahaja org awan, malahan, yg bergelar ustaz2 pun, sama standard jahil harbi nyata.

Nasihat saya kepada SEMUA, selidik dan buat kajian terlebih dahulu, sebelum melemparkan kenyataan kepada sesiapa jua. JIKA seseorg itu khunsa, letak aje dalam IC khunsa. Khunsa ni, kalau dia itu Islamz nak berkahwin, ikut le syariat-Nya.

Boleh ke khunsa itu berkahwin. Jika jelas jantina yg berfungsi dalam tujuan utk menurut Sunnah Rasullullah saw (mengembangkan zuriat), DIBOLEHKAN menurut apa yg telah ditetapkan-Nya.

Yg tak bolehnya, yg BUKAN KHUNSA. (TRANSGENDER)
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2020 06:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 4-2-2020 07:59 PM

Sekadar berkongsi kisah silam (masa jahil).

Sewaktu saya berada ditingkatan 1, saya ada berkawan dgn seorg yg kelihatan lelaki, hakikatnya khunsa. Masa itu, saya tak tahu makna khunsa. So, kawan ni bagitahu dan bertanya kepada saya, beberapa hal.

1) kedua2 alat kelaminnya berfungsi (ada masanya datang haid)
2) punya minat mengemas rumah dan memasak.
3) punyai kulit yg agak lembut dan halus seperti perempuan (saya sentuh masa itu, utk pastikan kebenaran yg dimaksudkannya itu)
4) minta pandangan, perlu jadi lelaki atau perempuan.

Masa saya jahil, saya sarankan jadi lelaki, agar mudah urusan. Dan sememangnya, urusan khunsa itu, amat sulit dibincangkan disini melainkan perkara luaran sahaja.

Utk makluman tambahan, khunsa ni anugerah dari Allah swt, agar kita senantiasa kembali merujuk kepada-Nya. Ianya bukan penyakit, melainkan ujian iman, utk menguji, siapa yg terbaik dalam beramal, samaada diri seseorg itu khunsa ataupun bukan khunsa.

Kepada semua para khunsa, jika anda benar2 khunsa, nasihat saya, JAUHI mana2 pertubuhan maknyah. Ianya tidak akan membantu anda utk lebih dekat kepada Rabb yg dinamakan-Nya Allah swt, malah mengaibkan diri, keluarga, bangsa dan agama. Mintalah petunjuk dari Allah swt menerusi solat sunat (hajat/istiqarah)
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.090697s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list