Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
633
View
13
Reply

[Penulis] [Takwil Puisi 45] Hajat...

 Close [Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 21-1-2020 12:39 PM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 28-1-2020 08:54 AM

Pemenang [Takwil Puisi 44] Aku


- @sapeka, @ati2027, @kaksenah65 @Vassss


Maksud puisi:


Wali yang melupakan tanggunggannya. Tapi cuma muncul bila orang tu dah berjaya.


Puisi Minggu Ini

Hajat  


Impian

cita-cita dan matlamat

berpusu-pusu mereka kejari

hingga terlupa yang dikendong  

selama ini

mulai hilang


Sesuatu yang sudah hilang

mungkin takkan kembali

biarpun kembali

takkan sama  

seperti dahulu  


Bukan salah matlamat

jika perlu membuat pengorbanan

bukan salah impian

jika perlu melukakan

salahkan diri

kerna membuat pilihan mengikut nafsu

hingga tiada timbang rasanya lagi   


Hasil nukilan,
@krimkraker


@watashinoai
@ati2027
@johan-adx
@berakit2kehulu
@orgsepang
@nurrlisa
@chicozinn
@KILL_NANCY
@MeghanK
@TalibanRock
@kuzaime
@-adnil-
@sapeka
@salmon-suki
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@Rob07
@takayama
@meisapoya
@KahPahJ
@seller6183
@mdhelmi




142626akusqifbmrpfplbk.gif(2.53 KB, Downloads: 0)




Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2020 12:55 PM From the mobile phone | Show all posts
tahniah pemenangs.
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2020 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Yeay...alhamdulillah. tq semua...tahniah juga pada pemenang yang lain..tq kaka mod

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2020 05:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq kaka momod

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2020 05:40 PM | Show all posts
Puisi Minggu Ini

Hajat  


Impian

cita-cita dan matlamat

berpusu-pusu mereka kejari

hingga terlupa yang dikendong  

selama ini

mulai hilang


Sesuatu yang sudah hilang

mungkin takkan kembali

biarpun kembali

takkan sama  

seperti dahulu  


Bukan salah matlamat

jika perlu membuat pengorbanan

bukan salah impian

jika perlu melukakan

salahkan diri

kerna membuat pilihan mengikut nafsu

hingga tiada timbang rasanya lagi   


Hasil nukilan,
@krimkraker

saya cuba takwil ye..

Puisi ini menceritakan tentang insan yang terlalu asyik mengejar kesenangan sehingga mengetepikan hubungan dengan orang lain dan mengabaikan tanggungjawab terhadap mereka. Apabila insan ini tersedar akan kekhilafan mereka, kadangkala sudah terlambat untuk berpatah balik untuk menjernihkan keadaan. Walau apa pun impian atau cita-cita, matlamat tidak pernah menghalalkan cara.Mesej ni boleh digunapakai dalam konteks anak yang sibuk mengejar impian sehingga terlupa akan ibu bapa dan pada akhirnya tidak sempat menabur bakti kepada kedua ibu bapa. Boleh juga digunapakai dalam konteks ibu-bapa yang terlalu alpa mencari rezeki hingga mengabaikan kasih sayang terhadap anak-anak atau suami yang sibuk mencari nafkah sehingga mengabaikan isteri dan anak-anak di rumah.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2020 08:12 AM | Show all posts
Pda rangkap pertama, penulis berkata bahawa semua orang mempunya impian yang ingin dikejar tetapi bila impian dikejar kita tanpa disangka melepaskan apa yang kita da dapat selama ini. Dan bila kita mahu betulkan balik apa yang kita lepaskan, mungkin keadaan atau rasa itu dah tak sama lagi seperti sebelum ini. Dan sebenarnya, kita sendiri yang perlu tahu untuk mengawal keadaan, bukan salah impian atau matlamat yang ingin kita kecapi, semua terletak pada diri sendiri.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2020 06:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak sangka kita pemenang jugak la utk takwil lepas. Hehe

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2020 03:27 PM | Show all posts
tahniah pemenang!!

baca puisi ni, memang sesuai la utk bapak2 yg x ingat anak, x peduli anak, x ambik tau hal anak, pastu anak dh besar baru meratap nak kat anak, ckp anak x kenang budi bagai...


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2020 07:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniahh sape yg menang
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2020 08:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Tq kaka seri

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2020 09:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Manusia terlalu kejar keniginan mereka hingga melupakan nikmat yang ade depan mata dan sehingga menyesalinya dan ianya takkan sama seperti nikmat yang pernah mereka ada. Pengorbanan atau perkara yang dilakukan untuk mencapai cita cita bukan salah cita cita intu sendiri malah ianya salab nafsu dan diri sendiri

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2020 12:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Iolls cuba ye

Penyajak nak menyampaikan yangsemua orang ada hajat/hasrat/cita2. Tapi dala perjalanan nak kejar semua tu, terlupa niat asal mereka.

Kalau hilang matlamat asal, susah nak patah balik. Contohya matlamat nak kaya. Tapi tengah tu makan rasuah. Ha, dah tak boleh putar balik untuk betulkan silap.

So jangan ikut sangat nafsu dalam kejar apa pun matlamat kita semua


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-1-2020 05:18 PM | Show all posts
On the off chance that you lose your unique objective, it's difficult to crush it spirit. Instances of objectives are rich. Be that as it may, in it eating defilement. Ha, you can't pivot to address the error.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-1-2020 09:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Closed




.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.098143s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list