Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
1609
View
48
Reply

Simpati Terhadap LTTE Sama Seperti Umat Islam Malaysia Bersedih Nasib Palestin, Rohingya

[Copy link]

Author: hussaini4675       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-10-2019 12:06 PM | Show all posts |Read mode
Polis menahan tujuh lelaki kerana disyaki terlibat dengan LTTE. Kredit foto: Malaysiakini / PDRM



Simpati kaum Tamil di negara ini terhadap perjuangan etnik itu ketika perang saudara di Sri Lanka disifatkan sama seperti apa yang ditunjukkan oleh umat Islam di Malaysia terhadap saudara seagama mereka di Palestin dan etnik Rohingya di Myanmar.


Perkara itu ditegaskan melalui kenyataan bersama pada 10  Oktober oleh empat pemimpin berketurunan India dalam Pakatan Harapan (PH) iaitu Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Prof. Dr. P. Ramasamy; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Dalam, Satees Muniandy; Exco Kerajaan Negeri Selangor, V. Ganabatirau dan Exco Kerajaan Negeri Johor, Dr. S. Ramakrishnan.


(Dari kanan) P. Ramasamy, Satees Muniandy, V. Ganabatirau dan S. Ramakrishnan. Kredit foto: Facebook


Justeru, mereka mendakwa, penangkapan dan penahanan dua ADUN dari DAP dan lima lelaki lain kerana disyaki terlibat dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) adalah sukar difahami.


"LTTE sebagai gerakan pembebasan Tamil telah ditumpaskan di Sri Lanka semasa fasa terakhir perang saudara pada 2009.

"Kebanyakan pemimpinnya telah dibunuh atau dipenjarakan. Lebih 10 tahun sudah berlalu sejak perang saudara itu," kata mereka.


Mereka turut menganggap perjuangan etnik Tamil adalah lebih besar daripada gerakan bersenjata yang dilancarkan oleh LTTE.


Pemimpin-pemimpin berketurunan India dalam PH mendakwa simpati kaum itu terhadap perjuangan etnik Tamil di Sri Lanka (gambar kiri) sama dengan sentimen umat Islam di Malaysia terhadap nasib saudara seagama mereka di Palestin (gambar kanan) dan etnik Rohingya di Myanmar. Kredit foto: Carian Google


Jelas mereka, sepanjang perang saudara di Sri Lanka, ribuan orang kaum Tamil telah dibunuh dan dicederakan manakala wanita-wanita Tamil menjadi mangsa jenayah seksual.


"Bukan sesuatu yang luar biasa bagi NGO-NGO Tamil menganjurkan majlis bagi memperingati mereka yang telah pergi semasa perang saudara itu. Dalam majlis-majlis itu, lagu dinyanyikan dan doa dibaca," kata mereka.


Mereka turut mempersoalkan mengapa kesemua suspek ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan menegaskan bahawa desas-desus kebangkitan semula LTTE adalah sesuatu yang tidak masuk akal dalam konteks Malaysia.


Biarlah polis menjalankan tugas mereka dahulu dan menyiasat tentang dakwaan usaha membangkitkan semula gerakan kumpulan pengganas LTTE di negara ini. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:09 PM | Show all posts
yenna pari2 ni menyalak2 bab yang irrelevant.....tamil tu bangsa...bukan agama....so stfu kot???knp nak banding dgn palestine???
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:13 PM | Show all posts
betullah tu.... klu dilihat dari pandangan neutral

tapi silap geng2 ltte ni dorang sudah start nak sentuh geng RABI4

u want war? you got war serve you bitches
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Melayu ramai yg sokong terrorist tak nak mengaku...dpuble standard, pui
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Diam belaka puak amanah
Bg jelah polis buat siasatam Janganlah menekannekan pulis
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak as a melayu x suka plestin ke ltte ke prc. Farkkk offf
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Farrrkkkkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:51 PM | Show all posts

negara orang milik orang, nak buat apa sibuk urusan srilanka palestin rohingya uighur dll ?
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Pegi aplly ic sri lanka lpastu kae pegi jd pm kat sanalah sial. Jgn mnyemak kat snehhh pooohhhh
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Kelly ng dan peria dh sentap ke sis
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 01:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Semua pakat kecut la tu.. Tu yg meroyan kata simpati kat LTTE hamjad sama mcm Palestin fsn Rohingya..
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 01:20 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 11-10-2019 01:12 PM
Semua pakat kecut la tu.. Tu yg meroyan kata simpati kat LTTE hamjad sama mcm Palestin fsn Rohingya. ...

Nasib tamil sri lanka memang ala pelesitin. Ang tau apa, tengok keling je terus pandang hina
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 01:47 PM From the mobile phone | Show all posts
pulauturtle replied at 11-10-2019 12:33 PM
Melayu ramai yg sokong terrorist tak nak mengaku...dpuble standard, pui

Deyyy...melayu yg terkinja2 konon nak berjuang di syria bagai kena tsngkap gini jgk la...ada yg pompuan tu dia nak buat study ja gerakan ni...so byk la buku rujukannya...kena ngap jgk....
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 02:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Adoyai keling ni putar belit sungguh.

Palestine - perjuangan membebaskan Negara Palestin yg diiktiraf PBB dari pendudukan Israel.

Rohingya - memperjuangkan pengiktirafan Rohingya sbg warganegara Myanmar dan minta layanan buruk mereka dihentikan. Tak ada sokongan kpd aktiviti pemisah.

Uyghur - meminta China supaya menghentikan penindasan. Tak ada sokongan kpd aktiviti pemisah.

Selatan Thai - meminta perdamaian di selatan Thai. Malaysia tak sokong aktiviti pemisah.

Mai tang LTTE yg jelas militia pemisah...malaysia ada hubungan diplomatik dgn Sri Lanka kot...agak2 la pun. Mana nak sama dgn palestine, rohingya semua.. LTTE tu sah2 la pengganas. So, keling2 nak simpati pun berpada-padalah.
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 02:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Apsal nk samakan dengan rohingya? Dah sah2 ltte tu prngganas. Putar selagi boleh.
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 02:43 PM | Show all posts
nampak educated tak semestinya educated..or paham isu sebenar
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 02:51 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 11-10-2019 01:20 PM
Nasib tamil sri lanka memang ala pelesitin. Ang tau apa, tengok keling je terus pandang hina

Aikkk.. kanda nii bab keling semua tahu.. kanda ni keling kee
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 02:55 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 11-10-2019 01:20 PM
Nasib tamil sri lanka memang ala pelesitin. Ang tau apa, tengok keling je terus pandang hina

Sentap sungguh no bila bangsa chola pujaan hati ang kena kutuk.. Bangsa suci sgt bagi ang.. Lps tu acah2 teraniaya
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Muslim bukan sekadar bersimpati dengan penindasan terhadap Palestin & Rohingya tetapi Muslim juga bersimpati ke atas semua manusia yang dizalimi.

Hangpa nak menyamakan Muslim bersimpati dengan Palestin & Rohingya untuk membuktikan menyokong LTTE tidak bersalah adalah cara berfikir yang begitu biul & tolol bertingkat.

Rakyat Palestin even Muslim & Kristian dibunuh, negara depa diceroboh manakala Rohingya dibunuh, dirogol walaupun sekadar duduk diam di situ sedangkan PENGGANAS LTTE membunuh orang ramai?

Kejadah biul sangat tak boleh membezakan orang yang dibunuh & yang membunuh?
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2019 03:25 PM | Show all posts
Poodahahhhh Sri Lanka toh negara bangsa Cheran (Naga). Ngkaw tak payah nak klaim ngkaw native kat negara orang. Pooodaaaaa deeiiii neee woooru muttalll poiiyaaannn!!!! Paaahhh paaaah citt!
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.115383s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list