Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1234Next
Return to list New
2294
View
61
Reply

[Tempatan] Utusan Malaysia Berhenti Penerbitan Hari rabu Ini

[Copy link]

Author: Maideen.       Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-8-2019 06:52 PM | Show all posts |Read mode
Akhbar tertua Negra akan menurunkan tirai penerbitannya pada hari Rabu ini. Demikian akhbar the Star Melaporkan. Ianya sudah bankrupt dan tidak ada duit. Semua penerbitan di bawah kumpulan syarikat Utusan akan dihentikan....
Maideen~Teringat zaman semasa Maideen tidak sabar untuk mendapatkan naskah majalah Al Islam.



PETALING JAYA: The oldest newspaper in the country will be laid to rest on Wednesday (Aug 21) after a sustained period of financial uncertainty.

All publications under the Utusan Group C Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Kosmo!, and Kosmo! Ahad C will cease all print and online publications.


Utusan Malaysias National Union of Journalists (NUJ) chief Taufek Razak said that executive chairman Datuk Abd. Aziz Sheikh Fadzir admitted that the company is penniless.

The sad news was communicated at a meeting between staff representatives and Human Resources Ministry personnel earlier Monday (Aug 19).

We were told that the company has no money left to pay the staff or operate the business any longer, said Taufek.

The decision was made by the board of directors at a meeting earlier Monday (Aug 19), and sources said that the closure will be finalised once the group is de-listed from Bursa Malaysia.

The Utusan Group has not paid its staff any salaries since June. Even before this, it had repeatedly delayed salary payments.

Salaries for executive staff were also delayed for two months, with the last partial payment of RM2, 000 being paid in June.

This despite it having initiated a voluntary separation scheme (VSS) that saw its staff cut from 1, 400 to 823, but even VSS payments have been delayed.

Utusan Malaysia was first published as Utusan Melayu in Jawi in 1939 in Singapore.

It was founded by Yusof Ishak, who later became the first President of Singapore, and Abdul Rahim Kajai, known as the father of Malay journalism.

Its office was relocated to Kuala Lumpur in 1959. The romanised version of Utusan Melayu, Utusan Malaysia, first started printing on Sept 1, 1967.


Read more at https://www.thestar.com.my/news/ ... X1ekTVu4MgpKi05m.99




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Too sad to say goodbye...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:05 PM | Show all posts
Gaji dah 2 bulan pun xdapat..
dengar cite bulan 10 baru dapat gaji tupun untuk bulan 7-8..
Cian ooo

Laungan melayu tolong melayu dah xde dah..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:07 PM | Show all posts
aikk sayangnya..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedihnya. Simpati pada semua staff Utusan.






Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:13 PM From the mobile phone | Show all posts
tumpang sedih dan bersimpati..semoga dipermudahkan urusan semua staf utusan...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:15 PM | Show all posts
Kenapa suat kabo melayu dalam bahasa melayu pun boleh melabuhkan tirainya untuk selamanya? Sedangkan di malaysia tu bangsa melayu yang ramai? Adakah bangsa Melayu lebih berminat membaca suat kabo bahasa Tamil , Cina dan owang putee?
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih utusan atas segala sumbangan.. sebelum ni arwah ayah dan arwah mak memang pembeli dan pembaca setia. Tahun 70-80 an dulu2 beli utusan melayu tulisan jawi lagi ..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:23 PM | Show all posts
rindu pancaindera setiap hari ahad
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Takziah kepada semua pekerja syarikat utusan. Sedihnya lps ni utusan malaysia dan kosmo dh takde. My dad hari2 beli both newspapers. Semoga dipermudahkan segala urusan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:26 PM | Show all posts
Edited by kelana36 at 19-8-2019 03:33 PM

Kesian, budi mereka tak di kenang.



Tokoh kesatuan pekerja hari ini mengecam ahli politik Umno yang disifatkan tidak mengendahkan nasib kakitangan Utusan Malaysia walaupun mendapat manfaat dari liputan akhbar harian itu sejak penubuhannya.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) J Solomon berkata pengurusan Utusan yang diketuai oleh bekas anggota parlimen Kulim-Bandar Baharu Abdul Aziz Sheikh Fadzir mesti bertanggungjawab menyelesaikan pembayaran gaji yang tertunggak sejak tiga bulan yang lalu.

"Tidak ada usaha yang mencukupi diambil oleh pengurusan Utusan Malaysia untuk mencari penyelesaian sehingga kini," kata Solomon yang hadir ketika piket bersama kira-kira 100 kakitangan dan bekas kakitangan Utusan Malaysia di luar ibu pejabat akhbar harian itu di Kuala Lumpur petang ini.

"Malang apabila kakitangan Utusan Malaysia telah bekerja untuk ahli-ahli politik ini selama hampir 80 tahun. Dalam tempoh 80 tahun itu, mereka telah menjadikan ramai ahli politik kaya, mereka telah melindungi banyak ahli politik dalam kedudukan mereka.

"Tetapi dalam satu tahun terakhir, ahli-ahli politik itu kini mengkhianati kepercayaan para pekerja yang telah diambil oleh kakitangan Utusan untuk kesejahteraan para ahli politik itu," kata Solomon.


Solomon turut berkata bahawa percubaan Utusan untuk mendapatkan dana dengan menjual aset setakat ini tidak berjaya.

"Kami sangat sukar untuk mempercayai cerita itu (bahawa Utusan tidak mempunyai wang) kerana mereka mempunyai harta, dan mereka sebenarnya boleh menjual beberapa hartanah.

"Sekalipun mereka tidak boleh menjual hartanah, mereka mesti mencari jalan untuk menyewa hartanah," tegasnya.

"Sekurang-kurangnya bayar gaji pekerja yang terlibat, kerana cadangan untuk menjual hartanah telah disampaikan oleh pihak pengurusan kepada kesatuan untuk satu tahun terakhir.

"Oleh itu, anda tidak boleh mengatakan bahawa anda mempunyai kesukaran menjual pelbagai hartanah dalam tempoh satu tahun yang lalu," kata Solomon yang juga menggesa pihak pengurusan Utusan merombak lembaga pengarang sebagai cara untuk memulihkan keyakinan orang ramai.


Solomon juga menegaskan bahawa wartawan Utusan Malaysia tidak sepatutnya dipersalahkan kerana keadaan mereka ketika ini, mereka hanya menerima arahan daripada lembaga pengarang yang dikawal oleh ahli politik.

Turut hadir semasa piket yang diketuai oleh Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJM) cawangan Utusan ialah Setiausaha Agung Exco Pusat NUJ Chin Sung Chiew yang mengucapkan tahniah kepada kakitangan akhbar itu atas semangat mereka untuk memperjuangkan hak mereka.

Dalam piket hari ini, beberapa kakitangan Utusan turut didengar menggesa lebih ramai rakan sekerja mereka tampil menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap pengurusan.

Piket itu berlangsung selama satu jam dan berakhir pada jam 2 petang dengan semua kakitangan kembalik mejalankan tugas mereka.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-8-2019 07:34 PM | Show all posts
Edited by Maideen. at 19-8-2019 07:57 PM

Kumpulan utusan melayu banyak menerbitkan untuk cater semua golongan pembaca.

Untuk melayu kampong yang belum berpeluang pindah ke bandar, atau yang baru pindah kebandar untuk bekerja di ofis gomen, ada "Majalah Mastika" yang memuatkan cerita cerita seperi kisah seorang orang  alim yang berkongsi pengalamannya mendengar orang menjerit kerana di siksa dengan dahsyatnya semasa beliau lalu di kubur orang itu.

Untuk melayu yang suka tengok drama, kisah pelakon drama melayu, serta penyanyi Melayu, ada majalah URTV.

Untuk wanita melayu yang tidak pandai berbahasa inggeris (lalu  tidak membaca majalah bahasa inggeris "Her World" ), ada majalah "Wanita".

Namun kini itu semua hanya kenangan.........
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedih juga dgr berita ni. Sejak kecil baca utusan malaysia dan kadang2 naskhah jawi utusan melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu zaman internet xde...rencana dlm utusan lah byk tolong utk prsediaan karangan bahasa melayu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-8-2019 07:40 PM | Show all posts
cmf_almondpecan replied at 19-8-2019 07:36 PM
Sedih juga dgr berita ni. Sejak kecil baca utusan malaysia dan kadang2 naskhah jawi utusan melayu.

Selain dari orang Melayu, ramai juga pelajar bukan Melayu yang membaca Utusan Melayu untuk lulus matapelajaran Bahasa Malaysia dipemeriksaan tingkatan 5.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:42 PM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 19-8-2019 07:15 PM
Kenapa suat kabo melayu dalam bahasa melayu pun boleh melabuhkan tirainya untuk selamanya? Sedangkan ...

Soklan cepumas nie..
Meh jawap..
Tokoh tokoh Ketuanan Melayu yg Hebat...
Apa sebabnya...
Star Hidop lagik
paper Cina dan Tamil Hidop lagii..
Utusan lingkop pehal..?
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:46 PM From the mobile phone | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 19-8-2019 07:15 PM
Kenapa suat kabo melayu dalam bahasa melayu pun boleh melabuhkan tirainya untuk selamanya? Sedangkan ...

nak komen pun at least pikirlah skit...
org mana beli paper... semua online... pengiklanan pun beralih ke social media bagai,.. zaman berubah...

lg nak sembang melayu tak support.... nstp pun sama... tunggu masa je
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesiannya.. Tak Ada kah manusia2 Kaya Raya Kat Malaysia ni nak take over syarikat ni.. syarikat yang penuh sejarah.. kalau la utusan ni bangunan, mesti byk usaha nak pulihkan balik...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 08:07 PM From the mobile phone | Show all posts
dulu aku selalu beli utusan, arwah ayah aku suka baca
lepas terlalu 'menjilat' umno, aku tukar paper metro dan bh
pas arwah xada jrg beli paper, kdg aku balik kmpg beli gak paper metro bacaan santai
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 08:16 PM From the mobile phone | Show all posts
takziah, tumpang simpati pd pekerja2 utusan.. sedih jugak sebab membesar dgn akhbar ni la dulu dr rega 50sen kot kecik2 dulu.. harap gaji tertunggak dpt dibayar.. dan harap utusan dpt dilahirkan semula..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.090490s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list