Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
4166
View
71
Reply

[Tempatan] Bekas Mak Nyah aka Ziana Zain no. 2: Mimpi mati dilanggar lori

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-12-2019 09:28 AM | Show all posts |Read mode
Edited by EJALTI at 4-12-2019 01:29 AM

'Mimpi mati dilanggar lori'

https://www.hmetro.com.my/utama/2019/12/523270/mimpi-mati-dilanggar-lori

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 3 Disember 2019 @ 9:18 PM

Redzuan Muharam
redzuan.muharam@hmetro.com.my


PENAMPILAN terkini Nik Aidi yang dulu dikenali dengan gelaran Ziana Zain nombor 2.

SAYA berubah dengan kerelaan sendiri kerana rasa takut melihat ramai orang meninggal dunia setiap hari, tidak kira tua atau muda.

Keadaan itu buat saya terfikir bagaimana jika saya meninggal dunia satu hari nanti tanpa membawa apa-apa bekalan, kata bekas mak nyah, Nik Aidi Azhar Che Seman.

Nik Aidi, 40, atau lebih dikenali dengan gelaran Ziana Zain nombor 2 memberi reaksi itu ketika diminta mengulas mengenai gambar penampilannya tidak lagi berpakaian wanita, sebaliknya berjubah dan memakai serban serta kopiah.

Gambar itu mendapat perhatian warganet yang rata-ratanya memberi reaksi positif selepas dimuat naik rakannya, Mohd Fauzi Yusoff di Facebook pada 30 November lalu.

Bercerita lanjut mengenai penghijrahannya, Nik Aidi yang kini menetap di Kuala Krai, Kelantan berkata, dia mula mengubah penampilan sejak dua tahun lalu dan ia dilakukan tanpa dorongan atau paksaan daripada sesiapa.


NIK Aidi bersama ibu dan bapanya.

Niat nak berubah ini datang daripada hati saya sendiri kerana rasa takut dengan kematian memandangkan dulu (sebelum berubah), saya sering didatangi mimpi ngeri di dalam tidur antaranya meninggal dunia akibat dilanggar lori.

Selain itu, saya pernah bermimpi duduk di satu tempat dengan dikelilingi api, tetapi kini hidup saya lebih tenang tanpa ada gangguan sebegitu.

Mungkin mimpi itu adalah peringatan daripada Allah SWT untuk berubah dan kalau boleh, saya tidak mahu sekerat jalan tetapi biarlah terus begini, katanya ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Anak bongsu daripada tujuh beradik itu berkata, perubahannya tidak berlaku secara drastik, tetapi perlahan bermula dengan mengubah penampilan dan berusaha mendekatkan diri kepada Allah SWT menerusi solat serta mempelajari ilmu agama.

Saya perlahan-lahan berubah dan baru-baru ini banyak ke masjid untuk solat. Kalau boleh, saya tidak mahu lagi tinggal solat kerana solat lima waktu itu penting.

Kalau mati dan di akhirat nanti, solat yang akan ditanya dulu, jadi perkara itu membuatkan saya takut dan sentiasa beringat untuk insaf.

Alhamdulillah, Allah SWT beri hidayah untuk berubah dan saya rasa lebih tenang, cuma karakter saya saja tidak boleh berubah kerana memang lembut seperti ini.

Biarlah apa orang nak kata kerana apa yang penting adalah niat saya untuk berubah dan terus berpakaian seperti lelaki, katanya.

Ditanya mengenai penerimaan insan terdekat, Nik Aidi bersyukur kerana perubahannya itu mendapat sokongan serta maklum balas positif keluarga terutama daripada ibu, Mok Tuan Maunah Tuan Nal, 87, serta ayahnya, Che Seman Cik Weil, 100.

Katanya, selain keluarga, ada rakan menghubunginya dan menghantar kiriman WhatsApp untuk bertanya khabar bagi mengetahui perkembangannya.

Saya mahu bekerja, tetapi tidak boleh kerana menjaga ayah yang uzur dan sesekali ke rumah mak untuk menziarahinya yang tinggal berseorangan di kawasan berhampiran.

Kiranya, masa saya banyak dihabiskan bersama ayah kerana duduk berdua dengannya, tetapi ada juga ke Kuala Lumpur dalam tempoh dua tahun ini untuk ke rumah kakak saudara di sana.

Ada rakan bertanya khabar dan saya ucapkan terima kasih kepada mereka dan semua yang menyokong saya berubah kepada kebaikan. Saya turut doakan untuk anda semua, katanya yang masih meminati Ziana Zain sehingga kini.

Berhubung pasangan hidup, Nik berkata, dia tidak terfikir mengenai soal jodoh buat masa ini kerana tumpuannya adalah untuk menjaga ibu bapanya dan menyerahkannya kepada Allah SWT.

Saya doa kepada Allah untuk mempertemukan saya dengan pasangan yang baik, jujur dan ikhlas, itu saja, katanya.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 09:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah! Moga terus istiqomah
Teringat pic dia kat air terjun dl
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 09:35 AM | Show all posts
alhamdulillah... patutlah dah lama tak nampak dia lagi...
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 09:41 AM | Show all posts
penduboq2 lgbt di website dah habaq dah nak balik israel...tak tau la sembang lgbt kan..bukan boleh percaya....semuanya bohong.....kagom dengan prensep keadelan yang ditegakkan oleh isroel kunon...wakakakakakkakakakakakakkkaka
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdullilah. Sempat bertaubat. Semoga boleh jadi contoh pada yang lain2.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 09:55 AM | Show all posts
Alhamdulillah..semoga terus istiqamah. Jgn pulak berubah sbb nak jual produk mcm sorang ponen dulu
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah..semoga diberi rezeki lebih baik..
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
syukur @famri7 dah insaf
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:13 AM | Show all posts
harap betul2 bertaubat dan bukan sebab nak keluar produk pape
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:45 AM | Show all posts
alhamdulillah.

semoga istiqamah.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:48 AM | Show all posts
Alhamdulillah...bagus dia...jaga mak ayah...berubah sendiri
moga Allah terus bimbing dia.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah. Semoga dipermudahkan Allah niat baik anda.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 10:59 AM | Show all posts
kucingitam replied at 4-12-2019 02:13 AM
harap betul2 bertaubat dan bukan sebab nak keluar produk pape

produk apo, heshe ni jenis humble & dulu stay kat kerinchi jaaa.. tu yang gigih panjat RTM tiap kali ada HMI
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:04 AM | Show all posts
Dia ni forumer Cari yg guna nick ziana2006 tu ke?
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:04 AM | Show all posts
muka seleb sangat...waktu memondan muka jena jain ..selepas memondan rupa najib ali...bagusla dah berubah
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:13 AM | Show all posts
Themilo replied at 4-12-2019 10:59 AM
produk apo, heshe ni jenis humble & dulu stay kat kerinchi jaaa.. tu yang gigih panjat RTM tiap ka ...

manalahtau skrg dah dok klate kan...nak kluar produk muko buleh, nok  sejuk otok pun buleh sokmo..

Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:18 AM | Show all posts
Syukurlah dah berubah
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah semoga sentiasa istiqamah..
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:37 AM | Show all posts
CrowneGlory replied at 4-12-2019 03:04 AM
muka seleb sangat...waktu memondan muka jena jain ..selepas memondan rupa najib ali...bagusla dah be ...

Patut macam pernah nampak je muka real dia.. najip ali
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Najip ali tak pakai aihh serban jubah giteww... non muslim katanya..... negara dia boleh pilih2 agama katanyaa
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.105086s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list