Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
1064
View
37
Reply

[Tempatan] Adat Pepatih didik isteri tidak bergantung kepada suami. Boleh berdikari sendiri

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Post time 9-10-2019 11:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak rasa lelaki teraniaya ke?
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 12:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Betul la contoh makcik2 aku...datuk bagi tanah buatkan rumah, so laki masing2 cuci kaki cuci tangan masuk. Dah disediakan semua tu berlagak pulak tu jantan2 ni.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 12:57 AM From the mobile phone | Show all posts
MenteriWanita replied at 9-10-2019 12:56 PM
Kalau kita ikut agama, walau lelaki dapat harta lebih sikit, walau perempuan dapat kurang sikit, ada ...

Sebab lelaki Di beri kiraan harta yg lebih mengikut faraid adalah kerana lelaki byk tjawab wajib ke atas nya..bukan sahaja isteri anak2 perempuan..termasuknlah kalau ade anak sedara yg yatim atau piatu ...adik beradik yg menjadi janda Dan Balu...kalau Di beri pengiraan harta yg byk kepada perempuan nescaya harta ITU Di gunakan utk diri sendiri Dan org tersyg sahaja...sebab perempuan nafsu tidak terkawal.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 01:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Perk77 replied at 10-10-2019 12:57 AM
Sebab lelaki Di beri kiraan harta yg lebih mengikut faraid adalah kerana lelaki byk tjawab wajib k ...

Kelakar lah ayat wanita guna untuk diri sendiri sebab nafsu tak terkawal, pernah tengok ka abang2 yang dapat harta banyak2 jaga adik beradik perempuan dia yang bujang, semua harta dapat kat bini dia ja, makpak sakit anak perempuan jua yang jaga,

Tak releven langsung ayat tanggungjawab lelaki lebih besar di zaman now ini, lelaki habis study, cari kerja, duduk rumah sewa, kumpul duit kahwin, dah kawin ada bini ada anak, bercuti pun dgn keluarga dia ja tak ada nak tanggung adik beradik nak cuti dan study jua,

Realistik lah sikit, perempuan zaman sekarang lagi banyak yang susah, 80% dah jadi surirumah separuh masa ja, sebab masing2 dah kerja tolong suami cari rezeki, suami balik tgk tv, dia balik masak kemas rumah, basuh baju, check kerja sekolah anak, tidurkan anak, esoknya lepas Subuh buat sarapan lagi, suami masih tido, baju suami pun bini yang ironkan, padahal suami bukan OKU pun,

Pergi cuba masuk kilang, masuk mall, masuk sekolah, pejabat swasta dan gov, berapa ramai pekerja perempuan, 80% semua isteri orang tau, yang kerja bukan suka2 tau, seronok2, tapi banting tulang, kerja sampai pencen umur 60 tahun,

Fikir logik lah, penatlah nak tulis benda ni selalu, tengok sekeliling awak berapa ramai perempuan yang duk rumah mengangkang tengok tv habiskan duit ja, dan berapa ramai yang kerja berhempas pulas,

Belajar lah, kaji lah, tak banyak pun sikit pasal realiti masyarakat kita, jangan kita reka2 cerita dongeng, even kalau cerai pun 97% isteri yang jaga anak2, anak2 mana nak dekat bapa dia, see lelaki time bujang senang, kahwin senang dah cerai pun senang, dia jaga diri sendiri ja.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 02:09 AM From the mobile phone | Show all posts
MenteriWanita replied at 10-10-2019 01:26 AM
Kelakar lah ayat wanita guna untuk diri sendiri sebab nafsu tak terkawal, pernah tengok ka abang2  ...

Aku komen Tu berdasar tjawab yg sebenar lelaki Di Dalam islam...so tk betul ke kenapa Islam lebih memberatkan faraid pada lelaki...kalau kamu tk setuju boleh la pi tukar hukum wajib ni berdasarkan keadaan semasa sekarang...Aku bukan tk nampak APA yg berlaku sekarang..Aku ckp kat atas Tu pun kenapa dlm Islam hukum nya begitu..begitu pjg nya lah ko punya penerangan...
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 02:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Perk77 replied at 10-10-2019 02:09 AM
Aku komen Tu berdasar tjawab yg sebenar lelaki Di Dalam islam...so tk betul ke kenapa Islam lebih  ...

Ingat aku bodoh ka suka2 nak tukar hukum Allah SWT, dah cukup sempurna hukum tu nak di tukar apa lagi,

Apa yang aku terangkan panjang2 biar biji mata kau boleh baca betul2, suka kau cakap kalau dapat kat perempuan duit tu, perempuan guna untuk diri sendiri, sebab nafsu tak boleh kawal apa semua,

Aku dah pin point satu2 pun tetap jua nak cakap pasal hukum, bila masa ntah aku sentuh pasal hukum faraid.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 02:19 AM From the mobile phone | Show all posts
MenteriWanita replied at 10-10-2019 02:15 AM
Ingat aku bodoh ka suka2 nak tukar hukum Allah SWT, dah cukup sempurna hukum tu nak di tukar apa l ...

Oriteee...
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 02:28 AM | Show all posts
slavehunter replied at 10-10-2019 12:11 AM
Betul la contoh makcik2 aku...datuk bagi tanah buatkan rumah, so laki masing2 cuci kaki cuci tangan  ...

Tu contoh jantan2 yang perlu dielakkan utk dikahwini.
Ramai je yg macam tu. Jenis tak sedar diri.
Klu bercerai, ni la jenis2 yg buat cerita kena halau sehelai sepinggang
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 08:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Untung sebenarnya kawen dgn org perempuan N.9. Suami leh tumpang senang.

Harta milik ibu akan jatuh kt anak perempuan. Anak lelaki dpt harta dari bapak la. Jadi kalu jadi pape kt anak perempuan mcm diceraikan ke. Dorg boleh survive balik kg n duk umah pusaka or buat umah di tanah pusaka tu.
Tapi kalu bapak yg org N9 dan mak org luar. Mmg xde la harta pusaka adat ni. Sbb susur galur nya hanya untuk perempuan.

Meols dulu ada baca buku omputeh pasal gender ni. Dorg tulis adat perpatih ni kira adat yg tak bias pada perempuan yg mana dunia sekarang berpihak pada lelaki.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 08:52 AM From the mobile phone | Show all posts
MenteriWanita replied at 9-10-2019 12:56 PM
Kalau kita ikut agama, walau lelaki dapat harta lebih sikit, walau perempuan dapat kurang sikit, ada ...

Bagi aki bagi jah sama rata.. anak lelaki laa nii cume nsk reta jah.. tgjwb yilekkk
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 08:52 AM | Show all posts
kerana adat ni la...kg2 kat nismalan ni byk rumah2 di tinggalkan kosong....sebab anak pompuan yg mewarisi ikut suami berhijrah..nak jual x leh, nak kasi anak lelaki dok boleh bergaduh ohhh...ada yg x nak kuarkan kos repair umah sebab tau umah tu akak dpt kat anak pompuan..
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 08:53 AM From the mobile phone | Show all posts
arasham replied at 9-10-2019 03:03 PM
Ada salah tafsir kat situ. Harta yg diwarisi ank perempuan adalah tanah adat. Jika harta sepencari ...

Laki aku org negori.. ape pun tak dapek.. dan aku pun tak kisahhhh sbb aku suke cari sendirikk..
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 08:55 AM From the mobile phone | Show all posts
lurve82 replied at 9-10-2019 03:56 PM
adat perpatih ni terpakai kalau harta yg diwarisi turun temurun je cth tanah/rumah adat...etc...klu  ...

Kalo ikut laki akulaa.. dia ckp rumah induk tuu jah.. tanah tak tau la plak.. dan somi aku mmg tak dpt ape pun dannn aku pun tak kisah.. cari sendiri ajelahh..
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 08:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Alamakk.. iparku mmg asal minang..
Dia ok jek.. tp parents dia.. adoii..
Aku cuma nk berpesan.. sila jaga harta benda awok sendiri.. jgn sibuk fkr harta org lain.. saya bukan menantu acik pun. Adik saya yg kawin dgn anak makcik pakcik.
Suka hati saya lah nk belanja mcm mana.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 10:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 10-10-2019 08:53 AM
Laki aku org negori.. ape pun tak dapek.. dan aku pun tak kisahhhh sbb aku suke cari sendirikk..

Sebenarnya ramai aje org ns sendiri tak faham intipati adat perpatih ni. Mcm tulis kat atas utk tanah adat mmg anak lelaki atau org yg tiada suku tidk boleh mewarisi. Tapi di ns pun ada tanah dan hatra faraid. Tanah dan harta faraid, contoh harta sepencarian, harta atau duit simpanan, itu semua wajib difaraidkan. Manakala hasil tanah adat, contoh sawah, kebun getah  apa sajalah hendaklah difaraidkan, walaupun yg mengerjakan perempuan, tetapi hak faraid ada pada lelaki. Tapi sekali lagi mmg ramai yg tak faham atau buat2 tak faham sbb tamak
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
arasham replied at 10-10-2019 10:55 AM
Sebenarnya ramai aje org ns sendiri tak faham intipati adat perpatih ni. Mcm tulis kat atas utk ta ...

Tak kisah.. tak dpt pun tak pee laa.. aku jenis mmg tak minat dgn reta org.. dan aku harap org pun tak minat dgn rete aku.. tak pe laa bagi ajela pd adik beradik pompuan.. aku ok jahh
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 11:05 AM From the mobile phone | Show all posts
jijahmomon replied at 10-10-2019 08:52 AM
kerana adat ni la...kg2 kat nismalan ni byk rumah2 di tinggalkan kosong....sebab anak pompuan yg mew ...

Ya betul. Balik kampung wife pun,  bnyk sangat rumah2 terbiar, lalang pun setinggi beranda.. pikir2 balik, sayang sungguh.. rumah cantik, laman besar.. tapi tak berpenghuni..

Baru2 ni tertengok citer cinta klasik,  Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck.. kisah cinta bugis terhalang kerana adat Minang. Lelaki tu, bapanya orang minang, mak orang makassar. Dok di Makassar, kena buang sebab bapak Minang. Hijrah ke kg bapa di Padang, kena pulau sebab emaknya bugis. Tak bersuku2, payah nak menikah orang bersuku..

Aiyaya.. suku suku..
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2019 11:10 AM | Show all posts
ada point kat situ. sebab laki kalau cerai/kawin lain memang harapan la nak bagi nafkah kat wife ni. at least rumah/tanah nak stay ade.

tapi ada je kes bini jadi tak hormat laki lak. gaduh je halau laki siap campak kain baju laki keluar. memang ada yach macam ni. lagi satu rumah adat tu banyak terbiar kosong kalau pewaris tu berhijrah ikut laki. lalu kuala pilah tu hari banyak je rumah gadang ni terbiar. sayang.
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.074399s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list