Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
2913
View
72
Reply

[Tempatan] Straw serai GANTI straw plastik di semua kafe hospital

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-1-2020 02:29 PM | Show all posts |Read mode
Straw serai bakal diperluaskan ke kafe hospital



PASIR MAS: Penggunaan serai sebagai penyedut minuman akan diperluaskan ke kafe hospital termasuk kepada pesakit bagi menggantikan straw plastik.

Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), Datuk Husam Musa, berkata pihaknya bersedia membekalkan tanaman serai kepada mana-mana pihak yang ingin menyahut saranan itu.

Beliau berkata, penggunaan penyedut minuman daripada serai adalah sesuatu yang baharu dan sebagai permulaan, beliau mewajibkan penggunaannya di semua kafe KADA.

Tanaman serai mempunyai 27 jenis dan untuk penggunaan sebagai penyedut minuman, serai buluh adalah sesuai.

Kita akan memajukan penggunaannya kepada kafe Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) sama ada untuk digunakan oleh orang ramai atau kepada pesakit sendiri kerana ia adalah daripada bahan semula jadi.

Tanamannya juga akan diperbanyakkan iaitu di sepanjang tebing tali air KADA dan lebih 10,000 rumpun sudah ditanam di Kampung Padang Halban, katanya kepada pemberita di Ladang Merdeka Senor, di sini.

Katanya, beliau akan membuat surat rasmi kepada pihak HUSM, Kubang Kerian untuk tujuan cadangan itu dalam masa terdekat memandangkan bekalan serai sangat banyak.

Bagi pencinta alam sekitar, inisiatif serai sebagai penyedut minuman amat bagus kerana ia dapat mengurangkan penggunaan bahan plastik, katanya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 02:31 PM | Show all posts
nanti ada la air milo berperisa serai..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-1-2020 03:11 PM | Show all posts
straw kertas pun tak byk gerai sediakan
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:19 PM From the mobile phone | Show all posts
serai buluh tu yg dalam gambaq tu ke? apesal iols rasa mcm tak ada logika saja bende tu leh buat straw
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Minum tak pakai straw tak boleh ke? Pakai straw ni bkn bagus pun. Buat masuk angin je
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:24 PM From the mobile phone | Show all posts
arasham replied at 15-1-2020 03:20 PM
Minum tak pakai straw tak boleh ke? Pakai straw ni bkn bagus pun. Buat masuk angin je

Kalau minum air fanta kaler purple atau merah tu nanti ada misai
Hahahahahahahahah
Iols tgelak bila teringat weols masa kecik minum air tu siap ada misai..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Free supply ka?
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:30 PM From the mobile phone | Show all posts
shernazz replied at 15-1-2020 03:24 PM
Kalau minum air fanta kaler purple atau merah tu nanti ada misai
Hahahahahahahahah
Iols tgelak b ...

Comelll.. hahaha... kalau minum susu pun gitu hahaha...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:34 PM | Show all posts
beli je la straw besi siap2 standby dlm beg
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:39 PM | Show all posts
Tea live da pakai straw kertas. Tapi tu lah tak leh biar lama sangat dalam air sebab dia kembang dan lembik dan boleh larut dalam air kot. solution paling bagus beli straw besi je. dan letak dalam beg.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:40 PM From the mobile phone | Show all posts
komotthecat replied at 15-1-2020 03:34 PM
beli je la straw besi siap2 standby dlm beg

Tupperware punya pun comel kan? Siap ada. Erus pencuci. Disclaimer: bkn dealer tupperware hahaha..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Apsal tak pakai batang padi jer? Teringat masa budak2 dulu g sawah padi menyibuk.. isap air pakai straw batang padi tu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-1-2020 03:43 PM | Show all posts
straw besi jarang nampak orang guna
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:47 PM | Show all posts
arasham replied at 15-1-2020 03:40 PM
Tupperware punya pun comel kan? Siap ada. Erus pencuci. Disclaimer: bkn dealer tupperware hahaha..

tupperware pnya silicone kn?kalau yg jenis lembut takut tertinggal kesan gigi sbb suka gigit straw.

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
komotthecat replied at 15-1-2020 03:47 PM
tupperware pnya silicone kn?kalau yg jenis lembut takut tertinggal kesan gigi sbb suka gigit straw ...

Gigit benda lainlah hahahaa... besi lebih baik kut boleh rebus air panas
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 04:00 PM | Show all posts
R2D2 replied at 15-1-2020 03:11 PM
straw kertas pun tak byk gerai sediakan

paper straw 10 sen org jual loose... consider mahal tau.... unles tempat makan org ade ade
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 04:01 PM | Show all posts
arasham replied at 15-1-2020 03:20 PM
Minum tak pakai straw tak boleh ke? Pakai straw ni bkn bagus pun. Buat masuk angin je

ada tempat kena pakai straw jgk..klu dlm kete minum coke mcd x blh nak pegang sbb cup dia lembik sgt..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 04:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Serai mahal okkkk kalo dh buat guna starw esok mau jual serai sbtg singgit pulak
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 04:02 PM | Show all posts
iols selalu frust kalo minum air cincau xde straw... sume cincau minum masuk mulut dulu.. uwaaaaa
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 04:03 PM | Show all posts
R2D2 replied at 15-1-2020 03:43 PM
straw besi jarang nampak orang guna

straw besi kan dulu ada kes tecucuk kalau kete brek mengejut..bahaya woo..
https://mforum1.cari.com.my/foru ... amp;fromuid=2378666

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.147454s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list