Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
684
View
22
Reply

[Penulis] [Takwil Puisi 36] SANG HATI...

 Close [Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-11-2019 02:30 PM | Show all posts |Read mode
pemenang [Takwil Puisi 35] AKU ISTERI DAN WANITA...
@kuihbakar


Maksud penyajak-


AKU ISTERI DAN WANITA  maksudnya seorang wanita yg menanggung kesedihan tp hanya mampu melepaskan prasaan sedih dlm tulisan. bila malam hari slalu berangan mimpikan bahagia dan kegembiraan. tp  sebenarnya dia sedih dan tak kecapi bahagia. tak mampu utk bersuara kerana dia seorang istri yg wajib patuh dan hormat pada suaminya.


Puisi minggu ini,

SANG HATI


Hati
setiap insan punyai
hati
besar kecil
cerah kelam
semuanya miliki
hati

Hati
ada akalnya
tersendiri
biarpun fikiran
hebat
belum pasti jua
membunuh jiwa

Hati
bisa retak seribu
tanpa kelaran
matinya ia
bagaikan ditusuk
sembilu
biarpun berdekad
belum mampu menawar
patah tumbuh hilang
berganti
namun tidaklah hati

Hati
ada rencah
rasa dan warna
tanpa kelihatan
sanubari tersentuh
didiklah jiwa
bentuklah diri
hindari sengketa
pelihara mulia


Nukilan rasa,
@krimkraker




@orgsepang
@berakit2kehulu
@nurrlisa
@chicozinn
@KILL_NANCY
@MeghanK
@TalibanRock
@kuzaime
@-adnil-
@sapeka
@salmon-suki
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@Rob07
@takayama
@meisapoya
@ati2027
@krimkraker
@KahPahJ
@seller6183
@@mdhelmi





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
I try sat lagi
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 11:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Iolls try ye..

Puisi ni pasal benda yang semua manusia punya. Tapi, hati tu pun depends pada pemilik dia juga. Baik ke, jahat ke, penuh muslihat ke.

Kadang2 manusia ni terlalu ikut hati sampai logik akal pun letak tepi.

Hati ni walaupun ada yang kata keras, tapi sekali dah terluka, memang la no turning back. Berkecai tak boleh lekat hatta dengan gam gajah.

Sebab tu hati ni kena jaga sebaiknya. Akhir kata.. hati-hati dalam menjaga hati

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 11:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah terima kasih . Terharu pula. Hehehe. Nanti kita takwil lagi puisi ya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-11-2019 07:41 AM | Show all posts
kuihbakar replied at 18-11-2019 10:50 PM
Alhamdulillah terima kasih . Terharu pula. Hehehe. Nanti kita takwil lagi puisi ya

Wah berganda...kedua penyajak pilih awak...tahniah la...buat hattrick lak ye

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 09:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Fuuuh. Lama dah tak takwil nie.

Penulis menyatakan mengenai satu hati yang semua orang miliki. Tapi hati kadang tidak dapat kawal fikiran. Hati kata lain tp fikiran kata lain. Hati jugak bole retak seribu. Walaupun orang tak nampak dengan mata kasar, tp apa yg berlaku di hati cuma empunya sendiri yang rasa dan tahu. Dan jagalah hati dengan baik. Hati yang baik dpt membuatkan diri orgnya menjadi orang yg baik dan mulia juga.

Pg td tgk video Bill Gates and the poor newspaper men. You are not waiting to be rich to help people, you can be kind to others if you are poor too. Just be kind.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 11:42 AM | Show all posts
hm.. sis cube ye..

puisi ni bercakap tentang hati yg semue manusia ada...yang membezakan hanyalah cara individu tu menjaga hati nya.. perasaan yang ada dlm hati,sesuatu yang sukar ditafsirkan, terlalu banyak emosi didalam nya.. sedih gembira cemburu ragu ragu.. manusia tu sendiri harus menjaga hati nya agar setiap perbuatan masih ada rasionalnya..jika kita ada hati yang baik, yg baik2 juga akan dtg pada kite nanti..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 19-11-2019 07:41 AM
Wah berganda...kedua penyajak pilih awak...tahniah la...buat hattrick lak ye

Hihi..... Alhamdulillah. Terima kasih juga @seribulan bagi kredit
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 12:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih @seribulan sudi pilih puisi kite yg xseberapa itu....
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 12:55 PM | Show all posts
Puisi adalah tentang hati yang dimiliki oleh semua manusia. Besar, kecil, cerah dan kelam bukanlah berkenaan saiz dan rupa hati tersebut tetapi tentang bagaimana hati membentuk seseorang.

Akal yang ada, sungguhpun dipengaruhi oleh tahap pemikiran dan kepintaran individu, ia tidak sama sekali menjamin hati seseorang itu bersih.

Sekali hati sakit dan terluka, sukar untuk dirawat, dilupakan, apatah lagi untuk sembuh sepenuhnya. Hati juga mempengaruhi emosi. Betapa pentingnya hati, bentukkanlah hati menjadi seseorang yang memiliki sifat simpati dan empati.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 02:18 PM | Show all posts
Hati sangat berharga bagi semua manusia
Hati mencerminkan perilaku diri sendiri
Tindak tanduk kita bukan semata-mata datang dari akal yg bijaksana
Tapi datang dari dorongan hati yg seperti berkata-kata
Walau bagaimanapon hati adalah sesuatu yg sangat rapuh
Nilai sesebuah hati boleh dinodai malah boleh dihancurkan oleh secebis anasir buruk yg tidak dihajati
Hati yg telah hancur belum tentu boleh dibina semula seperti sediakala
Luka sesebuah hati akan tetap tersemat dalam diri
Tapi hakikatnya hati boleh dibentuk mengikut acuannya
Jika baik acuannya maka baiklah hatinya
Untuk mengecapi tujuan tersebut, manusia perlulah sentiasa berbuat baik antara sesama makhlukNya
Demi mencapai hidup yg aman tenteram dah sejahtera
Mulianya seseorang itu terbentuk dari mulianya hatinya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2019 08:01 AM | Show all posts
Puisi ini menceritakan tentang hati. Semua manusia mempunyai sekeping hati yang ada berbagai ragam. Hati boleh berjalan seiring dgn akal tapi kadang kala hati lebih mendahului tanpa menunggu akal.

Hati itu juga boleh sakit dan sembuh, mati dan hidup kembali kerana empunya hati yang akan membentuk acuan hati ke arah mana pilihannya.

Oleh itu makanya empunya hati perlu bentuk acuan yang elok kerana ianya akan memberi impak kepada jiwa, akal dan kehidupan manusia seterusnya. Hati yang baik akan membawa kepada akal yang elok, jiwa yang tenang dan kehidupan yang lancar.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2019 07:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Hati..
Setiap insan yg bernyawa mempunyai hati aka perasaan

Hati..
Ada moodnya tersendiri
Suka,gembira,sedih,marah etc..
Terkadang sehebat mana kita cuba mengawal sesuatu perasaan itu,namun kita tewas jua kerana hati yg beremosi

Hati..
Apabila tersakiti,lukanya akan tinggal berbekas biarpun dirawat sepanjang hayat.Betapa rapuhnya sekeping hati

Hati..
Bermacam rasa,berbagai emosi
Sifatnya halus walaupun tidak kelihatan
Bisa menghiris tanpa kita sedari
Oleh itu jagalah hati orang seperti mana kita ingin hati kita dijaga..
Cakap siang pandang2,cakap malam dengar2..







Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2019 08:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Hati seperti sebuah buku yang mengandungi pelbagai cerita, warna dan rasa namun sukar dibaca.
Penulis menekankan semua orang mempunyai hati tetapi sukar mencari yang sama. Hari yang terluka sukar diubati malah boleh membunuh jiwa.
Hanya kekuatan hati mampu menangkis anasir jahat bukan sahaja dari luar malah dari hati itu sendiri.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2019 09:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Hati bersih jiwa tenang.

Hati ibarat raja bagi anggota tubuh dan ketua dalam segala bentuk kehidupan.
Baik hati baiklah kehidupan seseorang itu.
Jika buruk hati, maka punahlah kehidupannya.

Setiap manusia perlu mencari jalan mendidik dan merawat hati kerana hati yang sentiasa dirawat dan disuburkan dengan amal akan memperoleh ketenangan.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2019 09:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Lama x takwil.. and simple tapi bermakna

Yang punya hati, hati tu sangat fragile tapi utuh dgn apa yg dia rasa
Tak berdolak dalik, kekal dgn apa yg disemat

Hmm, maybe juga dia bertekad untuk memastikan hatinya kekal dgn apa yg dia yakini.. stick with it and hati x mungkin boleh berubah ubah walau apa terjadi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2019 10:20 AM | Show all posts
krimkraker replied at 19-11-2019 11:50 AM
Terima kasih @seribulan sudi pilih puisi kite yg xseberapa itu....:lovelines ...

Yang penting bukan plagiat karya orang...kalau ada yang plagiat, sila report kat @admin6
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2019 02:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Meols nak cuba.

Hati. Jika kita tafsir sendiri makna hati itu pasti kita tidak tergamak untuk merobek, meluka, dan menyakiti.

Hati. Merah warnanya. Seakan daging teksturnya. Jika dihiris mengalirlah air pekat berwarna merah.

Hati. Jika dibelai disayangi pasti bahagia akan dikecap. Jika ditikam merana yang kita dapat. Tapi jangan lupa, hati ini Tuhan yang pegang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2019 07:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa yg i faham dari puasi ni...

Setiap manusia mempunyai hati
Walau bijak mana sseorang itu menggunakan akal untuk berfikir dan membuat keputusan,tapi hanya kerana sesaat terleka dan turutkan kata hati yg beremosi yg tiada kawalan diri..akibatnya boleh kekal sepanjang hidup..
Boleh diibaratkan seperti kertas yg terkoyak..
Walau di cantumkan balik menggunakan selotep,hasilnya tetap tidak sama seperti yg asal,kesan koyak tu tetap ada..
Terlajak perahu boleh di undur,terlajak kata binasa diri..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2019 01:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Sy cuba ye

Rahsia di hati tak siapa yang tahu.hanya pemilik itu sendiri yang tahu dan hanya pemilik itu sendiri mencorakkanya.
Kebaikan yg ikhlas di hati akan terpancar sinarnya tanpa perlu di pertontonkan.dan jika kepuraan di hati maka terlihat la sisi hitamnya meskipun cuba menutupinya
Hati sangat kecil tetapi sangat rumit untuk difahami


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.105121s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list