Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
2182
View
40
Reply

[Dunia] Hantar 'esei kosong' pun boleh dapat markah tinggi

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-10-2019 02:46 PM | Show all posts |Read mode
Pelajar hantar 'esei kosong' dapat markah tinggi
Agensi
Diterbitkan pada Oktober 11, 2019 12:29 MYT

TOKYO: Seorang pelajar kelas sejarah ninja di Jepun yang menyerahkan 'esei kosong' memperoleh markah tinggi selepas profesornya mendapati ia ditulis menggunakan dakwat limunan.

Perkataan yang ditulis hanya kelihatan jelas selepas kertas tersebut dipanaskan di atas dapur gas.

Eimi Haga yang menggunakan teknik ninja dikenali sebagai 'aburidashi', menghabiskan masa berjam-jam merendam dan menghancurkan kacang soya bagi menghasilkan dakwat tersebut.

"Ia sesuatu yang saya pelajari melalui buku ketika saya kecil," kata Haga kepada BBC.
Gadis berusia 19 tahun itu mula berminat dengan ninja, ejen rahsia dan pembunuh zaman pertengahan Jepun sejak menonton rancangan animasi televisyen ketika kanak-kanak.

Selepas mendaftar di Universiti Mie, pelajar tahun pertama itu mengikuti kelas sejarah ninja dan diminta menulis tentang lawatan ke Muzium Ninja di Igaryu.
"Apabila profesor memberitahu akan memberi markah tinggi untuk kreativiti, saya mengambil keputusan untuk membuat esei saya lebih menyerlah.

"Akhirnya saya mendapat idea untuk menggunakan teknik 'aburidashi'.

Haga merendam kacang soya semalaman dan menghancurkannya sebelum memerahnya menggunakan kain.

Dia kemudian mencampurkan ekstrak soya itu dengan air dan mengambil masa dua jam untuk mendapatkan hasil terbaik sebelum mula menulis esei di atas kertas nipis menggunakan berus halus, setelah kering perkataan yang ditulis tidak kelihatan.

Untuk memastikan esei tersebut tidak dibuang ke dalam tong sampah, Haga menulis pesanan 'panaskan kertas' menggunakan dakwat normal. - Agensi
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 03:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku kagummm.. Ni mmg memahami apa yg dia belajar
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Guna air limau nipis pun blh....
Masa sek rendah dulu aku dah buat
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 05:50 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 11-10-2019 05:47 PM
Guna air limau nipis pun blh....
Masa sek rendah dulu aku dah buat

Nk bt mcm mn. Aku nk bg mak aku kagum
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 05:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah abstraknya
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 05:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow,  kira A for Creativity.
Isi esei pulak camno kira?
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 05:58 PM From the mobile phone | Show all posts
lazim replied at 11-10-2019 05:50 PM
Nk bt mcm mn. Aku nk bg mak aku kagum

Perah jus limau nipis....
Pastu guna lah pen yg isi dakwat tu.....tak tau ada lg ke tak...dulu kan org guna pen yg dakwat diisi dlm pen bila habis .....

Dah tulis tu...bila kering, panaskn kertas bawah api..nanti kuarlah tulisan.....

Aku & kwn dulu suka buat experiment....memula dia beli dakwat magic tu...pastu dpt tau guna jus limau nipis pun blh...bila buat...memang menjadi....dia skrg jadi ahli fizik...kitorang berpisah sbb masuk sek men lain lain....
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 06:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Nnt aku try
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2019 10:30 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 11-10-2019 05:58 PM
Perah jus limau nipis....
Pastu guna lah pen yg isi dakwat tu.....tak tau ada lg ke tak...dulu ka ...

Fountain pen tu ke kak?
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2019 10:33 PM From the mobile phone | Show all posts
lazim replied at 11-10-2019 06:09 PM
Nnt aku try

Guna air mazi pon boleh, zim..
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2019 10:46 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 12-10-2019 10:33 PM
Guna air mazi pon boleh, zim..

Kena panaskn kertas guna api neraka ke bang kem?
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2019 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Gomea replied at 12-10-2019 10:30 PM
Fountain pen tu ke kak?

Yea .....fountain pen.

Skrg dah x popular...klu dulu memang org guna fountain pen...jarang guna ballpen...tapi tu lah...bila kena air....memang x blh baca lah....
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 07:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by nobito at 13-10-2019 07:41 PM

Budaya Jepun memang terbaik.

Kalau pergi Jepun nanti teringin nak pergi

Moss Temple Sai-hoji
Ninja Museum Igaryu
Semboku City
Kiso Valley
Mount Koya
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 07:42 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito replied at 13-10-2019 07:39 PM
Budaya Jepun memang terbaik.

Kalau pergi Jepun nanti teringin nak pergi

G visit castle kt osaka..bestnyeeeeee
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Kreatif betul dia ni..kt mesia ni,kalau jenis lecturer xde passion ngaja,tgk je kertas kosong,komfem terus humban kt dlm tong sampah..hihihi~
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 07:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by nobito at 13-10-2019 07:51 PM
salmon-suki replied at 13-10-2019 07:42 PM
G visit castle kt osaka..bestnyeeeeee


1 jam je dari Kyoto nak ke Osaka boleh jalan2...backpack 2 bandar tu...teringin nak bongkok2 badan kalau pergi Sana
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 07:51 PM From the mobile phone | Show all posts
salmon-suki replied at 13-10-2019 07:43 PM
Kreatif betul dia ni..kt mesia ni,kalau jenis lecturer xde passion ngaja,tgk je kertas kosong,komfem ...

Negara diorg maju bukan Macam cikgu2 Meleis kat SK...hihi.

Kalau pergi Sana mesti teruja kan...awak pernah pergi Sana ke?
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 09:07 PM | Show all posts
salmon-suki replied at 13-10-2019 07:43 PM
Kreatif betul dia ni..kt mesia ni,kalau jenis lecturer xde passion ngaja,tgk je kertas kosong,komfem ...

Haha, betul2. takde masa diaorg nak belek kertas kosong tu.
Harap2 takde student kat sini buat benda yang sama.
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 09:33 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 11-10-2019 05:47 PM
Guna air limau nipis pun blh....
Masa sek rendah dulu aku dah buat

Mesti dulu jazaa suka bc buku enid blyton(5 sekawan).Intan pun pernah wat dgn kwn2.
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2019 09:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa2 jepun buat aku kagum.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.092470s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list