Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
11126
View
328
Reply

[Tempatan] Update! 8 kes di Malaysia positif nCoV, sume mainland chinese. Mati kini 170 or

[Copy link]

Author: Tinot7       Show all posts   Read mode

Post time 25-1-2020 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Pakai topeng semua bila keluar
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 25-1-2020 03:11 PM
- Dap
- visa
- prc

Yg konpom elok taik lembu jahhh.. kanda.. buat sekut
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 03:41 PM | Show all posts
Konahhh replied at 25-1-2020 03:38 PM
Pakai topeng semua bila keluar


terima kasih sbb komen di benang ni..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 03:42 PM | Show all posts
KKM bincang dengan KDN tangani wabak coronavirus






PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan (KKM) akan berbincang dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam masa terdekat bagi mengambil langkah perlu untuk menangani wabak coronavirus 2019 (2019-nCoV).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, berkata pihaknya sudah memberi maklumat kepada kementerian terbabit mengenai tiga kes terbaru wabak berkenaan yang positif di negara ini.

Kita akan usulkan beberapa cadangan kepada KDN dan akan berbincang mengenai perkara itu dengan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam masa terdekat.

Dari segi penguatkuasaan di sempadan, buat masa ini semua mesin imbasan terma mencukupi dan berfungsi dengan baik. Setakat ini semua dalam kawalan, katanya kepada pemberita dalam sidang media khas yang diadakan di kementeriannya, di sini hari ini.

Sementara itu, mengenai percanggahan kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Kesihatan dan Sumber Manusia Johor, Aminolhuda Hassan semalam, Dr Dzulkefly menegaskan bahawa sebarang kenyataan hanya boleh dikeluarkan oleh pihaknya.

Saya harap pihak lain tidak membuat kenyataan berhubung isu ini kerana mereka tidak mempunyai maklumat yang terkini dan tepat.

Tiga kes yang positif ini memang tidak mempunyai simptom secara klinikal namun ia disahkan selepas melalui beberapa ujian makmal di Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK) Sungai Buloh, katanya.

Semalam, Aminolhuda dalam kenyataannya berkata lapan warga China yang dikuarantinkan di negeri berkenaan bebas coronavirus.

Menurut Aminolhuda, hasil ujian klinikal mendapati kesemua mereka sihat dan tidak menunjukkan sebarang gejala jangkitan.

Terdahulu Kementerian Kesihatan mengesahkan tiga warga China disahkan positif 2019-nCoV dan kini menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh.

Kesemua mereka yang positif itu adalah ahli keluarga terdekat kepada kes pertama di Singapura yang disahkan oleh Kementerian Kesihatan Singapura pada 22 Januari lalu.



ncov.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 03:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 25-1-2020 03:22 PM
Coronavirus: Mufti ajak umat Islam solat hajat lindungi Malaysia



Satu jah aku nak.ckp.. dah tau hangpa sakit buat ape dtg.. babi betulll
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 25-1-2020 03:44 PM
Satu jah aku nak.ckp.. dah tau hangpa sakit buat ape dtg.. babi betulll

Mmg lah harus mereka datang ke malaysia. Sbb negara kita boleh offer rawatan terbaik. Kalau kat china dgn penuh sesak segala and bakalan di whoareyus kan..oh so no no no....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 03:47 PM | Show all posts

Jumaat, 24 Januari 2020 | 5:35pm

Lari dari coronavirus, warga Singapura bercuti panjang di Johor



JOHOR BAHRU: Ramai rakyat Singapura yang bimbang dengan pengumuman Kementerian Kesihatan republik itu mengenai pengesahan kes pertama coronavirus, memutuskan untuk menghabiskan cuti panjang sempena Tahun Baharu Cina di luar negara termasuk ke bandar raya ini.

Kes pertama virus baharu itu disahkan malam tadi membabitkan warga emas 66 tahun dari Wuhan, China, yang bercuti ke Singapura. Anak lelaki warga emas itu yang berusia 37 tahun turut disyaki dijangkiti manakala lapan lagi yang sempat masuk Johor, kini dikuarantin di sebuah hotel di sini.

Tinjauan di perkarangan Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar (BSI), di sini, mendapati kebanyakan rakyat Singapura yang memasuki negara ini sempena cuti panjang Tahun Baru Cina juga turut memakai penutup hidung dan mulut.

Seorang rakyat Singapura yang mahu dikenali sebagai Stella, 36, berkata ramai rakyat Singapura yang terkejut dengan pengumuman Kementerian Kesihatan negara itu malam tadi memutuskan untuk sama ada bercuti di sini atau negeri lain berhampiran.

Panik juga kerana sebelum ini hanya China, Jepun dan Amerika Syarikat mengesahkan jangkitan virus ini namun semalam sudah tiba di Singapura.

Keluarga kami sepatutnya hanya menghabiskan cuti Tahun Baru Cina di Singapura namun mengubah keputusan saat akhir untuk meraikan raya di rumah ibu saudara di Taman Sutera.
Kami juga sempat membeli penutup hidung dan muka bagi dipakai di kawasan awam bagi mengelakkan risiko mendapat jangkitan coronavirus mahu pun influenza, katanya ketika ditemui di luar CIQ, hari ini.

Seorang lagi warga Singapura yang mahu dikenali sebagai Albert berkata, keadaan di Singapura terkawal namun ia tidak meredakan kebimbangan rakyat negara itu.

Bila dapat tahu ada kes coronavirus disahkan di Singapura, saya dan keluarga memang mengeluarkan stok penutup hidung dan mulut yang sudah dibeli awal.

Kami sangat bimbang kerana virus itu dikatakan mampu tersebar dengan cepat. Bagaimanapun kami harap tiada lagi kes coronavirus di Singapura kerana bimbang untuk mula bekerja semula minggu hadapan, katanya.


Tinjauan di perkarangan Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar (BSI), di Johor Bahru, mendapati kebanyakan rakyat Singapura yang memasuki negara ini sempena cuti panjang Tahun Baru Cina juga turut memakai penutup hidung dan mulut. - NSTP/Mohd Azren Jamaludin





WhatsApp_Image_2020-01-24_at_4.00.57_PM_1579862312.jpg
WhatsApp_Image_2020-01-24_at_4.02.02_PM_1579862309.jpg
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 03:49 PM | Show all posts
Buritan replied at 25-1-2020 03:44 PM
Satu jah aku nak.ckp.. dah tau hangpa sakit buat ape dtg.. babi betulll

wallahualam...
hang pi la tanye depa.. tanya kat porum, bknnye depa paham melayu kot..

terima kasih sbb komen di benang ni..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 03:50 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 25-1-2020 03:11 PM
- Dap
- visa
- prc

Tertanya.. VISA yg ang dok menyalak tak ada kaitan.. Dah jadi penyebab kepada kemasukan wabak Wuhan ke Malaysia.

Tahniah pyro..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 03:50 PM From the mobile phone | Show all posts
ohnoLia replied at 25-1-2020 03:47 PM
Mmg lah harus mereka datang ke malaysia. Sbb negara kita boleh offer rawatan terbaik. Kalau kat ch ...

Celaka betull.. kalo aku... aku tembak jahh.. ubat pun takde.. jgkit dgn rkyt kita nanti
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 03:51 PM | Show all posts
ohnoLia replied at 25-1-2020 03:47 PM
Mmg lah harus mereka datang ke malaysia. Sbb negara kita boleh offer rawatan terbaik. Kalau kat ch ...

Malaysia ranks 1st in world's best healthcare category



Thursday, 07 Feb 2019               
                                                12:17 AM MYT
https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/02/07/malaysia-ranks-1st-in-worlds-best-healthcare-category/
KUALA LUMPUR (Bernama): Malaysia, with a score of 95 out of 100, was ranked first in the Best Healthcare in the World category of the 2019 International Living Annual Global Retirement Index.
According to the International Living website, among top six countries that obtained the best ratings in the category of Best Healthcare in the World for this year, Malaysia ranked first with its world-class healthcare services and sophisticated infrastructure.

It said that with 13 hospitals in the country accredited by Joint Commission International (JCI), where almost all doctors ? majority of whom were trained in the United Kingdom, the United States or Australia ? were fluent in English, thus communication was flawless.
There are both private and public hospitals for expatriates to choose from, to suit one's needs though the private hospitals tend to be a bit more expensive but are more up to Western standards than the public hospitals, it said, adding that even at the private hospitals, the treatment was affordable for minor visits.



Here (in Malaysia), you don't need to make an appointment to see a specialist and you don't need a referral from a general practitioner. It's as simple as registering at a hospital of your choice and waiting in line to see your specialist of choice, it said.
The prescriptions in Malaysia cost a fraction of what you pay at home. But it's not just the cost that is attractive ? it's the service.
Pharmacists, similar to rest of medical staff in Malaysia, are well-trained and informed. The Malaysians are friendly people, but it's the genuine interest they take which impresses, it said. - Bernama



Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 03:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 25-1-2020 03:50 PM
Celaka betull.. kalo aku... aku tembak jahh.. ubat pun takde.. jgkit dgn rkyt kita nanti

Jangan bimbang wei.. Pyro kan ada.. Dia boleh serap semua punca wabak wuhan..
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 04:06 PM | Show all posts
menurut firasat kaka wabak ni memang berbahaya
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 04:07 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 25-1-2020 03:11 PM
- Dap
- visa
- prc

msk jer...asyik bawa musibah saudara ko tu pura2.
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 04:11 PM | Show all posts
Tinot7 replied at 25-1-2020 03:36 PM
Tiga langkah lindungi diri daripada coronavirus


kene pakai mask balik , okaylah i pi farmasi balik
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2020 04:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 25-1-2020 03:50 PM
Celaka betull.. kalo aku... aku tembak jahh.. ubat pun takde.. jgkit dgn rkyt kita nanti

Nmpknya rule dunia x work begitu..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 04:12 PM | Show all posts
China 'tutup' lebih banyak bandar, sekat 56 juta penduduk




WUHAN: Kira-kira 56 juta penduduk terjejas ekoran larangan pengangkutan di sekitar pusat wabak virus China, susulan lima bandar lagi mengumumkan larangan perjalanan pada Sabtu bagi membendung penularan penyakit itu.

Menurut pihak berkuasa tempatan, peraturan membabitkan penutupan rangkaian pengangkutan awam dan akses ke lebuh raya di bandar.

Secara keseluruhan, sebanyak 18 bandar melaksanakan larangan perjalanan di tengah wilayah Hubei. - AFP



Petugas di farmasi memakai baju khas dan topeng penutup mulut ketika berurusan dengan pelanggan di W ...

Petugas di farmasi memakai baju khas dan topeng penutup mulut ketika berurusan dengan pelanggan di W ...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 04:13 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 25-1-2020 04:11 PM
kene pakai mask balik , okaylah i pi farmasi balik



terima kasih sbb komen di benang ni..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 04:14 PM | Show all posts
ohnoLia replied at 25-1-2020 04:11 PM
Nmpknya rule dunia x work begitu..

Rule dunia kena byk diplomasi.

terima kasih sbb komen di benang ni..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2020 04:17 PM | Show all posts
Dunia»Asia

Sabtu, 25 Januari 2020 | 4:11pm

Jepun sahkan kes ketiga virus Wuhan



TOKYO: Jepun mengesahkan kes ketiga membabitkan jangkitan coronavirus dari China, kata Kementerian Kesihatan.

Kes terbaharu itu membabitkan seorang wanita berusia 30-an yang tinggal di Wuhan, China yang menjadi pusat penyebaran wabak terbabit.

Menurut pihak kementerian, mangsa tiba di Jepun pada 18 Januari lalu.

Wabak coronavirus sehingga kini mengorbankan 41 mangsa, daripada 26 pada hari sebelumnya dengan lebih 1,300 orang dijangkiti di seluruh dunia. - Reuters





Kamera khas dipasang di Lapangan terbang Narita berikutan penularan wabak Coronavirus di Jepun. - Fo ...

Kamera khas dipasang di Lapangan terbang Narita berikutan penularan wabak Coronavirus di Jepun. - Fo ...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list