Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
483
View
38
Reply

[Idea] Lets TALK ulam

[Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-10-2019 03:24 PM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 26-10-2019 02:39 PM

Saya suka makan segala ulam selepas masuk kampus sebab mak ayah jarang makan ulam. Bila mula makan di kafe baru jumpa pelbagai jernis ulam

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 03:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Ulam raja untuk saya.... Cicah dgn sambal belacan or tempoyak budu or budu with cili padi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 03:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Saya suka ulam. Cicah budu, cicah sambal belacan. Sedapnye. Pegaga, ulam raja, pucuk gajus, daun selom pun sedap. Senang cakap semua jenis sayur and ulam la saya suka. Kalu balik kampung PIL selalu beli ulam lebih sebab xnak saya berebut dengan dorang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 03:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy suka semua jenis ulam. Termasuk la peria katak tu. Sy mkn jugak cicah budu. Mase pantang mkn bunga kunyit,bunga lengkuas,temulawak,halia muda..sedap je bdn.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 03:57 PM | Show all posts
Tak ramai orang buat daun selasih, daun pudina dan daun kari sebagai ulam. Tapi itulah yang saya dan keluarga makan hampir setiap minggu. Ulam biasa seperi timun, kacang botol, ulam raja pun biasa dimakan, tapi yang tu kena beli. Dedaun ni memang ditanam di depan rumah. Bila nak makan pegi depan, petik je.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 04:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Dari kecil memang suka makan ulam mentah . Kacang panjang, tomato, pucuk kari, daun mengkudu muda, ulam raja, kacang botol, daun tenggek burung, pucuk gajus, timun, beremi, pudina, daun kesom, daun kaduk, peria , lobak merah, jering, petai & many more yang kalau akak jumpa akak kenal tp x ingat nama. Ulam mentah ni memang x makan dicicah dgn apa2 pun.
Kalau yg dicecah, biasa kita celur, grill bodoh atau kukus kejap. Yg tu biasa bendi, terung, jantung pisang, pucuk ubi & lain2..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 04:40 PM From the mobile phone | Show all posts
sy suka amat segala jenis ulam

ulam + ikan singgang + sambal belacan + nasi putih =bertambahhh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-10-2019 05:16 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 26-10-2019 06:15 PM
Sazida replied at 26-10-2019 02:57 PM
Sy suka semua jenis ulam. Termasuk la peria katak tu. Sy mkn jugak cicah budu. Mase pantang mkn bung ...

Peria katak baru minum jus....

Temulawak pakai sebagai foundation. Tak pernah jumpa ulam dia

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 05:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Makan semua jenis ulam. Tak suka peria ja.hehe
Nasi panas + ikan goreng + ulam + budu. Makan tak hengat dah .

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 07:00 PM | Show all posts
kecuali peria, lain2 jenis ulam ok je, sb mmg suka makan sayur...kdg kobis dgn tomato pun jadik...
teringin nak makan nasi ulam, mesti sedap, pelbagai jenis ulam ada . tengok resipi dia pun macaam renyah nak cari ulam2 nye, if takde salah satu ulam mcm tak complete.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 07:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Macam pucuk, segala ulam pun akak makan. Cuma pelik sikit kenapa pucuk tenggek burung yang beli lebih sedap dari yang akak kutip sendiri di tepi jalan. Rasa kelat semacam jadi kalau teringin makan tenggek burung kena beli.
Terung biasa yang hijau bulat2 tu pun sedap dibuat ulam mentah. Dulu akak goreng terung yang panjang.
Ulam akak tak berebut sebab yang lain kurang sukanya kecuali timun.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 07:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Agak selektif juga dgn ulam ni, takat ni ulam mkn timun, tomato, ulam Raja, terung pipit dan peria katak. Yg lain2 cam lom try lg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 26-10-2019 05:16 PM
Peria katak  baru minum jus....

Temulawak pakai sebagai foundation. Tak pernah jumpa ul ...

Sedapp. Mkn yg muda tu.. mmg sedap
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 08:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak suka ulam tenggek burung, pucuk ubi, jantung pisang, pucuk betik dan peria katak cicah dgn cencalok atau tempoyak.. Ehhh tak kurus tau.. Sbb nanti makan bertambah2 nasik

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 10:27 PM | Show all posts
Saya suka semua jenis ulam, terutama yang pahit, macam pucuk beko, buah beko. Dari kecil minat ulam sebab ayah penggemar ulam.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 10:48 PM | Show all posts
Khasiat Ulam

1. Jantung pisang

diperolehk daripada pokok pisang, jantung pisang atau bunga pisang ini berwarna merah keunguan. Tinggi serat dan mampu bantu elak sembelit.. Boleh direbus atau dicelur, dimasak lemak putih atau dibuat kerabu.

2. Ulam raja

Ulam raja hanya perlu dicuci bersih dan boleh terus dimakan mentah. Ibu dalam pantang pun bagus makan ulam raja ni. Nak tanam pun mudah sahaja. Antara khasiat ulam raja, bantu meremajakan kulit. Bolehlah diamalkan untuk awet muda.

3. Kacang botor/kelisa

Kacang botor boleh dimakan mentah atau dimasak. Lazimnya dikacau goreng. Pilih yang muda dan segar untuk rasa yang lebih enak. Kaya dengan protein dan mineral.

4. Timun Jepun

Ini antara ulam yang sedap dan rangup. Boleh dimakan dengan apa jua menu. Dipercayai timun dapat atasi masalah sembelit dan gastrik.

5. Petai
Salah satu ulam kegemaran rakyat Malaysia ni. Sama ada direbus atau dibakar, enak dimakan bersama sambal. Apatah lagi dimasukkan dalam sambal tumis! Biarpun bau petai kurang menyenangkan, tapi khasiatnya banyak. Kaya antioksidan dan serat untuk kesihatan tubuh anda.

6. Cekur

Pokok cekur, daripada rizom, pucuk dan daunnya semua boleh dimakan dan tinggi khasiat. Ulam kegemaran orang Jawa dan sering juga digunakan oleh ibu yang sedang berpantang untuk kecutkan rahim dan membuang angin. Selain rangup, cekur juga memberi aroma harum pada masakan.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-10-2019 07:08 AM From the mobile phone | Show all posts
LinguaFranca replied at 26-10-2019 03:57 PM
Tak ramai orang buat daun selasih, daun pudina dan daun kari sebagai ulam. Tapi itulah yang saya dan ...

Sedap ooo daun selasih n pudina wat ulam.mulut rasa segar xda bau belacan.buat sambal pudina pun sedap.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-10-2019 07:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Intan Suka mkn ulam raja,pucuk gorek n bunga kunyit.tp pucuk gorek n bunga kunyit susah nak dpt.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-10-2019 11:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Daun selom, pudina, pegaga, kacang botor, kacang bendi, pucuk ubi petik aje kat kebun mini mama.

Petai, timun muda, ulam raja, kacang panjang, jantung pisang, belimbing buluh biasanya mama beli kat pasar malam Putrajaya aje. Bergantung nak msk apa pd hr tu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-10-2019 02:38 AM From the mobile phone | Show all posts
My fevret are ulam raja, cucumbers, tomatoes, mint and anything that is not bitter. Iols mkn juga kacang panjang, bendi dan kacang botor, tapi tak sefevret ulam raja, timun, tomato dan pudina. Basically iols suka mkn sayur. Dan buah. Dan makanan lain.

Fevret topik: food. Syabas momod! Nah munge

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.092907s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list