Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
854
View
18
Reply

Pelik - Jambatan Ada, Tapi Sungai Tiada

[Copy link]

Author: natrahn       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-10-2019 11:04 AM | Show all posts |Read mode
Usaha membina jambatan dan jalan raya di sesuatu kawasan adalah bagi memudahkan perhubungan dan meningkatkan sosial ekonomi penduduk yang tinggal di kawasan itu.


Lazimnya, jambatan akan dibina di kawasan yang mempunyai sungai. Tapi, lain pula kesnya di Keningau apabila sebuah jambatan gantung dibina di kawasan tidak mempunyai sungai di Kampung Kamansi, Bingkor.










Malah, ia dibina di luar pengetahuan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) berkenaan.


Lebih memburukkan keadaan, jambatan gantung itu sepatutnya dibina di Kampung Tongkungon yang merentasi Sungai Bayayo kerana terdapat keperluan lebih mendesak di situ.





"Jambatan baharu itu (jambatan di Bingkor) hanya berfungsi ketika banjir besar, namun penduduk mempunyai alternatif lain untuk tidak melalui laluan itu jika situasi banjir boleh membahayakan pengguna.

"Apa yang ingin saya jelaskan di sini ialah kewujudan jambatan itu tidak begitu mendesak berbanding pembinaan jambatan baharu menggantikan jambatan sedia ada yang telah usang di Kampung Tongkungon?" kata Pemimpin Pembangunan Masyarakat (PPM) Bingkor, Peter Daigo memetik laporan BERNAMA.


Terdahulu, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Ewon Benedick dilaporkan meluahkan rasa terkilan apabila menerima laporan bahawa terdapat sebuah jambatan gantung yang dibina di kawasan yang tidak mempunyai sungai di kawasan Bingkor.


Namun, Adun Bingkor, Robert Tawik menolak dakwaan itu.


"Sebenarnya jambatan gantung yang dibina merentasi sungai Bongkulat dan dakwaan Ewon tidak benar. Saya sendiri datang melawat tempat itu hari ini (Khamis)," katanya memetik laporan Sabahkini.


Sementara itu, tinjauan Bernama di lokasi jambatan itu dibina mendapati sebuah sungai buatan dibuat di bawah jambatan gantung itu.



Pelik. Siapa yang betul sebenarnya ya? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 11:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Patut masuk bod lawak ni. LOL
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-10-2019 11:48 AM | Show all posts
orgsepang replied at 18-10-2019 11:37 AM
Patut masuk bod lawak ni. LOL

Hihi...

Bak kata orang sabah

"Bikin ketawa pun ada. Tidak logik langsung
."

Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 12:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Kita bina jambatan dulu pastu br buat sungai..
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 12:07 PM | Show all posts
Tempat ni selalu banjir besar ke? Kukuh ke jambatan tu kalau naik ramai2?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-10-2019 12:08 PM | Show all posts
justchu replied at 18-10-2019 12:07 PM
Tempat ni selalu banjir besar ke? Kukuh ke jambatan tu kalau naik ramai2?

Banjir kat tempat lain...bina jambatan kat tempat lain, yang takde sungai huhu
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 12:21 PM | Show all posts
yang adun bingkor tu dah kenapa?
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 12:30 PM | Show all posts
natrahn replied at 18-10-2019 12:08 PM
Banjir kat tempat lain...bina jambatan kat tempat lain, yang takde sungai huhu

Aduyai pengsan. Pulak tu jambatan tu mcm tak kukuh je...kot banjir pon situ mau berbuai2 jambatan tu
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 01:24 PM | Show all posts
apa susah..nt minta budget drpd kerajaan utk bina sungai pulak.

selama ni bukan main susah kontraktor nak bina jambatan sbb sungai dh ada dulu mcm ni kan senang. xpayah buat piling dalam air, kena fikir safety pekerja lg
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 02:30 PM | Show all posts
ini la yg dulu samy vellu cakap, kita akan bina jambatan, kalau tak ada sungai, kita buat sungai.
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 03:07 PM | Show all posts
Kita bina jambatan dulu,
Lepas tu kita buat sungai,
Nanti banjir takkan berlaku lagi, dekat kawasan asal...

Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 03:18 PM | Show all posts
Mesti kes tak tengok map main bina je
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-10-2019 03:58 PM | Show all posts
kucingitam replied at 18-10-2019 02:30 PM
ini la yg dulu samy vellu cakap, kita akan bina jambatan, kalau tak ada sungai, kita buat sungai.

kan..ada pulak ikut nasihat samy vellu
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 04:14 PM | Show all posts
bingkor = bingai
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 04:52 PM | Show all posts
patut tukar jadi bungkor
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Demi nak dapat projek, tak perlu jmbtn pun apply  jugak.

Sampai yg perlu pulak tak dpt sebab habis peruntukan
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:16 PM | Show all posts
maybe kalo hujan lebat sikit je akan ada lopak air kat situ sehari dua baru surut balik. Masalah gak tu.
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2019 08:55 AM | Show all posts
Adun yg meluluskan project ni, ingat kosong je ke? mesti ada 30%...
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2019 10:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Adoiiilaaa... Ke ada sungai halimunan kat situ kan kan .. *Husnodzon*
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.111599s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list