Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
802
View
13
Reply

[Dunia] Tergadai Budaya Bangsa Melayu Patani (Thailand Selatan)

[Copy link]

Author: chacon       Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-8-2019 11:12 AM | Show all posts |Read mode





Yala - Pemerintah Thailand mengadakan himpunan dan pembukaan sukan tahunan yang diadakan oleh raja Thailand, himpunan di adakan di kawasan Daerah Muang Wilayah Yala, pada (14-16/08/2019).

Laporan dari masyarakat tempatan mengatakan, dalam himpunan sukan tahun ini melibatkan para pelajar, mahasiswa, guru, warga sipil, dan pengawai pemerintah Thailand.

Seni merupakan suatu karya yang dibuat atau diciptakan dengan kecakapan yang luar biasa sehingga merupakan sesuatu yang elok atau indah. Kebutuhan akan seni budaya merupakan kebutuhan suatu bangsa. Seni budaya berkaitan langsung dengan kesejahteraan, keindahan, kebijaksanaan, ketentraman, dan pada puncaknya merupakan proses evolusi masyarakat untuk makin dekat kultural yang mereka anuti. Oleh karena itu, seni budaya akan berkembang apabila masyarakat yang makmur dan sejahtera.

Suatu budaya Melayu Patani yang dapat kita bertahan dan berkembang pada dewasa kini, maka warisan seni budaya dapat dipelihara dan dihayati dari generasi kegenerasi berikutnya.


Kenyataan itu seyogianya tidak dibiarkan begitu saja. Jika kita biarkan, itu berarti kita rela mengikis kekayaan budaya kita satu demi satu, sehingga akhirnya kita tidak punya budaya lagi sebagai jati diri.

Buat sementara, kita mungkin kelihatan maju oleh budaya (Siam-Thailand) yang bersifat materialistis, individualistis dan hedonis itu. Tapi, sesungguhnya budaya itu tak punya makna. Sementara kita hidup bukan hanya sebatas mencari benda dan memuaskan nafsu, tetapi lebih-lebih mencari makna kehidupan.


Jika seni budaya seperti adat istiadat, pakaian, sastra lisan Melayu tidak lagi dikenal dan terlepas dari medan budaya generasi muda, maka besar kemungkinan seni budaya itu akan terputus dari sejarahnya, lalu tenggelam dalam perjalanan puak atau suku bangsa (Siam-Thailand) tersebut. Inilah yang menyebabkan punahnya beberapa jenis budaya tradisional jati Melayu Patani.

Menimbang jalan Sejarah Patani sudah yang demikian, maka sastra lisan Melayu Patani juga dapat mengalami nasib serupa itu.


Jika ada pembendaharaan budaya Melayu kita yang cukup potensial, untuk apa kita menyeberang pada budaya orang lain. Jika ada ladang yang terlantar, mengapa kita harus mengerjakan ladang orang lain..??









Editor : Media Informasi News (MIN).
Photo : Facebook.
___________________________________
1- "SUARA" Kita Telah Membantu Penderitaan Rakyat Patani.
2. "SHERE" Kita Menjadi Saksi Demi Kedamaian di Patani.
Oleh -> "Page, #Media_Informasi_News #MIN / Blogger, Amanat Penderitaan Rakyat Patani (AMPERA PATANI)".


Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 11:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Mau jadi gaduh lagi.. Dah la baru ni rundingan antara Thai dan PULO gagal mencapai kata sepakat.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 12:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm pondan buat parade
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
sejak bila budaya boleh tergadai , tergadai dapat tukar ape istilah yg lawak sungguh
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 19-8-2019 04:02 AM
Mcm pondan buat parade

Hmm. Pondan siam menyamar jadi melayu patani
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 12:30 PM | Show all posts
pic yg memula tu mengundang betul...
hahahahhaa..
mcm bogel pun ada...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Pakai pula skin color.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 01:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Bakal ada serangan ni.. PULO aktif serangan awal 70 an dulu.. Lps tu slow dlm 90an serangan nya.. Bila thaksin biadap puncak kepasa serangai TakBai.. PULO aktif balik.. Serangan depa sasar kepada bangsa Thai dan tentera/polis.

Kes depa ni lagi lama dari Palestin.. Tapi puak thai pandai sikit dari yahudi. Dari melakukan kerja2 pembersihan etnik, puak thai perlahan2 bagi melayu2 selatan thai dan wilayah kedah yg dicuri lupa akan jati diri bangsa melayu. Sebab tu melayu yg dok phuket ramai anggap diri depa bangsa Thai beragama Islam.

Hatta melayu Malaysia pun dok ingat melayu2 selatan thai ni adalah siam/thai.

Yg aku tau setiap kali kemerdekaan Malaysia melayu pattani sambut sekali.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 01:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Baju depa pakai pun bukan baju sebenar melayu Pattani.

Yg seluar tu pakaian siam.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 01:38 PM | Show all posts
Selatan Thai sampai ke Segenting Kra asalnya kerajaan melayu yg bersultan. Tp telah dihapuskan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 02:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Hahaha.,..buat apa ribut budaya Melayu di negara lain...bukankah lebih baik urut dan rawat budaya Melayu di negara sendiri yang sekarang berubah menjadi budaya Arab Wahabi...
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 03:01 PM | Show all posts
dah cantik2 bawah pulak x pakai seluor.. aduh, cantik2 gadis patani ni

Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 04:03 PM | Show all posts
adududu sayangnya..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 04:11 PM | Show all posts
sayangkan.sikit masa lagi, bangsa Melayu kat sana sikit masa lagi memang dah tak de.
kalau pegi belah2 Hadyai pon dah ramai Melayu sana yg tak reti berbahasa Melayu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.085919s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list