Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
684
View
13
Reply

[Dunia] Kampung Rohingya diroboh, diganti kemudahan kerajaan

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-9-2019 05:41 AM | Show all posts |Read mode
Edited by FOTHER-MUCKER at 11-9-2019 01:43 PM

Kampung Rohingya diroboh, diganti kemudahan kerajaanFMT Reporters -

September 10, 2019 3:43 PM


Institut Dasar Strategik Australia satelit, menganggarkan sekurang-kurangnya 40% perkampungan Rohingya yang rosak dalam keganasan pada 2017, kini dirobohkan sepenuhnya. (Gambar Reuters)


PETALING JAYA: Semua perkampungan Rohingya Islam di Myanmar diroboh dan digantikan berek polis, bangunan kerajaan serta kem penempatan pelarian, lapor BBC.


Badan penyiaran Britain itu dalam satu lawatan kerajaan mendapati 4 lokasi kini dijadikan kemudahan keselamatan, tetapi imej satelit menunjukkan ia dahulunya penempatan etnik Rohingya.


Bagaimanapun, pegawai kerajaan menafikan bangunan dibina atas perkampungan Rohingya di negeri Rakhine.

Lebih 700,000 orang Rohingya melarikan diri dari Myanmar dalam operasi ketenteraan pada 2017.


Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menyifatkan ia sebagai pembersihan etnik besar-besaran.

Tetapi, Myanmar yang majoriti penduduknya beragama Buddha terus menafikan tenteranya melakukan pembunuhan beramai-ramai dan berkata ia sedia mengambil balik sebahagian pelarian itu.


Bagaimanapun cubaan kedua pada bulan lalu untuk memulakan pengambilan pelarian Rohingya gagal kerana tiada seorang pun daripada 3,450 individu yang diluluskan Myanmar bersetuju kembali ke negara itu.

Mereka mendakwa kurang akauntabiliti atas pembunuhan pada 2017 dan ketidakpastian sama ada mereka akan dapat bergerak dengan bebas atau diberikan kewarganegaraan.


Myanmar menyalahkan Bangladesh dan berkata, ia sedia menerima sejumlah besar pelarian Rohingya. Untuk membuktikannya, mereka mempelawa wartawan, termasuk BBC bagi melihat kemudahan mereka.

Akses ke Rakhine biasanya dilarang dan wartawan BBC yang bersama konvoi kerajaan, tidak dibenarkan merakam atau mewawancara penduduk tanpa pengawasan polis.


Mereka dapat melihat dengan jelas bukti menghapuskan etnik Rohingya secara perlahan-lahan.

Institut Dasar Strategik Australia yang menganalisis imej satelit, menganggarkan sekurang-kurangnya 40% perkampungan Rohingya yang rosak dalam keganasan pada 2017, sudah dirobohkan sepenuhnya.



https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/09/10/kampung-rohingya-diroboh-diganti-kemudahan-kerajaan-kata-laporan/


Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 08:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila nk demo lg...?
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 08:37 AM | Show all posts
melarat sampai ke malaysia

semak dengan masalah sosial

semak

semak
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 09:21 AM | Show all posts
Aku berterima kasih kpd Mynmar kerana membunuh dan mengurangkan populasi rohingya bangla  sepenuhnya. Jgn dibiar hidup. Ganggu org lain.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 09:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Jap lagi berbondong datang malaysia
Kat langkawi  ramai diorang ni
Gi ler indon.. indon kan byk pulau
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-9-2019 09:36 AM | Show all posts
umbut replied at 11-9-2019 05:30 PM
Jap lagi berbondong datang malaysia
Kat langkawi  ramai diorang ni
Gi ler indon..  ...

Bukan ke lobai kata kalau sesama islam cubit di peha kiri pehan kanan pun terasa?
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 09:42 AM From the mobile phone | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 12-9-2019 09:36 AM
Bukan ke lobai kata kalau sesama islam cubit di peha kiri pehan kanan pun terasa?

Eeeewwww.. Tu lobai penunggang agama..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 09:48 AM | Show all posts
bom sajalah mereka2 ini..menyemak sahaja
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 11:49 AM | Show all posts
Tiba2 teringat lagu "Selamat Malam Rohingya"
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 11:52 AM | Show all posts
penat tgk isu rohingya ni.. ada bnyk org islam kat myanmar, tapi apesal rohingya je yg ditindas? pelik..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 12:34 PM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 12-9-2019 09:36 AM
Bukan ke lobai kata kalau sesama islam cubit di peha kiri pehan kanan pun terasa?

tu lobai.....
lambakan dia org & lain2 bukan warga negara sgt menakutkan....
selagi belum ade kes, selagi tu ke Malaysia kena bela dia org tu...
tak de lain negara islam yg dia leh p..mesti ke asia tenggara ni....
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 12:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa bakar rumah diorg...abis merempat ke Malaysia....why not letupkan je terus.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 12:44 PM | Show all posts
rohingya pon dah pandai berniaga skrg..
bmf tu termasuk  diorg gak ke..

p/s ; saje tanyer..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2019 08:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang kat langkawi tu bila pulak nak dihapuskan?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081055s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list