Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
1430
View
41
Reply

[Tempatan] Masih lagik edisi PRK Tanjung Piai: Atuk dah jangka kalah tapi tak sangka majoriti lebih 2,000. Tetiber majoriti lebih 15,000.

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-11-2019 11:49 AM | Show all posts |Read mode
Edited by EJALTI at 18-11-2019 03:51 AM

Mahathir jangka kalah, tapi tak sangka majoriti lebih 2,000

https://www.malaysiakini.com/news/500219

News  |  Diterbitkan Hari ini 11:35 tengahari |  Dikemaskini Hari ini 11:35 tengahari



Selepas Pakatan Harapan mengalami kekalahan teruk di pilihan raya kecil Parlimen Tanjung Piai dua hari lalu, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui bahawa kekalahan tersebut sudah dijangka.

Pengerusi Bersatu itu yang menerima keputusan tersebut pada mulanya meramalkan jumlah majoriti yang berpihak kepada BN tidak melebihi majoriti 2,000, bagaimanapun angka rasmi dicatat sebanyak 15,086 undi.

Saya ambil maklum keputusan pilihan raya kecil Parlimen Tanjung Piai yang diadakan baru-baru ini.

Saya terima keputusan yang dibuat oleh rakyat Tanjung Piai, walaupun sebelum ini sudah menjangkakan bahawa majoriti akan beralih arah ke pihak lawan.

Jangkaan saya majoriti kekalahan ini tidak lebih dari 2,000 undi. Namun keputusan rasmi majoriti kekalahan ialah sebanyak 15,086 undi, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Calon BN Wee Jeck Seng mengalahkan calon PH Karmaine Sardini, dengan memperolehi 25,466 undi, sementara Karmaine memperolehi 10,380 undi.

Menurut Mahathir lagi, satu bedah siasat terperinci, serius dan jujur di semua peringkat parti akan dijalankan bagi mengenal pasti punca sebenar kekalahan PRK tersebut.

PH dipercayai dilanda undi protes yang besar membabitkan masyarakat Melayu dan Cina, dan ia dilihat ketara di pusat daerah mengundi (PDM) majoriti Cina apabila kadar peralihan sokongan kepada BN berlaku pada kadar dua kali ganda lebih tinggi berbanding PDM majoriti Melayu.

PH kalah di semua PDM, berbeza dengan rekod PRU lalu apabila PH berjaya memenangi 11 daripada 27 PDM yang ada.

Kekalahan itu turut dikritik oleh veteran PKR Syed Husin Ali yang menyifatkan kekalahan PH sebagai referendum rakyat yang kecewa dan mahu mengajar kerajaan pimpinan Dr Mahathir.
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 11:53 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 11:55 AM From the mobile phone | Show all posts
DAPee replied at 18-11-2019 11:53 AM
@pyropura @Knights

depa takkan masuk la haha
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 11:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Die pun da terbang g oversea...camni ke pemimpin...biar anak buah kena hentam Sana sini....risaunya la Aku Malaysia ni......
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 11:57 AM | Show all posts
dia gak sembang ari tu..menang pun takleh watper pasal PH tetap kerajaan..
majoriti lebih 2k takkan tak terkesan kot?
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:01 PM | Show all posts
Dia ni semua tak sangka...

1. kami tak sangka menang, sebab tu la buat manifesto boombastic.
2. tak sangka majoriti lebih 2000 utk PRK Tg Piai.

Apa yang dia sangka sebenarnya?? sangkakala?

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:03 PM | Show all posts
Lama gak dia nak memikir alasan

kikiki

kena ingat, menteri2 dia sekarang bukan macam masa dia dalam umno dulu

tipu sijil, tak pas sijil kulinari, kaki skandal rasuah terowong dengan banglo,
semburit

pendek kata macam2 hampas lagi la

insaf la atok

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku rasa jangkaan kalah 2000 undi tu sbb masa PRU14 PAS dpt 2k undi. DS Wee kalah masa tu pn cuma beza 5ratus lebih undi je. Dgn Muafakat Nasional undi 2k lebih tu pindah pd BN. PH kira pengundi mereka tetap kekal undi PH.
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:07 PM | Show all posts
atok tak sangka rakyat dah sedar kena kencing
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:24 PM | Show all posts
atuk...time for tactical plan dah...bam non dah nampak mulakan propaganda...atuk kena restrained DAPig now!.......else,

coz next drama air mata malaysian dah dont care...
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:25 PM From the mobile phone | Show all posts
cepat la letak jwtn ooi
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 12:30 PM | Show all posts
fliphair8 replied at 18-11-2019 12:24 PM
atuk...time for tactical plan dah...bam non dah nampak mulakan propaganda...atuk kena restrained DAP ...

dah ckap dah lepas tg piai.... shits will get intense

Avengers Civil War konsepnya


Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
saya tak sangka.. saya tak tau..  saya lupa...
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku pelik la.. Takkan ph tak ada pasukan penganalisis sendiri yg boleh meramalkan apa bakal terjadi.. Dan back up plan apa yg perlu dilakukan kalau apa yg dijangkakan tak menjadi.. Aku yg Tun M kata pemalas pun buat analisis tentang bakal2 org yg ambik servis cuci berak aku sediakan. Takkan cerdik pandai PH seorg pun bongok
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 01:32 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 18-11-2019 01:23 PM
Aku pelik la.. Takkan ph tak ada pasukan penganalisis sendiri yg boleh meramalkan apa bakal terjadi. ...

Aku sokom stetmen ko...ph ni tak cerdik atau tak pandai sebenarnya.
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 01:41 PM From the mobile phone | Show all posts
iqbalriad replied at 18-11-2019 01:32 PM
Aku sokom stetmen ko...ph ni tak cerdik atau tak pandai sebenarnya.

Tu la. ..nampak sgt depa ni langsung pemalas nak buat kerja rumah ni..
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 04:39 PM | Show all posts
iqbalriad replied at 18-11-2019 01:32 PM
Aku sokom stetmen ko...ph ni tak cerdik atau tak pandai sebenarnya.

ph da terlalu selesa sebab menag besar time PRU ri tu..kena ingat, rakyat skang makin lama makin pandai so muntri2 sila jadi cerdik sikit
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 04:49 PM | Show all posts
lepas ni PRK mana pulak....? Temerluh Mp dah baik dari stroke kah..?

5 tahun lepas GE kita duk PRK jek la kejenya.....

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 06:32 PM From the mobile phone | Show all posts
fliphair8 replied at 18-11-2019 12:24 PM
atuk...time for tactical plan dah...bam non dah nampak mulakan propaganda...atuk kena restrained DAP ...

Klu buat drama airmata lg..kne nganjing jer lah...sian dah tak dor..
Btw, sepanjang PRK kat a few place ni, nape tak ade penampakan KJ ye?
Merajuk sokmo ke?
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 06:34 PM From the mobile phone | Show all posts
chicozinn replied at 18-11-2019 04:39 PM
ph da terlalu selesa sebab menag besar time PRU ri tu..kena ingat, rakyat skang makin lama makin p ...

Menang besar ape nyer...simple.majority jer kot.
Pak Lah pun dia suruh letak jawatan sbb menang simple majority.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.086018s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list