Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
780
View
27
Reply

[Pelbagai] [Takwil Puisi 38] Kill That Albatross- alhamduliilah chesfa selamat dari hanyut

[Copy link]

Author: seribulan    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-12-2019 03:07 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 3-12-2019 02:28 PM

Pemenang [Takwil Puisi 37] Gulung-gulung Kuning...
Semua pemenang, tiada pengalah

Maksud penyajak-

Kiasan sesuatu yang berharga dalam hidup.


Puisi minggu ini,
Screenshot_2019-11-15-02-10-15-404_cn.wps.moffice_eng.jpg


Oleh,
aleX_S





@berakit2kehulu
@krimkraker
@orgsepang
@nurrlisa
@chicozinn
@KILL_NANCY
@MeghanK
@TalibanRock
@kuzaime
@-adnil-
@sapeka
@salmon-suki
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@Rob07
@takayama
@meisapoya
@ati2027
@krimkraker
@KahPahJ
@seller6183
@mdhelmi

104059kyzqknmwlmzwplap.gif
IntroText_20190415_132106.gif
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-12-2019 04:32 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 3-12-2019 03:34 PM

@ kuntap @ aleX-S @kuihbakar @ dappnyoo @ takayama @Snack_Fruit @Pakis @kuntap sila klaim @berakit2kehulu
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2019 06:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah semua menang! Meriahkan puisi kita.
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2019 06:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow
Tahniah semua
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2019 09:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah semua. Alhamdulillah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2019 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
orgsepang replied at 3-12-2019 06:32 PM
Tahniah semua menang! Meriahkan puisi kita.

Hahaha. Perah otak nak takwil
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 12:39 PM | Show all posts
seribulan replied at 3-12-2019 04:32 PM
@ kuntap @ aleX-S @kuihbakar @ dappnyoo @ takayama @Snack_Fruit @Pakis @kuntap sila klaim   ...

macamana nak klaim

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 01:58 PM | Show all posts

kene ajak cik seri ngeteh dulu
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Dedicated to
Kak @hibernation
Kak @NamaKuMawar
Kak @kuihbakar
Kak @noor2

Takwil sambil dengar lagu ni ok, gansehaut terus

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 02:41 PM | Show all posts
mdhelmi replied at 4-12-2019 01:58 PM
kene ajak cik seri ngeteh dulu

alamak
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 03:32 PM From the mobile phone | Show all posts
aleX-S replied at 4-12-2019 02:34 PM
Dedicated to
Kak @hibernation
Kak @NamaKuMawar

Wahhhhh. .....intro muzik... patriotik. .......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-12-2019 03:42 PM From the mobile phone | Show all posts
mdhelmi replied at 4-12-2019 12:58 PM
kene ajak cik seri ngeteh dulu

harussss...
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 03:43 PM From the mobile phone | Show all posts
aleX-S replied at 4-12-2019 02:34 PM
Dedicated to
Kak @hibernation
Kak @NamaKuMawar

Hihi. Tengkiu adik.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-12-2019 03:43 PM From the mobile phone | Show all posts
kuntap replied at 4-12-2019 01:41 PM
alamak

mai sechewen...
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 04:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Yezza.  Nak takwil yang ini plak.  Tapi mood tak sampai lagi..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2019 09:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Alexxxxxxxxxx-ss  kenapa puisi ni susah sangattttt. ...

Ok lah nak cuba


Mengisahkan sailor yang terlalu mengikut perasaan? ..terlalu ikut nafsu dan kepercayaan tahayul. ...oleh kerana destinasi yang ditujunya lambat tiba. .beliau membunuh burung albatross. ..ke apa. ..adesss. .burung tu sebenarnya phoenix? ..burung phoenix ni burung suci ke apa. ..dan akhirnya si sailor masih terkandas di lautan. ...

Maaflah kalau x betul haha....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2019 11:12 AM | Show all posts
Puisi di atas menceritakan mengenai kehidupan seorang pelaut yang membawa diri dalam mencari halatuju kehidupan.
Kadang kala dia merasakan halatujunya adalh hampir dan tidak perlu untuk pergi jauh namun pendirian yang dimiliki tidak tetap dan hatinya sentiasa berbelah bahagi dan cuba mencari halatuju lain yang lebih pasti.
Pencariannya tidaklah mudah, kadang bergelora laluannya, kadang tenang dan sepi dan cuma ditemani makhluk2 yang secara sengaja atau tidak lalu di sepanjang perjalanannya. Itu lumrah kehidupan sesuai dengan lumrah kehidupan seorang pelaut.
Namun dia masih x berjumpa tujuan yang dicari dan si pelaut masih terus mencari dan mencari sambil mengenang kisah silam yang dah dilalui.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2019 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Susah juga puisi ini. Akak cuba jugalah.

Kisah seorang insan yang mencari kebenaran. Banyak cubaan dan godaan yang dilalui sehingga dia kecundang lalu membiarkan dirinya hanyut namun kemudian dia sedar dan kembali ke jalan yang benar.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2019 06:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Yeay. semua menang ye momod.

Iolls bagi kiss satu round

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2019 06:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Iolls cuba ye

Puisi ni berkisar pada 2 orang punya situasi. Orang A ni ala2 dapat banyak peluang berbanding orang B. Orang B ni pulak kategori kena bekerja keras untuk berjaya. Dan yang paling penting, orang B tak kalah pun dengan ujian. Tapi dia boleh bangkit dengan lagi hebat. Malangnya orang A tak boleh jadi macam orang B. Orang A hanya mampu bertongkat pada jalan yang ditunjuk pada dia je. Kesian.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.089756s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list