Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123
Return to list New
1924
View
45
Reply

Tanggungjawab abang kepada adik lelaki yang dah berkahwin.

[Copy link]

Author: Kakaknanako    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 6-12-2019 04:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Kakaknanako replied at 6-12-2019 01:21 PM
iye. kami dah bagi jalan utk dia ke baitulmal dan sebagainya tapi sikap "MALAS" isteri dia sendiri ...

TT terlalu bagi pilihan...
Kalau dia menolak barang, pedulikan aje...
Bagi aje barang dan jangan bank in duit.
Itu aje penyelesaiannya..

Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2019 02:08 AM | Show all posts
banyak2 bersabar TT,ini ujian yang Allah bagi untuk awak.... kerana awak memilih untuk menjadi sebahagian keluarga suami, fikir yang baik-baik sahaja.Jika tidak mampu menjaganya... berterus terang kepada isterinya dan bagitahulah anda tidak mampu.

last sekali saya nasihat pindah rumah, sebab itu juga menjadi puncanya.kalau dah adik beradik jenis suka bergantung amat susah nak buang perangai dan selalulah berdoa kepada Allah. Tidak salah membantu menjaganya... Besar pahalanya TT

saya doakan awak dipermudahkan dan mandapat jalan penyelesaian terbaik
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2019 08:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau adik ipar tt tu memang dah hilang upaya, memang tanggungjawab suami tt untuk bagi nafkah pada isteri dan anak2nya. Sebab suami tt adalah wali pada anak2 perempuan adik ipar tu. Pasal jaga adik ipar tu, biarla bini dia jaga, takkan tt pulak yg kena jaga, yela konon suami tt jaga, tapi dia kan kerja, last2 tt jugak kena jaga. Kalau bini dia tak nak jaga laki dia, mintak cerai jela. Dibolehkan cerai kalau suami dah tak mampu bagi nafkah zahir batin. So korang pun tak ada la nak kena menanggung si bini lagi, kurang satu beban. Tapi anak2 dia tetap tanggungjawab suami tt. Dan suami tt pun ada hak ke atas harta adik dia (harta datang dgn tanggungjawab).
Reply

Use magic Report

Post time 14-12-2019 10:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Teringat kat jiran iols dulu..

Si abg bantu adik ipar (ppuan) uruskan insuran & socso.. suaminya (adik lelaki tu) meninggal.kemalangan..

Abg ipar tu dahla cacat anggota (tak boleh berjalan) , miskin  tp sanggup tolong adik ipar..urusan dokumen & naik turun pejabat..
Sbb akal nya masih bijak..

Lepas adik ipar dpt duit insuran & socso..  terus dimaki2 nya abg ipar yg bantu dia dlm.susah td..

Nk.menyesal pun x guna sbb niat ikhlas tolong adik ipar sendiri..

Tt,
Sbg isteri, tt kena bijak
Jgn biar suamimu & diri mu dibuli oleh ipar & biras..
Reply

Use magic Report

Post time 14-12-2019 01:25 PM | Show all posts
betul lah tu jadi tanggung jawab abag a.k.a saudara lelaki terdekat suami untuk menafkahi isteri adik bilamana si adik ni dpt bagi nafkah kat isteri dia. kalauikutkan bapa si suami yg perlu galas tanggung jawab sekiranya si suami gagal jalankan tanggung jawab, lepas tu baru jatuh pada saudara lelaki terdekat.

and xboleh kaitkan si isteri ni dr golongan mana. kaya atau miskin kalian side keluarga si suami kena la jalan kan tanggung jawab memberi nafkah pada si isteri ni. sebab dah jatuh hukum wajib ya.
tapi kalau keluarga si isteri tu nak tanggung, nak bantu tu kira ehsan.

CUMANYA  apa yg nampak kat sini bila isteri ni terlalu amek kesempatan dengan keluarga suami. berpada2 lah. si isteri kena ingt ramai sgt kat luar tu dpt keluarga mentua yg jenis lepas tgn dgn tanggung jawab mcm ni dgn alasan nak masuk campur isu keluarga.

buat TT dan suami, berbincang dgn sebaiknya dan TAHNIAH anda dan laksakan tanggung jawab yg sepatutnya.

moga si isteri diberi hidayah dan dibukakan minda utk berfikir dgn waras.  bila org dah boleh tolong jgn la amek kesempatan. kalau isu ni berlarut suami xmampu bagi nafkah dan isteri xnak jugak kerja seeloknya mintak la fasakh. sebab nampak sgt isteri xnak tolerate dgn keadaan suami dan sengaja amek kesempatan dgn kebaikan abg ipar sendiri.

Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2019 12:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Jngan bagi cash le
Order brg2 drp lazada Dan shopee. Tt pun x skit ati tgk dia keluar makan mewah sbb tu bukan duit tt
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.097082s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list