Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
2726
View
76
Reply

[Tempatan] Persiapan CNY. Masyarakat Cina tempah 500,000 keping kuih kapit Melayu sebab bersih dan halal

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-1-2020 10:26 AM | Show all posts |Read mode
Kuih kapit Kamsiah dapat permintaan masyarakat Cina
15 Januari 2020
591041.jpg
Kamsiah menunjukkan kuih kapit yang sedia dijual kepada pelanggannya.

KUALA PERLIS - Air tangan seorang wanita Melayu di sini yang menghasilkan kuih kapit sejak 1985 yang menjadi pemanis mulut masyarakat Tionghoa tidak asing lagi apabila mendapat permintaan menggalakkan setiap kali sambutan Tahun Baru Cina.

Kamsiah Tahir, 60, berkata, kuih kapit yang dihasilkan menjadi lebih istimewa apabila dibakar di atas api yang sederhana.

"Saya menerima tempahan terbanyak tahun ini iaitu lebih 500,000 keping kuih kapit untuk perayaan Tahun Baru Cina.

"Sebelum ini saya terima tempahan banyak daripada masyarakat Melayu dan ia sudah biasa sehinggakan pada pagi raya selepas solat hari raya saya masih bakar kuih lagi sebab tempahan terlalu banyak.

"Saya akan dahulukan tempahan yang dibuat awal supaya kuih sempat disiapkan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bahagia, Kuala Perlis di sini semalam.

Menurut Kamsiah, masyarakat Cina gemar membuat tempahan dengan memintanya menambah telur di dalam setiap kuih kapit.

"Untuk hasilkan kuih kapit memang saya letak telur, tetapi masyarakat Cina lebih gemar letak telur lebih supaya lebih sedap," katanya.

Katanya, rutinnya setiap hari bermula seawal Subuh di mana bermula dari proses menyediakan tepung, seterusnya dia bergilir-gilir dengan anak dan suaminya membakar kuih kapit sehingga jam 7 petang.

Menceritakan mengenai proses menghasilkan kuih kapit, Kamsiah berkata, tepung beras dibancuh bersama santan, telur dan gula yang dipukul likat.

"Sebelum dibakar, bancuhan tepung dituang ke dalam acuan leper dan diletakkan di atas api sederhana. Prosesnya agak renyah kerana perlu dilakukan satu persatu.

"Pun begitu, kepantasan mengawal api amat penting kerana kuih mudah hangus walaupun lambat beberapa saat," katanya yang mempunyai empat orang anak perempuan.

Kata Kamsiah, kuih kapitnya yang dijual RM10 bagi 50 keping kini sudah memasuki pasaran London, Brunei dan Makkah selain dihantar ke seluruh negara.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Baik support acik ni.dari support perampas lelaki
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:31 AM | Show all posts
kuih sepit cina punya hanyir dan terlalu nipis rasa manis je tak sedap
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:31 AM | Show all posts
Kata Kamsiah, kuih kapitnya yang dijual RM10 bagi 50 keping kini sudah memasuki pasaran London, Brunei dan Makkah selain dihantar ke seluruh negara.

Syabas acik Kamsiah. Kalah ler sambal belacan TPA.

Murah benar RM$10 utk 50 keping.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:40 AM | Show all posts
bersih ke sekitar

sampah bekas cawan minum

berlonggok kat belakang
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnyaaaaaa.. Aku suka kuih kapit.. Tambah2 ada peanut butter.. Hahahah
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Crita acik kampung wajah suci yg berniaga dari tahun 80 an camnih boleh la percaya.. tp kalu citer anak jijik zizan semang yg baru setahun dua berniaga tapi claim untung sehari berpuluh ribu.. dengar boleh percaya jangan
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:49 AM | Show all posts
kuih kapit letak cekelet dgn kacang tumbuk.. yummyehhh
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Terbaik acik sekeluarga.
Moga bisnes terus maju
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 10:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya kuih kapit
Dulu time kecik selalu gak tolong mendiang ahma aku buat kuih kapit n kuih ros..
Tpi ahma aku buat kapit gulung, bukan jenis lipat 3segi gini.
Seronok kompol reramai dgn sedara mara, tolong  jemur arang, colek2 arang kat muka
Ahma aku pun pandai buat Bangit Santan..the best Bangkit Santan in the world
Cair dlm mulut..
Rinduuu nya ..
Suasana CNY or Hari Raya mmg tak akan sama bila nenek/atuk dah meninggal kan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-1-2020 11:09 AM | Show all posts
Kurex replied at 15-1-2020 10:49 AM
kuih kapit letak cekelet dgn kacang tumbuk.. yummyehhh

memang sedap kalau ada coklat

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:14 AM | Show all posts
sedapnyaaa lahai....teruskan usaha makcik....bukan senang nak penetrate kuih2 sepet ni...
makcik usaha dengan daya org kampung makcik tanpa perlu menghimpit laki kawan...ehhhhhh..plak dah...silap
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:33 AM | Show all posts
tagas replied at 15-1-2020 10:40 AM
bersih ke sekitar

sampah bekas cawan minum

sebelah acik tu pun ada gantung kain pelikat... err..kain pelikat lama buat lap ke? tanya je

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:34 AM | Show all posts
Kuih kapit peanut butter sedap
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:35 AM | Show all posts
kalo lalat, dia tetap cari sampah
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:39 AM From the mobile phone | Show all posts
tagas replied at 15-1-2020 10:40 AM
bersih ke sekitar

sampah bekas cawan minum

pernah dengar istilah pelaris?
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:41 AM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 15-1-2020 10:31 AM
kuih sepit cina punya hanyir dan terlalu nipis rasa manis je tak sedap

kalau nak gunakan istilah itewww gunakanla betul betul....kalau kuih iteww aku rasa hapak istilahnya...tapi kalau hanyir iteww lebih seswai utk kepam kepit janda .....kheuunn?

kah kah kah kah
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Melayu punya kapit lg power..nyonya x larat nk kapit dah..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:43 AM | Show all posts
damsel_fiji replied at 15-1-2020 10:47 AM
Crita acik kampung wajah suci yg berniaga dari tahun 80 an camnih boleh la percaya.. tp kalu citer a ...

tau takpe..kalu ade teringin nak beli barang2 dari anak didik jijang semang baik rentikan la niat tu takut produk overclaimed..bila smpai kat tangan pembeli xherlok mana pun..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2020 11:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Kurex replied at 15-1-2020 10:49 AM
kuih kapit letak cekelet dgn kacang tumbuk.. yummyehhh

Mmg kuih kapit kalau letak coklat kacang kena letak belah tepi2 je ke ek. Kalau letak tengah2 sikit tk boleh kapit ke. Frust beli, tp dpt secoet je tepi2
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.111399s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list