Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12120
View
374
Reply

Bunian itu jin!

[Copy link]

Author: Daftpunk_shine    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-8-2019 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Anda pernah baca pelbagai versi kisah bunian? Mungkin anda tertanya- tanya, sebenarnya bunian itu makhluk apa? Separuh jin, separuh manusia? Atau bukan ketegori kedua-duanya?

Menurut pandangan seorang pengamal perubatan Islam, Ustaz Fauzi Mustaffa apa yang masyarakat Melayu sebutkan sebagai bunian itu sebenarnya adalah jin. Perlu kita fahami, jin itu sendiri ada banyak jenis. Sebagai contoh, jin yang dikenali sebagai bunian itu adalah makhluk halus yang hidup secara berkelompok.

Mereka hidup bermasyarakat, bergotong-royong, ada perkampungan, ada kenduri kendara. Saling tolong menolong. Kehidupan mereka secara lazimnya sama seperti kita.

Apa yang membezakan ialah kita tidak boleh melihat mereka dengan mata kasar. Cuma kita boleh kategorikan bunian ini jenis yang baik lah. Kalau jin yang jahat ni biasanya lebih suka hidup bersendirian dan berpindah-randah.

Tak semestinya bunian itu islam. Kita kena faham, jin juga sama seperti manusia. Bunian ni macam masyarakat majmuk. Ada jin islam, ada jin bukan islam. Ada jin islam baik, ada jin islam yang jahat.

Walaubagaimanapun, Islam melarang sama sekali manusia untuk berkahwin atau mempunyai hubungan dengan orang bunian, jin atau apa saja makhluk halus lain. Tak kiralah jin itu islam ataupun tidak.

Perkahwinan antara manusia dan jin juga dilarang kerana ia boleh menimbulkan fitnah. Kata Imam Malik, andai katalah jin jantan berkahwin dengan manusia perempuan. Kemudian yang wanita itu mengandung, tak ke pelik?

Jangankan berkahwin, kalau boleh bersahabat pun tak perlu. Sebab apa yang dibimbangkan ialah kita mungkin dipengaruhi atau ditipu oleh makhluk halus berkenaan. Yalah sedangkan manusia pun menipu, inikan pula jin yang kita sendiri pun tak boleh nampak.

Nabi Muhammad sendiri pun tidak pernah bersahabat dengan jin. Apa yang nabi buat ialah berdakwah kepada golongan makhluk halus ini.

Kalaulah sekiranya ada makhluk halus, jin atau bunian yang datang untuk berdamping atau bersahabat, cubalah tolak dengan baik. Bukan suruh menyombong, tapi cakap elok-elok. Beritahu mereka kita tak perlukan bantuan mereka. Takut-takut nanti kita terhutang budi, lain pula yang berlaku.

Allah dah ciptakan manusia ini sebaik-baik kejadian. Semuanya cukup cantik. Cukuplah sekadar kita berhubungan sesama kita. Kalau ada terjumpa orang mendakwa berkahwin dengan bunian, tak perlulah nak taksub atau percaya. Zaman image.jpg sekarang ni sesiapa pun boleh dakwa begitu, ujar Ustaz Fauzi.

Sumber : Mastika Mac 2017
Oleh : Mohd Hafiz Mohamed Sakmi
image.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 04:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Betullah tu...bunian memang jin. Cuma nama jer tukar Kat meleis nih
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 04:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada jugak manusia yg gigih nak berkawan dgn jin bunian... fefeeling ada kelebihan katanya bersahabat dgn jin/bunian

Padahal dah dinyatakan dlm Al-Quran:
"Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."

Tapi ada yg tetap hadap mintak bantuan dgn panglima, puteri bunian... dah tak percaya dgn firman Allah ke? Berdoa & meminta pertolongan dgn Allah dah lah... jin jugak yg dia gigih mintak tolong & berkawan.

Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 04:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada jin introvert, ekstrovert?
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 04:12 PM | Show all posts
kt dapur rumah kaka ada jin nama dia jintan manis
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-8-2019 04:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Thanatus replied at 18-8-2019 04:03 PM
Ada jugak manusia yg gigih nak berkawan dgn jin bunian... fefeeling ada kelebihan katanya bersahabat ...

Hmm yg ada kenal sape2 yg kawin dgn bunian? Best kalau ada yg boleh share experience sket cmana rasa berumahtangga dengan bunian.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-8-2019 04:38 PM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 18-8-2019 04:12 PM
kt dapur rumah kaka ada jin nama dia jintan manis

Jin2 ini dipercayai diguna pakai oleh para wanita untuk menyedapkan masakan. Sehingga para suami bagai dipukau menambah nasi tak henti2.
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Daftpunk_shine replied at 18-8-2019 04:38 PM
Jin2 ini dipercayai diguna pakai oleh para wanita untuk menyedapkan masakan. Sehingga para suami b ...

Kena pukau dengan jin yang manis. Hihi
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 05:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Lama dah tak baca mastika.
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Thanatus replied at 18-8-2019 04:03 PM
Ada jugak manusia yg gigih nak berkawan dgn jin bunian... fefeeling ada kelebihan katanya bersahabat ...

Sek sek boleh kecek denge ore bunian ni insan terpilih chuolsssss
Ko mampooooooo ke puteri nora panglima jalal dan panglima fahrin berdamping semenjak kehhhhhchilllll saaaaahingga gumok gumpita

Geng bunian siap buat kenuri pinjam rumah pendamping hokeh nak sambut geng2 bunian jepun bagai
Datang naik naga ko haderrr
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-8-2019 05:46 PM From the mobile phone | Show all posts
CatMiow replied at 18-8-2019 05:24 PM
Lama dah tak baca mastika.

Semoga mastika diberi peluang beraksi semula.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-8-2019 05:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 18-8-2019 05:38 PM
Sek sek boleh kecek denge ore bunian ni insan terpilih chuolsssss
Ko mampooooooo ke puteri nora p ...

Bunian jepun pun ado..hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 05:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 18-8-2019 05:38 PM
Sek sek boleh kecek denge ore bunian ni insan terpilih chuolsssss
Ko mampooooooo ke puteri nora p ...

Bunian jepun naik naga... adehhhh
Bunian Nagasaki ke tu?
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 06:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku pun rasa yg sama.. Bunian tu jin.. Tapi yg lbh berpangkat berbanding pontianak dan lain2.
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 06:08 PM From the mobile phone | Show all posts
@Beautifulliar.  
Sila berikan komentar hatta sebijik dua
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 06:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang jin pun once dia approach kau they are very demanding
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 06:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang suka menyamar jadi orang yang kita kenali ajak masuk hutan, tu pun bunian ke eh?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-8-2019 06:13 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 18-8-2019 06:06 PM
Aku pun rasa yg sama.. Bunian tu jin.. Tapi yg lbh berpangkat berbanding pontianak dan lain2.

Jenis bertamadun, duduk apartment..shopping kat mall..bukan jenis yg low class baju rabak duduk atas pokok..
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts
joy_ah replied at 18-8-2019 06:08 PM
@Beautifulliar.  
Sila berikan komentar hatta sebijik dua

Meols dh nmpk tred ni awal2 td tp blom ada yg komen. Chuols dh seru meols masuk dgn bgaya yach.

Anyway mari kita seru ketua segala pembela bunian mokcik gundu kuat bhalusinasi @dewi ni tred bunian hanya mokcik gundu ni yg arif semoga ayuhh buktikan sheols tidak auta buktikan pd @Acikgomen @lazim ayuhhh.
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2019 06:50 PM From the mobile phone | Show all posts
semoga meols tidak diibliskn
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.116254s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list