Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
396
View
9
Reply

[Dunia] Di Hong Kong, Ahli parlimen dihalau keluar kerana bikin kecoh dalam majlis. Tak ada pulak menteri disana yang tak berkenaan sibuk nak jadi hero

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 17-10-2019 11:27 PM | Show all posts |Read mode
Ahli parlimen dihalau bikin kecoh
Agensi

HONG KONG: Dewan Perundangan Hong Kong huru hara hari ini apabila beberapa ahli parlimen prodemokrasi diheret keluar oleh pengawal keselamatan kerana mengganggu ucapan pemimpin Carrie Lam.

Mereka turut mendesak siasatan polis terhadap serangan ganas aktivis hak asasi manusia terkenal, Jimmy Sham yang ditemui cedera di Mong Kok semalam.

Sham yang adalah ketua Barisan Hak Asasi Manusia Awam (CHRF) ditemui berlumuran darah dan baring di atas jalan raya Mong Kok semalam.

Aktivis itu dilaporkan diserang lima lelaki dengan pisau dan tukul, lapor Reuters.

Ahli parlimen prodemokrasi, Claudia Mo memberitahu wartawan, serangan itu bagi menimbulkan kemarahan penunjuk perasaan serta mencetuskan keganasan menjelang perhimpunan pada Ahad ini.

Semalam, Lam terpaksa memendekkan ucapan dasarnya selepas berulang kali diganggu dan menyampaikan amanat dalam bentuk rakaman video.

Menurut AFP, Lam kembali ke Majlis Perundangan hari ini untuk menyambung sesi dan sepatutnya menjawab soalan mengenai kandungan ucapan dasar itu.

Namun, kekacauan tercetus sekali lagi apabila pembangkang mula melaungkan slogan dan terpaksa diheret keluar dari dewan oleh pengawal keselamatan.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 17 Oktober 2019
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2019 11:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Soalan tak berkaitan:

Knp cina suka letak nama omputih kat depan ye...padahal kdg tu speaking pun nan hado...diorg tak respek ke nama cina..ke nama cina tu kekampungan so letak nama omputih bunyi kebaratan sikit dan blh la ek bila jumpa org kg...
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 09:53 AM | Show all posts
krustykrab replied at 17-10-2019 11:43 PM
Soalan tak berkaitan:

Knp cina suka letak nama omputih kat depan ye...padahal kdg tu speaking pun ...

samala
aku selalu terpikir dalam kepala
kenapa depa sibuk nak pakai nama omputeh
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:08 AM | Show all posts
dorg ltk psl pengaruh british

utk mudahkn omputi panggil dorg

cth jackie chan..nma btul Chan Kong-sang

klu guna nama tu..brbelit lidah mat salleh nk sebut
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 10:49 AM | Show all posts
Bukan sebab dia anut Kristian ke?
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 11:09 AM | Show all posts
ahli parlimen dana kalau x datang sidang xpe ke???

atau mcm kat sini gak

parlimen kosong jer
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
batmana replied at 18-10-2019 10:08 AM
dorg ltk psl pengaruh british

utk mudahkn omputi panggil dorg

Mana de berbelit, saja je tu nk kaver sbb nama cina tak urban...
Blh je kan sebut cth : ah kong, ah tan, ah miy, ah mui, ah xio, ah lam
Kalo tak nk ah: xiao mei, oppo lam, hua wei...ok je tak berbelit pun ludah lol
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2019 03:42 PM | Show all posts
krustykrab replied at 18-10-2019 02:31 PM
Mana de berbelit, saja je tu nk kaver sbb nama cina tak urban...
Blh je kan sebut cth : ah kong,  ...

Iols dah lama kerja dengan omputih jangan nama cina je dia susah nak sebut nama melayu pun sama.  Kadang ada yang dia siap bagi nama nick omputih kat staff melayu tu sebab dia susah nak sebut namanya.
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2019 04:03 PM | Show all posts
Iya, sbb nama cina dorg susah nak pronounce, kalau salah pronounce plak boleh bg maksud lain yg mungkin xelok, Jadi terpaksela di omputihkan

I ok name dorg mcm tu, tp kena la seiring dgn wajah. Ni tak, muka jinjang bukit habis tapi nama Emanuel, Horace bagai. Yg perempuan plak muke bini phua chu kang bdn berisi tp 'Hi my name is Dyesebel' Martha, Vanessa, Esmeralda bagai...puihh!   
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2019 04:08 PM | Show all posts
krustykrab replied at 17-10-2019 11:43 PM
Soalan tak berkaitan:

Knp cina suka letak nama omputih kat depan ye...padahal kdg tu speaking pun ...

jap gi ada org triggered, naper melayu sibuk nak pakai nama arab?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.095460s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list