Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1234Next
Return to list New
4180
View
78
Reply

Berubat Hantu Raya

[Copy link]

Author: Daftpunk_shine    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-8-2019 04:15 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Melangkah masuk ke dalam rumah, saya lihat sekujur tubuh sedang terbaring di ruang tamu rumah. Seorang wanita. Jika dilihat, usianya mungkin lingkungan 50-an. Rambutnya masih hitam. Kulit mukanya juga masih tegang dan cantik. Saya bertanya kepada Man, berapakah umur pasakit ini?

Sudah 60 lebih, balas Man.

Saya bagaikan tidak percaya. Usianya sudah menjangkau 60 lebih. Sedangkan sekiranya dilihat, dia masih muda.

Saya meminta Man menyediakan sebaldi air, limau dan beberapa perkara lagi. Setelah semuanya disediakan, saya membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan berdoa semoga Allah menyembuhkan sakit wanita ini. Sudah beberapa bulan wanita itu terlantar sakit. Saya meminta Man mandikan ibunya itu dan terus minta diri untuk pulang.

Selang dua minggu kemudian, Man sekali lagi menghubungi saya. Katanya ibunya semakin tenat. Dia minta saya sendiri datang untuk melihat keadaan ibunya.

Saya pergi ke rumah Man. Sebaik sahaja masuk ke dalam rumah, alangkah terkejutnya saya apabila melihat keadaan ibu Man sangat berubah. Kalau dahulu rambutnya hitam dan kulit mukanya tegang tetapi kini, rambutnya putih diselubungi uban dan kulit mukanya juga mulai berkedut.

Lepas mandikan mak haritu, dia menggelupur kesakitan. Lepas tu lah kulit dia mula berkedut sehari demi sehari, kata Man.

Kini saya sudah tahu puncanya. Saya mulakan bacaan ayat-ayat Al-Quran. Wanita itu kelihatan gelisah. Tangannya dikibas kiri dan kanan. Tiba-tiba dia membuka pakaiannya sehelai demi sehelai. Semua yang menyaksikan perkara itu menjadi pelik. Anak-anaknya cuba menahan, tetapi dia bertindak agresif. Akhirnya hanya tinggal pampers sahaja. Saya meminta anaknya menutup ibunya dengan kain.

Saya sekali lagi meminta anaknya memandikan ibunya dengan air yang saya buat. Setelah selesai, saya nampak dia sedikit reda. Badannya lemah. Dadanya berombak perlahan. Cuma mulutnya masih lagi terkumat- kamit.

Saya pandang wajah wanita itu. Saya lihat wajahnya sudah lain. Mengikut pengalaman saya sebelum ini, dia sudah mahu PERGI. Wanita itu memanggil anak- anaknya. Dia melihat seorang demi seorang dan perlahan- lahan matanya di tutup rapat. Tetapi tangannya masih bergerak dan mulutnya tidak henti- henti berkumat- kamit.

Walaupun mulut dan tangannya masih bergerak, saya nampak makcik itu sudah pun MENINGGAL DUNIA. Sebelum pulang, Man mengatakan kepada saya, dia mahu membawa ibunya ke hospital. Waktu itu saya terasa berat untuk memberitahu yang ibunya telah meninggal dunia. Biarlah dia mendapat penjelasan dari doktor. Mungkin itu lebih meyakinkan.

Dua hari lepas itu, Man datang ke rumah saya bersama ibu saudaranya. Dia memberitahu yang ibunya telah meninggal dunia. Katanya, petang keesokannya dia membawa ibunya ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Setelah doktor merawat ibunya, dia mengesahkan bahawa sewaktu tiba di hospital, ibunya telah pun meninggal dunia.

Kata doktor itu lagi, mengikut pengamatan mereka, ibunya sudah meninggal dunia hampir 24 jam yang lalu. Man berasa pelik. Sedangkan semasa dibawa le hospital mulut dan tangan ibunya masih lagi BERGERAK.

Saya katakan kepada Man. Sebenarnya ibunya telah meninggal dunia malam itu lagi. Selepas dimandikan, ibunya sudahpun meninggal dunia.

Menurut pengalaman saya, ibu Man ada membela hantu raya. Memandangkan kondisi ibunya lemah. Saya tidak dapat menarik makhluk yang menumpang dalam tubuh ibunya. Saya cuma menghalau dengan cara memandikan makhluk itu. Moga-moga dengan cara itu, makhluk itu panas dan keluar dari tubuhnya dengan sendiri.

Ibu saudara Man menganggukkan kepala. Tiba-tiba sahaja dia bersuara. Katanya memang benar apa yang saya katakan. Sejak dahulu lagi dia tahu kakaknya membela hantu raya. Sudah beberapa kali dia menasihati kakaknya supaya membuang dampingan itu tetapi dia tidak mahu. Belaan ini bukanlah untuk benda tidak baik. Tetapi untuk menjaga dirinya supaya kelihatan sentiasa muda.

Dampingan itu sudah lama berada dengannya. Sejak dia muda lagi dia sudah mengambil makhluk itu sebagai kawannya. Makhluk itu sudah sebati dengan dirinya.

Kenapa tak bagi tahu kami semalam yang mak dah meninggal? soal Man.

Kalaulah saya katakan yang mak awak sudah meninggal semalam dan dia dalam keadaan demikian, agak-agak apa yang awak akan lakukan?  soal saya kembali.

Man terkedu. Saya rasa kalau saya ceritakan perkara yang benar malam itu, semuanya akan lari meninggalkan mak mereka!


*Seperti yang diceritakan oleh Shamsul Anuar Ibrahim kepada wartawan Ikhwan Ab. Ghani.
Sumber : Mastika edisi Mei 2016

image.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2019 05:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Biasanya perempuan bela pelesit..
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2019 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Mula2 ingt ibu nya memakai susuk. Haish.. mcm2 org buat utk cantik. Zaman dlu guna bantuan halus, skrg injek la, benang la. Huhu
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:19 AM | Show all posts
sarah82 replied at 22-8-2019 05:40 PM
Biasanya perempuan bela pelesit..

ada jek yg bela antu raya owner pompuan..
br seminggu 2 ni org tua kat kg cite..
yg sorang bela utk jaga diri.. yg 2 lg tokmoh..
kalo tokmoh laki, org laki bela raya mmg biasa..
memula cam x caya.. tp ai terpercaya gak..
coz every time dia lalu lalang umah abam ai, ai jd ngantuks tetiba..
tu tanda biasa ai akn rasa kalo ada raya.. jenuh nk menguap dbuatnya..

satu owner blkg umah abam ai.. 1 lg tokmoh punya..
tu tanya dgn org tua tu.. pastu da pagar umah reda sket..
cuma yg tokmoh tu punya je sesekali lalu lalang..
tgk la cane org tua tu nk deal dgn dia.. serabut ah, nk tepon pon x senang..

Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:28 AM From the mobile phone | Show all posts
halimi78 replied at 23-8-2019 12:19 AM
ada jek yg bela antu raya owner pompuan..
br seminggu 2 ni org tua kat kg cite..
yg sorang bela  ...

Kat rumah sy dulu.. Ada 2 org bela... Kira bukan dekat la.. Satu taman..

Yg 1 tu tuan dia meninggal.. Mlm buat tahlil habis gempar jemaah sbb raya ni pi tukar2 kasut rumah org ni ke rumah org nu..

Yg satu lagi bela buat naya org sewa rumah dia.. Byk yg sewa rumah dia hanya bertahan bbrp hari saja.. Yg lama pun 6 bulan.. Budak2 lelaki geng tahfiz.. Dia yg halau depa.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 01:56 AM | Show all posts
sarah82 replied at 23-8-2019 12:28 AM
Kat rumah sy dulu.. Ada 2 org bela... Kira bukan dekat la.. Satu taman..

Yg 1 tu tuan dia meni ...

yg x btuan, kat kg kami pon ada.. nasib la dia bodo.. senang sket nak tifu..
dia nk tuan br.. so syarat bg kat dia, bawak seguni emas br boleh..
hahahahahahaha.. mampos la dia nk bawak..

sbb org tua yg kasi syarat tu da tau mmg xleh..ni bkn yg dorang guna wat tarik rete dr sblh..

kalu yg tu? pishang... ada seguni emas mau dtuntut janji tu..

tp kalo dok ngacau umah sewa tu.. agak payah la.. spesis bebal gitu..
kalo dah arahan pi blasah org ngacau org.. kena blasah pon dia pi lg..


Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:58 AM From the mobile phone | Show all posts
halimi78 replied at 23-8-2019 01:56 AM
yg x btuan, kat kg kami pon ada..  nasib la dia bodo.. senang sket nak tifu..
dia nk tuan br ...

Kesian org yg menyewa rumah tu.. Naya. Tapi x tau la ni masih buat kerja2 laknat tu.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 10:08 AM | Show all posts
sarah82 replied at 23-8-2019 09:58 AM
Kesian org yg menyewa rumah tu.. Naya. Tapi x tau la ni masih buat kerja2 laknat tu.

sila g sebei citer latest plis...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 10:14 AM From the mobile phone | Show all posts
halimi78 replied at 23-8-2019 10:08 AM
sila g sebei citer latest plis...

Hahaha.. Lama tak balik rumah tu.. Sbb sibuk kerja.. Nanti sy balik sy tanya berita terbaru.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 10:14 AM | Show all posts
penaggal boleh masuk sekali x? asben i pernah tunjuk sorg pompuan. suci murni mukanya. 1st laki i tanya ape pndpt bila tgk pompuan tu. i kata ok jek. mcm baik jek. pastu laki i ckp pompuan ni penanggal.

p/s: jgn tanya mcm mana laki i tahu, tp dia mmg tahu n bukan fitnah
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 10:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Macam sepupu aku, dia taknak salam pompuan tu, dia cakap pompuan tu nenek kebayan..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 11:17 AM From the mobile phone | Show all posts
    kt kg aku ada mak cik tua sorang cmni meninggal dh tahun lps.Aku xpercaya org kg kata dia membela tp sungguhla bertahun hdp terbaring ja muka tinggal tulang ja mmg menakutkan bila tgk.
      kemuncaknya thn lepas ank dia xthn sgt pi berubat.dgr kata benda tu kena buat mcm citer jgn pandang blkg kena tanam dlm tanah dlm buyung klu pokok membesar br dia terlepas..pas dgr berubat tu tup2 trs depa kebumikan..sebenarnya mati dh lama dah.
     Org tua yg sebaya dgn mak cik yg membela tu pnh citer dlu mak cik tu muda2 mmg lawa satu kg gila..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 11:47 AM From the mobile phone | Show all posts
greantea replied at 23-8-2019 10:14 AM
penaggal boleh masuk sekali x? asben i pernah tunjuk sorg pompuan. suci murni mukanya. 1st laki i ta ...

Orng kata penaggal ni kena tengok anak mata,  kalau anak mata tu macam anak mata kucing , tu la penanggal.

Satu tips lagi,  dia selalu tutup leher.

Ni tips zaman dulu la,  sekarang tak tau la,  sebab zaman moden kan.  Kot la dorng ada strategi yg lebih moden.

Arwah tok sedara aku pernah cerita kat mak,  dia pernah sebilik ngan penanggal masa zaman maktab dia.(maybe zaman 60an) Aku half2 la nak percaya,  ye la tak pernah jumpa kan.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 11:48 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 23-8-2019 12:28 AM
Kat rumah sy dulu.. Ada 2 org bela... Kira bukan dekat la.. Satu taman..

Yg 1 tu tuan dia meni ...

Buat apa dia nak nyaya penyewa?  
Rumah kena sewa tu bukan rumah dia ka?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:01 PM From the mobile phone | Show all posts
halimi78 replied at 23-8-2019 12:19 AM
ada jek yg bela antu raya owner pompuan..
br seminggu 2 ni org tua kat kg cite..
yg sorang bela  ...

Dia suka dengar kalau cakap di telefon ke?
Sambung cerita pagi, pleaseeee.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Cite seksss...cite momokkk...aaa politik

Mmg sonok mmg minat meleis

Kan kan kan?

Ce tanya depa 2 5 berapa?

Berjemaah jawap 7 !!!

Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:16 PM From the mobile phone | Show all posts
CatMiow replied at 23-8-2019 11:48 AM
Buat apa dia nak nyaya penyewa?  
Rumah kena sewa tu bukan rumah dia ka?

Dah tak duduk ikut agreement.. Deposit burn.. Dia untung la..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by CatMiow at 23-8-2019 12:18 PM
sarah82 replied at 23-8-2019 12:16 PM
Dah tak duduk ikut agreement.. Deposit burn.. Dia untung la..


Owh kejinya strategi tuan rumah tu.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:17 PM From the mobile phone | Show all posts
ajinomotonosuga replied at 23-8-2019 12:05 PM
Cite seksss...cite momokkk...aaa politik

Mmg sonok mmg minat meleis

Tak.. Sy jawab 10.

Bukan melayu saja suka citer hantu ni abg aji oiii.. Omputih yg menjadi pujaam ummah Asia oun suka citer hantu, seks dan mengumpat.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:18 PM From the mobile phone | Show all posts
CatMiow replied at 23-8-2019 12:17 PM
Owh kejinya.

Semoga dia berubah.. Citer ni dlm 4-5 tahun lps.. Skrg tak pasti la dia masih buat kerja terkutuk tu atau tidak.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.117697s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list