Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
671
View
38
Reply

[Pelbagai] Lirik Lagu Berbentuk Puisi dan Puitis.

[Copy link]

Author: MnhSengalBengal    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-12-2019 11:25 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Hai semua.
Saja buka topik ni. Marilah kita kongsi lirik-lirik lagu yang puitis dan penuh dengan bait-bait puisi. Saya adalah penggemar muzik dan puisi. Selalu tertarik dengan lagu-lagu yang mempunyai 'jiwa' dan 'roh' dalam lirik. Bila mendengar lagu saya akan melihat pada liriknya terlebih dahulu sebelum mendengar melodinya.

Disini saya kongsikan sebahagian lirik lagu kegemaran saya. Antara part yang paling sy suka adalah

Rindu - Shae ft Nukilan (ciptaan Malique)

Ku bertanyakan mana sita
Kermbalikan warkah cinta
Moga manis jangan tangis hakis tinta
Semua janji yang pernah dideklarasi
Tinggal puisi sepi meminta dideklamasi

Aku masih bergelut memeluk takdir
Detik bermula sehingga kemelut berakhir
Apa pun juga keputusan
Aku terima walau jujurnya tak keruan dan

Yang dah berlaku biarlah berlalu
Nescaya nestapaku kan diubat waktu
Kau harus bahagia walau tak bersamaku
Khabarnya hidupmu kini ibarat ratu
Nahu lagu berbaur tabu tahu
Namun bukan niat tuk menggugat dan mengganggu
Semoga kau pun merindui
Dua lokasi hati satu frekuensi
Aku rindu




P/s: MOD, kalau benang ni lari dari bod boleh delete je, kalau ada topik yang sama bole merged kan. Minta maaf awal-awal
.heheh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2019 11:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Lagu2 puisi zaman edan ni akaq berikan gelaran juaranya buat Umar Uzair yach. Tiada yang lebih layak dr beliau sementelah mendapat gelaran Penyair Muda ASEAN di Jogja & tetap aktif setelah 10 tahun still dalam acuannya.  Wirda Adnan pun dah panggil beliau yaa. Bnyak lagu2 dia yg sedap tp Hasrat Sang Enggang & Rindu Membius Separuh Logikaku adalah yg meletop dari album barunya.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-12-2019 11:52 PM From the mobile phone | Show all posts
lovelytouch replied at 20-12-2019 11:41 PM
Lagu2 puisi zaman edan ni akaq berikan gelaran juaranya buat Umar Uzair yach. Tiada yang lebih layak ...

First time dengar. Sedap jugak ye lagunya..terbuai-buai gitu
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2020 11:34 AM | Show all posts
Saya juga suka lagu-lagu puitis ni..
Antara yang amat saya minati di tulis oleh Ananda Badudu nyanyian Banda Neira (menampilkan Gardika Gigih)

Sampai Jadi Debu

Badai Tuan telah berlalu
Salahkah ku menuntut mesra?
Tiap pagi menjelang
Kau di sampingku
Ku aman ada bersama mu

Selamanya
Sampai kita tua
Sampai jadi debu
Ku di liang yang satu,
Ku di sebelahmu

Badai Puan telah berlalu
Salahkah ku menuntut mesra?
Tiap taufan menyerang
Kau di sampingku
Kau aman ada bersama ku
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2020 11:38 AM | Show all posts
Satu lagi karya by the talented Ananda Badudu

Yang Patah Tumbuh, Yang Hilang Berganti - Banda Neira

Jatuh dan tersungkur di tanah aku
Berselimut debu sekujur tubuhku
Panas dan menyengat
Rebah dan berkarat

Yang ...
Yang patah tumbuh, yang hilang berganti
Yang hancur lebur akan terobati
Yang sia-sia akan jadi makna
Yang terus berulang suatu saat henti
Yang pernah jatuh 'kan berdiri lagi
Yang patah tumbuh, yang hilang berganti

Di mana ada musim yang menunggu?
Meranggas merapuh
Berganti dan luruh
Bayang yang berserah
Terang di ujung sana

Yang ...
Yang patah tumbuh, yang hilang berganti
Yang hancur lebur akan terobati
Yang sia-sia akan jadi makna
Yang terus berulang suatu saat henti
Yang pernah jatuh 'kan berdiri lagi
Yang patah tumbuh, yang hilang berganti
Yang patah tumbuh, yang hilang berganti
Yang hancur lebur akan terobati
Yang sia-sia akan jadi makna

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2020 12:24 PM | Show all posts
Omputeh..aci?


Marie Osmond
"In My Little Corner Of The World"

Come along with me
To my little corner of the world
And dream a little dream
In my little corner of the world
Tonight my love
We'll share a sweet embrace
We'll soon forget
There's any other place

And if you care to stay
In my little corner of the world
Then we can hide away
In my little corner of the world
I always knew
I'd find someone like you
So welcome to
My little corner of the world

And if you care to stay
In my little corner of the world
Then we can hide away
In my little corner of the world
I always knew
I'd find someone like you
So welcome to
My little corner of the world
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2020 01:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Erinna replied at 3-1-2020 11:38 AM
Satu lagi karya by the talented Ananda Badudu

Yang Patah Tumbuh, Yang Hilang Berganti - Banda Nei ...

First time dengar ananda badudu ni, bole tahan lirik2 dia..

Tak mampu dengar lagu2 baru, lirik macam x kreatif, berulang pulak.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2020 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 4-1-2020 12:24 PM
Omputeh..aci?



Omputeh pun boleh, yang penting bait2 nya indah... Lagu ni sepatutnya jadi medan untuk luahan puisi, tp sayang BBNU telah menjadikan lagu2 sekarang hilang seninya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 07:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by i_is_kennot at 5-1-2020 07:18 AM

Haloo.. Chuolss. Meols mencemar duli kt thread pertama chuolss..

Lagu puisi Ebiet G Adi ni antara feveret meols,   lagi2 dpt partner duet M. Nasir mmg terbaik yach!!  

Berita untuk kawan

Perjalanan ini terasa sangat menyedihkan
Sayang engkau tak duduk di sampingku kawan
Banyak cerita yang mestinya kau saksikan
Di tanah kering bebatuan
Tubuhku terguncang dihempas batu jalanan
Hati tergetar menampak kering rerumputan
Perjalanan ini pun seperti jadi saksi
Gembala kecil menangis sedih
Kawan coba dengar apa jawabnya
Ketika ia kutanya mengapa
Bapak ibunya telah lama mati
Ditelan bencana tanah ini
Sesampainya di laut
Kukabarkan semuanya
Kepada karang, kepada ombak, kepada matahari
Tetapi semua diam
Tetapi semua bisu
Tinggallah ku sendiri
Terpaku menatap langit
Barangkali di sana ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada rumput yang bergoyang
Kawan coba dengar apa jawabnya
Ketika ia kutanya mengapa
Bapak ibunya telah lama mati
Ditelan bencana tanah ini
Sesampainya di laut
Kukabarkan semuanya
Kepada karang, kepada ombak, kepada matahari
Tetapi semua diam
Tetapi semua bisu
Tinggal aku sendiri
Terpaku menatap langit
Barangkali di sana ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada rumput yang bergoyang



Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 07:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by i_is_kennot at 5-1-2020 07:48 AM

Lagu omputih yg menyentuh perasaan..

Mad world
( Gary Jules )


All around me are familiar faces
Worn out places, worn out faces
Bright and early for their daily races
Going nowhere, going nowhere
Their tears are filling up their glasses
No expression, no expression
Hide my head, I want to drown my sorrow
No tomorrow, no tomorrow
And I find it kinda funny, I find it kinda sad
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in circles it's a very very
Mad world, mad world
Children waiting for the day, they feel good
Happy birthday, happy birthday
Made to feel the way that every child should
Sit and listen, sit and listen
Went to school and I was very nervous
No one knew me, no one knew me
Hello teacher, tell me what's my lesson
Look right through me, look right through me
And I find it kinda funny, I find it kinda sad
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in circles it's a very very
Mad world, mad world
Enlarge your world
Mad world



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 09:50 AM | Show all posts
Edited by seribulan at 5-1-2020 08:52 AM
i_is_kennot replied at 5-1-2020 06:13 AM
Haloo.. Chuolss. Meols mencemar duli kt thread pertama chuolss..

Lagu puisi Ebiet G Adi ni ant ...

Sila sila ni tengok konsert kat idiot box thn lps

Buat pungguk

Relaku Pujuk C Spider

Ku dikejar bayang-bayang resah
Bila hatimu masih tak berubah
Enggan dipunya dan dipenjara
Belaian cintaku ini
Aku bukan lelaki yang tewas
Bisa mengambang walau ku ditolak
Biar diuji kanan dan kiri
Kau kan tetap ku miliki
Tiada lafaz yang lebih agung
Kalimah cintamu
Yang ku tunggu-tunggu
Biar jasadku yang menanggung
Permainan darimu
Relaku pujuk
Janganlah kau salahkan aku
Terus memburu menawan cintamu
Daku percaya sedikit masa
Kau kecundang akhirnya
Usahlah kau bersedih
Dihadapanmu aku hadir
Memadam resah dan curiga dari hatimu
Apakah kali ini
Bisa kau tolak dan berlari
Setelah aku menanamkan azimatku
Biar jasadku yang menanggung
Permainan darimu
Relaku pujuk





Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 09:54 AM | Show all posts
@deydeylala






.
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 10:30 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 5-1-2020 09:50 AM
Sila sila  ni tengok konsert kat idiot box thn lps

Buat pungguk

Wahhh.. Momod meols LOVE suara Tam Spider...



Lagu puitis Search yg membuaii buaii aaaaaaaaaaaa ....

Kejoraku bersatu..

Dirimu persis bintang terbit dari langit
Bukanlah mimpi-mimpiku
Di sini telah datang sayang paling dalam

Bawaku pulang berteman pelangi
Kamar hati ku hiasi
Biar cantik biar baru
Semuanya keranamu
Oh yang lemah kini gagah
Asal buruk jadi indah
Kerana sentuhan cintamu
Ku susun langkah melayarkan hari indah
Bersamamu

Lilin diri takkan padam
Seandainya engkau adalah sumbunya
Kaulah puteri ku dambakan
Bidadari syurga jelmaan dunia

Akan ku jaga
Seluruh jiwaku
Biarlah karam berdua
Asal kau tak terlepas
Dari genggamanku
Biar kulamar
Sahih darimu
Menjadi ratu
Beradu dalam pelukanku
Kejoraku bersatu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-1-2020 01:42 PM From the mobile phone | Show all posts
i_is_kennot replied at 5-1-2020 07:13 AM
Haloo.. Chuolss. Meols mencemar duli kt thread pertama chuolss..

Lagu puisi Ebiet G Adi ni ant ...

Hai chuols, tq la sanggup mencemar duli kt benang meols yg tak seberapa ni..

Maklum la orang2 hati tisu macam meols mmg suka thread2 macam ni..hehe
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 01:54 PM From the mobile phone | Show all posts
MnhSengalBengal replied at 5-1-2020 01:42 PM
Hai chuols, tq la sanggup mencemar duli kt benang meols yg tak seberapa ni..

Maklum la orang2 h ...

Gituuu....
Setiap orang ada satu sisi yg misteri gitu.. Kan..,

Meols jln2 kat bod ni smlm terjumpa thread chuols, meols pun baru pestime kt sini.. Huhu..
Baideway nice thread chuolss...
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2020 04:46 PM | Show all posts
sebab mod @seribulan mention nama iolls kat sini. makanya iolls pun kemari la ke benang uolls ni.
nice topic laaa uolls punya benang ni.

cakap pasal lirik puitis, iolls personally in love dengan lagu2 malique. kalau la iolls mampu kaji kesemua lirik lagu malique, perghhh memang in heaven la katakan.

especially pejamkan mata. lagu tu memang haunted gila kat iolls. nanti iolls ada masa iolls tempek sini lirik dia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2020 06:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by i_is_kennot at 6-1-2020 06:27 AM

TT ingat lagi  lagu ni ....
Hayati bait baitnya..

Baideway,  dlm proses lagu2 bbnu yg sealiran


Hmm
Sampai jadi

[Chorus: Alif]
Sampai jadi
Hari-hari bikin cam pertama kali
Aku buat lagi
Selagi tak jadi, tak sah sampai jadi
Sampai jadi
Hari-hari bikin cam pertama kali (oh na na)
Sampai jadi
Hari-hari bikin cam pertama kali (oh no)
Sampai jadi
Hari-hari bikin cam pertama kali
Aku buat lagi
Selagi tak jadi, tak sah sampai jadi

[Verse 1: Joe Flizzow]
Uhh, mula dari bawah
Ramai orang makan nasi tapi tak pernah pergi sawah
Uhh, dulu ku merangkak
Sebelum ku lompat tinggi harus pandai kira langkah
Tapi ramai orang diorang semua bo je!
'Step' Mat Bunga tak tahu mana Kemboja
Gua tahu Laos, tahu Burma, tahu Thailand
Tanya "Golden Triangle mana?" korang tunjuk dengan tangan
Suka-suka hati, sebut illuminati
Hipokrasi hasil programming bergenerasi
Dulu orang kami kais pagi makan pagi
Sekarang lauk tengah hari udang galah dengan kari

[Chorus: Alif]
Sampai jadi
Hari-hari bikin cam pertama kali
Aku buat lagi
Selagi tak jadi, tak sah sampai jadi
Sampai jadi
Hari-hari bikin cam pertama kali (oh na na)
Sampai jadi

Tahun lepas berapa majalah
Setakat Maison Martin Margiela, memang takde masalah
Uhh, Rizla L dalam risalah
Pergi Harvard dengan LL aku bawak balik ijazah
Dulu masa muda semua nak seronok je
Nak sekolah tinggi tapi gayat tengok kerja
Gua tanya Ajai, tanya Amy, tanya Awie
Semua nasihatkan gua supaya selalu rendah diri
Depan orang lama, lutut bengkok, badan bongkok
Ikut resmi padi, takde guna kita angkuh
Tony selalu kata "takyah bawak satu kampung"
Jalan perlahan perlahan tak payah nak kanchong
Wahh

[Bridge: Alif]
Kalau disoal muzik, memang A
Kalau disoal fesyen, memang A
Ahli keluarga aku memang A
Dan bila Alif mula uhh memang A



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2020 08:42 AM | Show all posts
Edited by deydeylala at 6-1-2020 08:43 AM

PEJAMKAN MATA

(Dayang Nurfaizah)
Sayang..

(Malique)
Sebermula maka dipaksa diam
Dengar, patuh dan terpaku tunduk
Selesakan di bawah, sujudnya rujuk telunjuk
Tenagamu kencanaku katanya fitrah gawai
Kedanamu ketawaku dekahnya hingga sawai
Berontak, dongak, lembayung ku ternampakkan
Si hering menyorak, ngoyak awan canggung dan berantakan
Dah diragut total, cinta resiprokal
Bila dipersoal kekal equivokal
Katanya tanggal tali leher itu
Cukuplah seharian digembala
Lupuskan logarithma yang menghantui kepala
Dalam tafakur, akur, sadur mimpi yang dikabur
Karektor kartun kantor dan karikatur diktator
Dikabur takbur shabab yang bermusim
Tak punya tempat di benak jiwaku jemaah mereka bermukim
Al-malik, Qul-kudusus, Salamul Mukmin
Ubat gementar senja suara ngekor roh ke kasur
Masyghul, runsing jah

[Chorus: Dayang Nurfaizah]
Pejamkan mata
Mata yang lesu itu
Dan mimpikan yang indah
Mimpikan aku
Biarkan gelita
Menghapus derita
Pejamkanlah matamu

(Malique)
Aku terdengar suara itu lagi
Dari tenggara namaku diseru
Disuruh hembusnya lilin di setiap empat penjuru
Katanya mata penamu tak mencoret solusi
Kata magismu takkan mampu cetus revolusi
Manusia kan sentiasa menyakiti
Yang tak membunuh buatmu kebal sehari lagi
Masa untuk koktel Lorazepam, Ambien, Risperdal
Semoga afdal bertemu di astral
Selamat tiba kita ke republik cinta
Lagenda dimensi ruang dan waktu tak bersempadan
Halaman terbentang suci, dicuci noda dan nista
Terhapus dogma dan stigma, kepincangan dan kehilangan
Arasy yang tiada penghuni mengugut buli
Tak perlukan runut bunyi, sembunyi, bersunyi sakan
Di hati dan pituitari menarinya tanpa bumi
Menyanyinya tanpa bunyi, keghaibannya kita raikan

[Chorus: (Malique) + Dayang Nurfaizah]
Pejamkan mata
Mata yang lesu itu
Dan mimpikan yang indah
Mimpikan aku
Biarkan gelita
Menghapus derita
Pejamkanlah matamu

(hakikatnya nirvana di sana
Di sini masih lagi samsara
Cuba tak diperhambanya dunya
Sukar tapi aku cuba...
Sukar tapi aku cuba ya)

(Dayang Nurfaizah)
Kembalikan senyuman
Serimu yang dulu
Kembali ke dakapan
Ku perlindunganmu
Walaupun gerhananya
Seakan tak berakhir
Selagi ku di sisi
Tak usah khuatir

[Chorus: Dayang Nurfaizah]
Pejamkan mata
Mata yang lesu itu
Dan mimpikan yang indah
Mimpikan aku
Biarkan gelita
Menghapus derita
Pejamkanlah matamu

Sayang.......

------

memang fave habis lagu ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2020 08:34 AM | Show all posts
Dari seberang..yuk


Teman Hidup
Tulus

Dia indah meretas gundah
Dia yang selama ini ku nanti
Membawa sejuk memanja rasa
Dia yang selalu ada untukku
Di dekatnya aku lebih tenang
Bersamanya jalan lebih terang
Tetaplah bersamaku jadi teman hidupku
Berdua kita hadapi dunia
Kau milikku ku milikmu kita satukan tuju
Bersama arungi derasnya waktu
Kau milikku ku milikmu
Kau milikku ku milikmu
Di dekatnya aku lebih tenang
Bersamanya jalan lebih terang
Tetaplah bersamaku jadi teman hidupku
Berdua kita hadapi dunia
Kau milikku ku milikmu kita satukan tuju
Bersama arungi derasnya waktu
Bila di depan nanti
Banyak cobaan untuk kisah cinta kita
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2020 05:48 PM | Show all posts
Lagu fav...
Meniti Titian Usang - Search

Kertas putih salju
Ku coretkan kedukaanku
Hitam dan kelabu
Adalah warna dalam hidupku

Kejutkanlah aku kawan
Aku sedang bermimpi
Kejutkanlah aku
Yang sengsara dalam mimpi

Gementar kakiku
Meniti titian usang
Berdegup jantungku
Apakah dapat ku ke seberang

Sambutlah tanganku kawan
Aku takut tenggelam
Sambutlah tanganku kawan
Jurangnya sangat dalam

Jurangnya sangat mengerikan
Ramai yang telah kecundang
Dia sedang menunggu
Untuk memimpinku
Di seberang sana
Adanya cahaya

Diri penulis yg dlm kegelapan mengharap seseorang kawan yg boleh membimbing ke jalan yang lurus
Jurang mengerikan dan ramai kecundang ibarat titian sirat di atas neraka
'Dia' yg menunggu utk memimpin ke seberang saya ibaratkan Nabi Muhammad SAW memberi syafaat pada kita di akhirat nanti

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.090272s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list