Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
617
View
17
Reply

[Penulis] [Takwil Puisi 32] RINDU

 Close [Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-10-2019 02:26 PM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 25-10-2019 04:27 AM

Pemenang [Takwil Puisi 31] Laparnya Matahari

@salmon-suki @salamon



Maksud penyajak,

Sebulan Ramadhan...


Puisi Minggu Ini

Tajuk RINDU..

Kerlipan menyelinap,
ke rongga batin,
menusuk ke kalbu,
sepi menyapa gemalai,
rindu hangat membara.


Rindu terus meronta,
bertali jiwa sepi,
mengukir kasih,
diri dalam kembara,
takwa jua menyulam...




Nukilan oleh,
@kuzaime

@berakit2kehulu
@Kakaknanako
@nurrlisa
@chicozinn
@watashinoai
@KILL_NANCY
@MeghanK
@Foxey
@matkpop
@kuzaime
@hibernation
@fixit
@AlterEgo
@kuihbakar
@bianglala
@hotmak
@-adnil-
@sapeka
@salmon-suki
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@rob07
@takayama
@meisapoya
@ati2027
@krimkraker
@KahPahJ
@seller6183
104059kyzqknmwlmzwplap.gif
IntroText_20190415_132106.gif

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2019 03:55 PM | Show all posts
Edited by -adnil- at 22-10-2019 03:57 PM

Kerlipan menyelinap,
ke rongga batin,
menusuk ke kalbu,
sepi menyapa gemalai,
rindu hangat membara.


Rindu terus meronta,
bertali jiwa sepi,
mengukir kasih,
diri dalam kembara,
takwa jua menyulam...


penulis meluahkan perasaannya yang bergelora apa bila teringatkan seseorang/keluarga,
hidup kesunyian namun menanggung rindu yang meluap-luap

hatinya sentiasa diselubungi rindu bersulamkan kesepian dan sayang,
hidup berjauhan membuatkan penulis hanya mampu berdoa / berserah kepada tuhan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2019 04:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Penulis merasa sunyi, mungkin berada jauh di perantauan, berjauhan dari kekasih yang disayang. Samada penulis dalam perjalanan  kerana kerja atau mungkin juga penulis pjj dengan pasangan. Kian hari kian rindu, ditambah kesunyian melanda. Namun penulis hanya mampu redha sehingga kembali ke pangkuan tersayang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2019 10:41 PM | Show all posts
Kerlipan menyelinap,
ke rongga batin,
menusuk ke kalbu,
sepi menyapa gemalai,
rindu hangat membara.


Rindu terus meronta,
bertali jiwa sepi,
mengukir kasih,
diri dalam kembara,
takwa jua menyulam...


Penulis tiba2 teringatkan seseorang sehingga perasaan tu terasa yang sangat mendalam. Suasana kesepian atau kesunyian membuatkan perasaan rindu penulis semakin mencengkam.

Rindu kian merindu. Berbekalkan jiwa(perasaan/hati/keadaan) yang sepi, kasih penulis terhadap orang yang dirindui tetap mengalir walaupun berjauhan. Dengan kekuatan yang ada, membuatkan penulis terus bertahan walaupun berjauhan.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2019 09:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Tema sajak ni, sunyi akibat berkelana, mengakibatkan tetiba perasaan rindu digamit, dan jadi semakin kuat. Pemuisi hanya mampu meletakkan sepenuh kepercayaan kepada Yang Berhak selagi perasaan rindu tu terus mencengkam jiwa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2019 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Pemuisi merasakan perasaan rindunya kpd seseorg tidak dpt ditahan- tahan lgi dikala kesunyian melanda pada dirinya.

Rindu yg menggila ini hanya dpt ditahan dgn menyibukkan diri kpd Yang Maha Esa dan pemuisi membiarkan rindunya hanyalah kpd Allah shj

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2019 06:32 PM | Show all posts
salamon replied at 23-10-2019 12:15 PM
Pemuisi merasakan perasaan rindunya kpd seseorg tidak dpt ditahan- tahan lgi dikala kesunyian meland ...

Sila post klaim pemenang
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2019 07:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Yeayy !!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2019 07:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Ohh..patut laa notification tak hilang2..rupanya ada y mention..

Blur2 sket..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2019 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Puisi baru ye..tajuk rindu.

Pd pendapat sy,penulis menyatakan kerinduan kepada Sang Pencipta nya..dalam rangkap terakhir,menyulam takwa tu mungkin merujuk kpd keinginan penulis utk kembali kpd jalan y benar..hehe..tu sahaja..pokoknya,kerinduan y dimaksudkan adalah kerinduan pada Allah..

Kalau salah harap maaf..sekadar mencuba..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2019 10:09 AM | Show all posts
Puisi kali ini menyentuh ttg kerinduan yg penulis lalui, kerinduan ini mungkin pd keluarga, pd kekasih hati juga kepada yang maha esa
dan penulis juga menyatakan bhw penulis sdg mengembara dan penulis akhirnya akan kembali menyerahkan diri kepada Yang maha esa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2019 09:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Nanti kita cuba takwil jugak
Reply

Use magic Report

Post time 25-10-2019 07:46 AM | Show all posts
Kerlipan menyelinap,
ke rongga batin,
menusuk ke kalbu,
sepi menyapa gemalai,
rindu hangat membara.


penulis sedang dalam kerinduan
perasaan yang terlalu mendalam menguasai seluruh tubuh penulis
perasaan yang membuak2 meronta2 tak tau ke mana arah
tersimpan sepi dalam hati

Rindu terus meronta,
bertali jiwa sepi,
mengukir kasih,
diri dalam kembara,
takwa jua menyulam...


perasaan yang semakin tak terkawal
tiada balasan panggilan kerinduan itu
tapi masih terpahat memori bahagia
penulis diperantauan
jauh dari insan2 yang dirindui
hanya stau cara melempiaskan perasaan ini
kembali kepada-Nya
meminta kepada-Nya
berserah kepada-Nya
semoga rindu penulis terbalas

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 02:02 AM From the mobile phone | Show all posts
penulis berasa sunyi dan terlalu merindui seseorang..tambahan pada malam hari.. semakin rindu itu kuat..

mungkin penulis berada jauh dari org yg dia sayangi.. dan hanya mampu merindui dari kejauhan.. namun penulis tak lupa pada Maha pencipta yg perlu didahulukan..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 10:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Meolss cuba ye
Penyajak ni menyuarakan rasa rindu pada Tuhan. Rasanya ni macam feeling baru balik umrah/buat haji la ni. Baruuu je balik Malaysia, dah rindu nak balik ke tanah haram. Macam perasaab yang tak ketahuan. Walaupun sunyi sepi, dalam jiwa tu macam teringat2, terasa rasa rindu dalam jiwa. Nak bagi lepas, cuma dengan menambah amal dan taqwa kepadaNya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2019 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Ringkas puisi kali ini tapi belum tentu betul takwil akak namun nak cuba jugalah.

Penulis berada diperantauan berasa sunyi dan sangat rindu pada mereka yang ditinggalkan. Rasa sunyi dan rindu yang kuat membuat dia tertekan dan tergoda untuk mencari hiburan namun akhirnya dia sedar tujuan asal kembaranya kerana imannya masih kuat lalu dia kembali pada jalan yang diredhai Allah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-10-2019 11:55 AM | Show all posts
Close




.
Reply

Use magic Report

Post time 29-10-2019 03:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Claim credit

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.090876s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list