Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
2330
View
43
Reply

[Tempatan] Mujahid hadir....dia paham ke? Tai Kim guna bahasa Cina dalam sidang akhbar satu penghinaan kepada Mujahid

[Copy link]

Author: harizs       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-1-2020 09:23 AM | Show all posts |Read mode
image.png


Tai Kim guna bahasa Cina dalam sidang akhbar satu penghinaan kepada Mujahid


TIMBUL persoalan dalam kalangan netizen tahap kemahiran Tan Tai Kim berbahasa kebangsaan apabila Presiden Dong Zong itu bercakap dalam bahasa Cina dalam sidang akhbar bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri,  Datuk Mujahid Yusof Rawa.

Dalam sidang akhbar pada 16 Januari itu kenyataan Tai Kim dalam bahasa Cina kemudiannya diterjemahkan oleh seorang jurubahasa ke dalam bahasa kebangsaan.


AHMAD MURAD MERICAN
Ahli Akademik Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Datuk Dr. Ahmad Murad Merican berkata, tindakan Tai Kim berbahasa Cina pada sidang akhbar berkenaan dianggap sebagai satu penghinaan kepada Mujahid dan kerajaan.


Presiden Dong Zong tidak/tidak tahu/tidak mahu bercakap Melayu dalam Majlis 16 Januari yang di hadiri oleh seorang menteri Kabinet kerajaan Malaysia.

Ini satu penghinaan kepada jawatan itu, satu penghinaan kepada kerajaan dan warga negara Malaysia. Tindakan Presiden itu ada satu kebiadaban.

Haramkan Dong Zong. Sekolahkan presiden dan ahli Dong Zong ke budaya arus perdana bahasa dan budaya kebangsaan atau lucutkan kewarganegaraan mereka, gesa Murad.


Mujahid bertemu pemimpin Dong Zong di Kompleks Islam Putrajaya bagi membincangkan isu berkaitan pengenalan tulisan Jawi sebanyak tiga muka surat di sekolah jenis kebangsaan Cina yang telah dikritik oleh pertubuhan itu.

Malaysiakini dalam laporannya menyebut, Mujahid berkata, Dong Zong tidak rasis dan tidak menolak tulisan Jawi.

Kami juga bersetuju bahawa tidak timbul isu Dong Zong menentang pembelajaran dan pengajaran Jawi.

Dong Zong bukan pertubuhan yang rasis.

Isu yang dibangkitkan adalah kaedah perlaksanaan pembelajaran yang memerlukan perbincangan secara konstruktif oleh semua pihak, kata Mujahid.


https://suaramerdeka.com.my/tai- ... 1huO0geoeseVcyWdPK8

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Tehegeh2 ya kena menghadap pihak tu
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:13 AM | Show all posts
aku tengok si mujahid ni pulak terlebih bakup puak2 tue..dia nie menteri agama ke menteri org cina
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Mujahat mubongok mutolol
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Tetiba boleh ckp Dong Zong tak bantah Jawi
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Kaum bukan bumiputera terutamanya cina takda rasa hormat kepada agama islam sebagai agama rasmi, bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dan orang melayu/bumiputera sebagai penduduk asal. Tak hormat pada sejarah peradaban negara.
Tu pun nak cakap tak rasis lagi?
Celaka korang yang menyokong puak2 ni.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Hisshh tgk muka dia ni rasa nk bg penampor je..sejak kes kanda dinda dia tu aku meluat tahap muntah ijo kt dia ni
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 10:59 AM | Show all posts
Sis keja dengan company cina. Bila meeting and tetiba diorang cakap mandarin, sis terus angkat bontot keluar.

Kau tak hormat orang, ingat orang nak ngadap terkebil2 kat situ.
Tak hingin.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 11:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Konon nak be nice tetapi kau membuatkan kita nampak bodoh  dan lemah dimata mereka. Akal ada ke?
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 11:05 AM | Show all posts
ramai cina yg biadap sebegini. cong ceng cong ceng di mana2. hatta di majlis yg sepatutnya bm digunakan pun masih nak guna bahasa cina jugak. perbuataan biadap ini dah beberapa kali ditegur oleh orang cina sendiri.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 11:06 AM | Show all posts
MoonRise replied at 18-1-2020 10:59 AM
Sis keja dengan company cina. Bila meeting and tetiba diorang cakap mandarin, sis terus angkat bonto ...

cing cong cing cong... klu di Barat dah lama dorang ni kena dgn kokosen.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 11:52 AM | Show all posts
kalau nak bersihkan tungu kesempatan huru hara great war
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Mujahid kan dpt dedak dari DAP.. Harus la dia ikut ckp tn pemberi dedak.. Puiii
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:09 PM From the mobile phone | Show all posts
R2D2 replied at 18-1-2020 10:21 AM
Tetiba boleh ckp Dong Zong tak bantah Jawi

Entah faham entah tidak.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:16 PM From the mobile phone | Show all posts

Bottom line please tutup semua sekolah jenis kebangsaan! Bukak sekolah kebangsaan shj. Semua bangsa blh bergaul belajar toleransi di sekolah. Offer subjek pilihan tambahan mandarin/tamil/arab/jawi. Jadikan PILIHAN. rengsa sekolah kebangsaan wajibkan bahasa arab. xsemua ibubapa nak anak belajar bahasa arab wei. Bagi semua org guna bahasa pengantar bahasa melayu plus dapat belajar extra bahasa (pilihan) itu lebih baik.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Napa marah apek? PM ko pun salu malu nk ckp melayu walo bontot kuali !! Bnyk oang gomen skiping bila di intebiu..finas sme tu

Tuuu ari tu apek Harimau Malaya lawan indon..indon elok je bahasa indon..apek mesia spiking london..kat bukit jalil!! Ke babian apa ni haaa?

Klo melayu skiping london..korang ok je

Bila apek ckp omputeh ko bising..

Dah klo dia ckp nnti oang tak paham..camna?  Ni yg melayu makan belacan nk skiping gak pesai?

Tuuu mat bau burit sabu...last kne kutuk inglish cam sial..nnti apek ckp melayu jadi mcm mat bau burit mah ckp omputeh haaa tak ke naya??

Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:19 PM From the mobile phone | Show all posts

Haramkan dongzong!! Nak cakap cina dalam urusan rasmi pergi balik Negara China. Mujahid pon blh ikut sekali for good.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:25 PM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 18-1-2020 10:31 AM
Kaum bukan bumiputera terutamanya cina takda rasa hormat kepada agama islam sebagai agama rasmi, bah ...

Kaum mana paling byk buat duit merekalah yg akhirnya akan berkuasa sbb boleh suap mana2 yg mereka nak asalkan agenda boleh tercapai bukannya yg paling byk pergi masjid,pakai serban dan yahanana ke hulu ke hilir.
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 12:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku x pernah rasa nak penampar seseorang sebagaimana aku nak bg penampar kat mujahid ni..kasi sedar jgn mabuk kuasa sgt sombongnya.and i am 100% sure i am not the only one.patutlah ade time event bodyguard keliling dia ramai.ramai yg dah aim pipi doraemom beliau tu
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2020 06:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Apabila TERDESAK sangat nak kan 'PENGIKTIRAFAN'.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.089138s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list