Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
2289
View
40
Reply

[Tempatan] Graduan terharu. Emak, ayah bercerai 10 tahun lalu bertemu di majlis konvokesyen

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-10-2019 05:52 PM | Show all posts |Read mode
Graduan terharu, 2 insan istimewa hadir pada majlis konvokesyen selepas 10 tahun bercerai.... paling tersentuh baca komen bapa di Instagram!


UMUM mengetahui terdapat cabaran besar yang perlu ditempuhi ibu bapa moden hari ini dalam mengimbangi hal kerja dan tanggungjawab menguruskan keluarga.

Andai gagal membuat pertimbangan sewajarnya, maka rumahtangga yang dibina atas rasa cinta pasti akan berantakan dan lebih teruk jika tidak dapat diselamatkan.


Tular satu posting yang dimuat naik oleh seorang lelaki di Twitter miliknya dengan kapsyen, 'Betul, ia amat sukar apabila kamu datang dari keluarga yang berantakan, tapi tak apa setiap yang berlaku tu semua ada hikmahnya. Dan Allah dah rancangkan jalan yang terbaik. Saya sayang mama dan babah. Ini untuk kamu, yang selalu sokong walaupun tak sebumbung'.

Posting tersebut dimuatnaik oleh Muhammad Azfar Herisyam,21, pada Selasa, mendapat perhatian ramai dengan meraih kira-kira 1,200 ulang kicau (retweet) dan 3,600 suka (like).

Kental hati seorang ibu, membesarkan empat anak sendirian.

Menurut graduan Diploma Multimedia ini, pada mulanya sukar untuk dirinya menerima hakikat bahawa hubungan ibu dan bapanya telah berakhir dengan mereka mengikut haluan masing-masing. Malah dia juga sedar bahawa dia bakal berkongsi bapa serta mempunyai keluarga baharu.

"Terima kasih mama dan babah sebab selalu sokong dan jadi tulang belakang saya. Datang dari keluarga yang berantakan sebenarnya bukanlah mudah untuk tangani sedih, rasa kosong, rasa cemburu dan rasa kekurangan dari segi kasih sayang, bukan senang nak hadapi dan nak terima hakikat pada mulanya.

"Bayangkahlah, beratnya rasa dulu bila tengok dekat rumah kekurangan satu ahli keluarga, rasa kosong, rasa pelik, eh mana ayah aku? Rindu nak kena marah dengan babah, rindunya nak bergurau dengan babah dalam rumah, rindu nak kena rotan," luah graduan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) ini.

Azfar berkata perkara ini hanya dirasainya dek kerana adik-adik yang lain masih kecil dan mereka tidak faham apa yang berlaku.

Malahan dia mengakui penceraian kedua ibu bapanya sekitar 10 tahun yang lalu masih memberi kesan dan rasa kosong dalam dirinya dirasai sehingga kini.

    Mula-mula dulu selalu berdoa dan tak boleh terima hakikat. Ya Allah, kenapa mama dengan babah perlu berpisah, kenapa aku diberikan dugaan yang sebenar ini, aku kosong ya Allah.
    MUHAMMAD AZFAR HERISYAM
    PELAJAR UNIKL

Merupakan anak sulung daripada empat beradik, Azfar kini perlu menggalas tanggungjawab lebih besar dalam menjadi ketua keluarga buat ibu serta adik-adiknya.

"Sekarang tanggungjawab saya jadi lagi berat sebab jadi ketua keluarga untuk mama dan adik-adik, lagi-lagi ada seorang adik istimewa ni, beratkan? Tapi tak apa, saya kena kuat sebab mama lagi kuat hadapi semua dugaan membesarkan kami semua.

"Mula-mula dulu selalu berdoa dan tak boleh terima hakikat. Ya Allah, kenapa mama dengan babah perlu berpisah, kenapa aku diberikan dugaan yang sebesar ini, aku kosong ya Allah," luah Azfar yang cekal menghadapi ujian ini.

Bagaimanapun dia gembira kerana kedua ibu bapanya hadir pada hari konvokesyennya yang berlangsung pada Isnin bagi meraikan kejayaan anak sulung mereka.

Azfar yang kini tinggal di Bukit Jalil, Kuala Lumpur berkata sejujurnya dia mencemburui rakan-rakannya yang lain apabila bergambar bersama keluarga sedangkan keluarganya tidak lagi seperti dahulu.

Bapanya turut hadir ke majlis konvokesyen bagi meraikan kejayaannya.

Walaupun demikian dia akhirnya bersyukur serta percaya akan hikmah di sebalik semua yang terjadi malah kini, Azfar turut mempunyai sebuah keluarga besar yang terdiri daripada ibu, ayah, adik-adik, serta keluarga tirinya tanpa sebarang masalah.

"Aku ada mama dan adik-adik, aku ada babah, aunty dan juga adik baru Riqz. Aku ada dua keluarga, boleh tidur di dua rumah. Kalau rindu babah boleh tidur rumah babah. Sekarang kami bahagia walaupun tak selalu jumpa," kata Azfar dan berjanji akan jadi yang terbaik buat kedua ibu bapanya.

Selain itu, Azfar juga meluahkan rasa sedih yang terbuku dalam hatinya menerusi satu posting yang dimuat naik di akaun Instagram miliknya. Malah bapanya, Herisyam, 45, turut meninggalkan komen mendoakan yang terbaik serta kejayaan buat Azfar.

Doakan serta kata-kata positif daripada ayah Azfar.

"Assalam, jodoh dan ajal datangnya dari Allah... Allah la sebaik-baik perancang. Setiap aturannya ada kebaikan. Apa yang kita lalui jadikan kenangan manis dan pahit bersama... babah... aunty... mama dan adik-adik sentiasa berada di belakang Azfar. Kami semua sayang dan menyokong kejayaan Azfar tanpa berbelah bagi.

"Selagi babah bernyawa, babah akan isikan setiap kekosongan pada Azfar untuk kejayaan Azfar. Tanggungjawab kami sebagai ibu bapa untuk melihat anak-anak semua berjaya dan menjadi anak yang soleh dan solehah. Babah doakan agar Azfar lebih cemerlang dalam pelajaran dan menjadi seseorang yang berjaya satu hari nanti. InshaAllah," komen yang ditinggalkan ayahnya menerusi ruangan komen pada posting tersebut.
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 06:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Ingat bapak kena pelempang mak n anak
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 07:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Ank sedara aku pun mak bapak bercerai gak
Elok je masa konvo sorang cium pipi kiri dia, sorang cium pipi kanan serentak
Yg xngam mak bapak
Hubungan dgn ank xkan putus
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Air dicincang takkan putus
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Takda gambar ke?

I hate la keluar cerai berai ni.
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 09:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:41 PM | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Lerghhh itu pun nak cerita
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:47 PM | Show all posts
Takda gambar ke
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:48 PM | Show all posts
ke gambar Takda
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:49 PM | Show all posts
gambar ke Takda
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Biasa2 aje
Ramai aje yg mcm gini
Parents dah cerai tp attend konvo anak
Mmg expected kan
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Rjin dia tulis. Ada kawan aku rilek je mak bpk dia naik kreta sama, raya serumah, konvo sama2. Aku pon x perasan dh bercerai. Sampai la dia cite baru tau. Terkejut jgk sbb di mata kita sbg org luat nmpk complete.
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Haha bgs2 sedih baca, tergelak tgk komen sorang2. Ha TT gambar takde ke?
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 11:05 PM | Show all posts
sedap jer ayah dia Jawab .. rasa nya pastilah si ayah yg meninggalkan keluarga ... kahwin baru .. yg meninggalkan tak sama perasaan dengan yg ditinggalkan ...

jaga mak adik2 terutama adik istimewa tu nakk ...
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 11:32 PM | Show all posts
anak dah berjaya baru cari..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.093062s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list