Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
1558
View
49
Reply

[Tempatan] Pokok Kekabu di Padang Merdeka pokok tertua di Kuching, kini bernilai RM1,799,886,29

[Copy link]

Author: cmf_shalom       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-11-2019 09:04 PM | Show all posts |Read mode



Seperti yang kita maklum Pokok kekabu atau pokok kapas yang terdapat di Padang Merdeka adalah antara warisan yang paling berharga di Bandaraya Kuching.
Difahamkan spesis pokok yang berasal dari Amerika Tengah tersebut dikatakan pokok tertua di Kuching dan Sarawak secara amnya. Usia pokok tersebut difahamkan lebih 100 tahun.

Tetapi apa yang menariknya disini, pokok tersebut mempunyai nilainya tersendiri. Nilai pokok tersebut ketika ini dianggarkan bernilai RM1,799,886,29 dan nilainya dikatakan bertambah setiap tahun. Sekaligus menjadi antara pokok paling bernilai di Sarawak ketika ini. C Kamek Miak Sarawak



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-11-2019 09:04 PM | Show all posts
Habis la lepas ni tiba ghaib pula...
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 09:07 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 14-11-2019 09:04 PM
Habis la lepas ni tiba ghaib pula...

sapa suh bgtau harga haha
btw mmg panjang umur pokok ni ek...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-11-2019 09:09 PM | Show all posts
dino replied at 14-11-2019 09:07 PM
sapa suh bgtau harga haha
btw mmg panjang umur pokok ni ek...

pohon ini penah jadi saksi cinta monyet aku dulu..kikikiki..

sebelah tu church...

rosakkk...umat akhir zaman
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 09:14 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 14-11-2019 09:09 PM
pohon ini penah jadi saksi cinta monyet aku dulu..kikikiki..

sebelah tu church...

apalah ko buat bwh pokok tu ek haha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-11-2019 09:17 PM | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 14-11-2019 09:19 PM
dino replied at 14-11-2019 09:14 PM
apalah ko buat bwh pokok tu ek haha

x le buat apa2..

saja test..ayat power ke x...

Lepas St Mary..dekat situ..... gi sekolah St. Theresa lak...

pun x jauh situ..


Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
nk save letak la jembalang sekor. br horror hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 10:56 PM | Show all posts
cantik...tp kalau kekabu tu gugur, boleh kutip utk buat bantal ...jadila bantal kekabu
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 11:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukan pokok kekabu tempat pontianak lepak?
Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 11:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Malam merdeka kamek udah bertinggung bawah pokok tok
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 12:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Sesungguhnya aku rindu bumi Kuching! 7 tahun kt sana,, rasa syg nk tinggal tp kerana tuntutan kerja, aku terpaksa.
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 01:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by nobito at 15-11-2019 01:43 AM

Ni pokok depan Merdeka Palace Hotel kannn...Tak sangka tertua di Kuching

Bersebelahan dengan Merdeka Palace Hotel ni Muzium Lama Negeri Sarawak.

Rindu nya Kat Sarawak....Kat Sana banyak restoran Jepun.
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 01:25 AM From the mobile phone | Show all posts
KIM.K replied at 14-11-2019 11:42 PM
Malam merdeka kamek udah bertinggung bawah pokok tok


Kenak bertinggung dibah pokok ya?
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 03:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Pokok kekabu lain, pokok kapas lain lah. Kekabu boleh capai setinggi pokok kelapa. Pokok kapas tak setinggi itu
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 08:54 AM From the mobile phone | Show all posts
suka bantal kekabu.. sedap peluk..
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 09:04 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 14-11-2019 11:05 PM
Bukan pokok kekabu tempat pontianak lepak?

Suka tgk pokok kekabu yg ada kat tgh2 sawah..cantik sgt
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 09:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Boomibulat replied at 15-11-2019 09:04 AM
Suka tgk pokok kekabu yg ada kat tgh2 sawah..cantik sgt

Apa saja pokok tunggal tgh2 sawah aku tak dekat.. Berdasarkan pengalaman tak berapa Best aku.. Jadi aku jauhkan diri
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 10:12 AM | Show all posts
erk, apsal mahal sangat. kayu dia orang guna untuk apa eh?
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 10:16 AM From the mobile phone | Show all posts
dino replied at 14-11-2019 09:07 PM
sapa suh bgtau harga haha
btw mmg panjang umur pokok ni ek...

Apa khabar pokok kat ganu yg diimport dari Brazil dulu tu sis?
Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 10:18 AM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 14-11-2019 09:09 PM
pohon ini penah jadi saksi cinta monyet aku dulu..kikikiki..

sebelah tu church...

Sister berenjut bawah pohon kekabu tu ker...sungguh rendah moral uoul kan..
kakak syak beruk pun tersenyum sinis tgk oul
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.099178s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list