Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
1620
View
50
Reply

[Tempatan] Ahli DAP dan LTTE: Update #31, Lim Guan Eng ingatkan polis: Fokus pada siasatan, bukan kenyataan saya

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-10-2019 09:15 PM | Show all posts |Read mode
Edited by EJALTI at 14-10-2019 06:25 AM

Ahli DAP dan LTTE: Polis akan terus siasat

https://www.malaysiakini.com/news/495650

Kow Gah Chie dan B Nantha Kumar  |  Diterbitkan Hari ini 12:34 tengahari  |  Dikemaskini Hari ini 3:37 petang



Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan terus menjalankan siasatan dan melakukan tangkapan susulan jika terdapat sebarang bukti mengaitkan pemimpin DAP dengan kumpulan Pembebasan Harimau Tamil Eelan (LTTE).

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman Ayob Khan Mydin Pitchay berkata beliau tidak pernah memberikan kenyataan untuk tidak membuat sebarang tangkapan lanjut terhadap anggota DAP.

Katanya beliau tidak tahu dari mana Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, mendapat maklumat mengenai dakwaan polis tidak lagi akan membuat tangkapan membabitkan pemimpin atau anggota parti terbabit berhubung isu LTTE.

"Saya tidak pernah keluarkan sebarang kenyataan yang mengatakan kita (PDRM) akan menghentikan siasatan... tak.

"Mungkin ada daripada pihak lain, saya tak pasti, (tapi) tidak ada sebab kenapa kita perlu hentikan siasatan," katanya pada sidang media di Bukit Aman hari ini.

Menurut Ayob, polis akan meneruskan siasatan seperti sepatutnya dan dengan adanya cukup bukti kukuh, akan ada langkah susulan diambil, iaitu tangkapan.

"Tidak ada isu kita hentikan siasatan," katanya.


Tak adil hanya kerana gambar
Tujuh orang - termasuk dua wakil rakyat dari DAP - ditahan polis mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 atau Sosma pada 10 Okt lalu kerana disyaki terlibat dalam aktiviti LTTE.

Tidak lama kemudian Lim mengeluarkan kenyataan mendakwa dimaklumkan bahawa tiada lagi pemimpin DAP yang akan ditahan atas dakwaan berkenaan.

"Saya juga dimaklumkan bahawa, walaupun akan ada lebih ramai ditangkap kerana disyaki mempunyai kaitan dengan LTTE, tiada lagi pemimpin atau wakil rakyat dari DAP akan disasarkan," katanya.

Untuk rekod, LTTE disenaraikan sebagai pertubuhan pengganas oleh lebih 30 negara di seluruh dunia, termasuk Kesatuan Eropah, Kanada, India, AS dan Malaysia.

Ayob Khan bagaimanapun enggan mendedahkan jika ada wakil rakyat DAP atau ahli politik lain sedang berada dalam radar mereka berhubung kegiatan LTTE ketika ini.



Sementara itu beliau berkata, polis tidak akan menangkap Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran, hanya kerana anggota parlimen Ipoh Barat itu bergambar dengan pemimpin parti politik India yang menyokong LTTE, Seeman Senthamilan.

Kata Ayob Khan, tangkapan hanya akan dibuat jika polis memiliki butiran serta bukti kukuh untuk dikaitkan dengan LTTE.

"Tidak adil untuk mengaitkan seseorang hanya kerana sekeping gambar," katanya.

Untuk rekod Kulasegaran sebelum ini menafikan beliau ada sebarang hubungan dengan LTTE, sebaliknya mempersoalkan sama ada tangkapan dibuat akhir-akhir ini mempunyai kaitan dengan pilihan raya kecil Tanjung Piai.
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 09:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku nampak Tn Ayob Khan berani gila la berbanding bos dia KPN tuuuu.
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 09:58 PM | Show all posts






Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:03 PM From the mobile phone | Show all posts
PDRM boleh tangkap dh ni...
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:12 PM | Show all posts


















Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:14 PM | Show all posts






Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:15 PM | Show all posts
LGE & LKS
anak  ngan bapa
perangai sengaja provok PDRM
sepatutnya diam
jangan ganggu polis
dah la si anak, bapa fake degree
lagi nak masuk campur apa polis buat
nmpk tak baru 18 bulan pegang kuasa
dh tunjuk belang
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:30 PM | Show all posts



















Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:44 PM | Show all posts


















Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 10:59 PM | Show all posts
jangan kerana org tua sial tu habis dia cover tamil sial celaka ni semua ye.
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 12:15 AM From the mobile phone | Show all posts
HannahMontana replied at 13-10-2019 10:59 PM
jangan kerana org tua sial tu habis dia cover tamil sial celaka ni semua ye.

si bodohgemok tu mesti support ltte ni kan
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 12:58 AM | Show all posts
kenapelah ramai sngt menteri maleysie yang pelik pelik ni walhal negare bukan besar mane pun
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-10-2019 01:00 AM | Show all posts
vugel replied at 13-10-2019 04:58 PM
kenapelah ramai sngt menteri maleysie yang pelik pelik ni walhal negare bukan besar mane pun

PancaSIAL indogneSIAL garuduburku...

Indon jongos sampah sial lahanat bangsat keparat tolol goblok anjing kurap ummah gagal total keturunan babu pelacur henjutan Belanda...

Kehkehkeh...

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 01:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Bagi jelah Lembah Bujang Dan Sungai Batu Kat diorg buat Negara baru..pindahkan sekali Batu Caves tu ke sana.

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 06:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Tudia. Nak satu negeri sendiri utk org tamil di malaysia.
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 08:42 AM | Show all posts
dino replied at 14-10-2019 12:15 AM
si bodohgemok tu mesti support ltte ni kan

Dia bodoh dan gemok memang pengkhianat negara.
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 09:18 AM | Show all posts
Apek nobita ingat dia menteri so polis
nak dengar cakap dia la

kahkah
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 10:01 AM | Show all posts

Lim Guan Eng Kantoi, Polis Tak Pernah Kata Henti Tangkap Pemimpin DAP

Ayub Khan Mydin Pitchay (kiri) dan Lim Guan Eng (kanan).
Kredit foto: Carian Google dan Facebook




Kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng baru-baru ini bahawa polis tidak akan menahan lagi mana-mana ahli politik parti itu berhubung dakwaan terbabit dengan kegiatan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) mula dipersoalkan orang ramai.


Tanda tanya timbul berikutan penegasan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Keganasan (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay yang menafikan beliau pernah memberi jaminan sedemikian kepada Guan Eng.


Memetik laporan Malaysia Gazette, sebaliknya, polis akan terus menyiasat dan menangkap mana-mana pemimpin atau ahli politik jika ada bukti kukuh mengaitkan mereka dengan LTTE.

"Itu saya tak pasti dari mana input yang dia (Guan Eng) dapat yang mengatakan polis takkan menjalankan siasatan tangkapan. Itu saya tak pasti tapi yang pastinya bukan daripada saya (kenyataan akan hentikan siasatan (pemimpin DAP). Saya tak pernah keluarkan sebarang kenyataan yang mengatakan kita akan hentikan siasatan atau tidak.

"Adakah ini oleh kerana melibatkan parti DAP dan perlu menghentikan siasatan..tiada..tidak daripada saya. Mungkin ada daripada pihak lain..saya tak pasti (tapi) tidak ada sebab kenapa kita (polis) perlu hentikan siasatan.

"Apa yang pasti, ia bukan daripada saya (hentikan siasatan)," katanya dalam sidang media khas di Bukit Aman.




Salah seorang suspek penyokong LTTE yang ditahan polis dalam operasi  pada 10 Oktober lalu. Kredit foto: Facebook / PDRM





Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari DAP merupakan antara tujuh individu yang ditahan polis pada 10 Oktober lalu kerana disyaki terlibat dalam kegiatan berkaitan LTTE.


Ekoran tangkapan itu, Guan Eng mengeluarkan kenyataan bahawa beliau telah diberi jaminan oleh polis tiada lagi pemimpin DAP yang akan ditahan.


Menteri Kewangan itu turut menyatakan keyakinannya bahawa kedua-dua ADUN berkenaan tidak bersalah dan DAP akan membantu dari segi khidmat guaman.




Gambar M. Kula Segaran bersama Seeman Senthamilan. Kredit foto: Facebook




Ayob menambah, polis tidak akan menangkap Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran semata-mata kerana pemimpin DAP itu bergambar dengan pemimpin parti politik India Selatan, Seeman Senthamilan yang menyokong LTTE.


Tindakan polis itu mempunyai asasnya kerana LTTE disenaraikan sebagai pertubuhan pengganas di 30 negara seperti Kesatuan Eropah, Kanada, India, Amerika Syarikat dan Malaysia. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 10:11 AM | Show all posts
Betapa jauh pengaruh LTTE dah masuk.
Klu masih in denial, lagi tak tau lah.
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2019 10:30 AM | Show all posts
kenapa laa nak sibuk dgn negara luar......negara sendiri pun bertimbun dgn masalah
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.117136s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list