Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1366
View
23
Reply

[Dunia] Asteroid sebesar Piramid Giza menuju ke bumi dan dijangka hampir dengan bumi 28 Ogos ini

[Copy link]

Author: chacon       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-8-2019 12:37 PM | Show all posts |Read mode

Asteroid 2019 OU1 itu dijangka menghampiri bumi pada 28 Ogos depan.


WASHINGTON - Sebuah asteroid berukuran lebih besar daripada bangunan Empire State dikatakan sedang bergerak menuju ke arah bumi.

Saintis di Makmal Propulsi Jet NASA (JPL) berkata, batu angkasa digelar 2019 OU1 dijangka menghampiri bumi pada 28 Ogos depan pada jarak dekat hanya 0.00687 unit astronomi (au) atau lebih sejuta kilometer.

"Asteroid Berpotensi Bahaya (PHAs) dalam kelas Apollo (kelompok dekat dengan bumi) yang dianggarkan berukuran kira-kira 150 meter lebar dan melintasi bumi pada kelajuan 13 kilometer per saat," ujar JPL dalam satu kenyataan.

Asteroid itu dikatakan berukuran sama seperti saiz Piramid Besar Giza.

Menurut NASA, PHAs ditakrifkan berdasarkan parameter tertentu yang mengukur potensi ancaman asteroid menghampiri bumi terutamanya batuan angkasa dengan jarak persilangan orbit minimum 0.05 au dan magnitud mutlak 22.0.

Beberapa minggu lalu, asteroid 'pembunuh bandar' digelar 2019 OK dengan diameter 129 meter yang boleh menyebabkan kemusnahan ke atas bandar seperti impak bom atom turut dikesan menghampiri bumi pada jarak lebih dekat berbanding kedudukan bulan. - Agensi

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... 6Rrum5Tpu7aWUV_xOgg
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 04:24 PM | Show all posts
The End Is Here
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 04:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Besarnya asteroid ni. Kira selisih tepi bumi la kan?
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 04:30 PM | Show all posts
deep impact
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 04:41 PM | Show all posts

Dari kecik aku dengar..

Dulu penah kecoh ada planet akan  hampir ngan bumi..ak rs mcm kecoh 1 negara...

xde plak..msh lagi aman smpai sekarang tambah makziat..
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak payah nak Gelabah tetek sangat lah
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 10:31 AM | Show all posts
so, nasa taknak hantar troops gi bedil asteroid,ke supaya jadi kecik2 dan serpihan tak kena bumi..team 'Armageddon' dan 'Final Impact' dan tunjukkan kejayaan kan..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 11:31 AM | Show all posts
hahaha..hari kiamat mau datang..habislah kapir kapir..
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:35 PM | Show all posts
Simunggu replied at 15-8-2019 11:31 AM
hahaha..hari kiamat mau datang..habislah kapir kapir..

huk aloh..
yg ko pun dh melimpah ruah sgt ke pahala & amalan??
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:39 PM | Show all posts
semoga alif syukri dan sajat baca, dan mereka terus insaf dan menginfakkan harta mereka kepada yg memerlukan..
tiada lagi riak mereka
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts
oo mcm dalam movie Armageddon Bruce Willis jd hero kite semue
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 07:13 AM | Show all posts
Noraniza_Iblis replied at 15-8-2019 12:35 PM
huk aloh..
yg ko pun dh melimpah ruah sgt ke pahala & amalan??

hahaha..habislah kapir kapir
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 07:18 AM | Show all posts
2 mggu lepas pegi ke PWTC tgk pameran rasulullah. Diorang ada letak batu steroid kat situ skali utk pameran.

saiz ada la dlm 2x besar pemeluk org dewasa. keras gila batu tu. licin je permukaan dia.

kalau size sebesar giza ni jatuh hempap bumi, mesti dasyat jugak kesan hentaman dia tu.
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 09:36 PM | Show all posts


Alamak. Mana nak menyorok.
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 09:47 PM From the mobile phone | Show all posts
makton replied at 16-8-2019 07:18 AM
2 mggu lepas pegi ke PWTC tgk pameran rasulullah. Diorang ada letak batu steroid kat situ skali utk  ...

I ada g muzium kat melaka lupa lak nama muzium tu tapi ada dinasor kat depannya. Situ ada tunjuk bebrapa batu meteor dan kesan impactnya..kita leh rasa dgn mengangkat bendalah tu...mmg berat ye wpun.kecil je. N setengah org bole rasa ada tenaga mengalir  bila batu sentuh tu.. toklaki i ada beli batu tu buat souvenir.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:19 AM | Show all posts
Mizlyn replied at 16-8-2019 09:47 PM
I ada g muzium kat melaka lupa lak nama muzium tu tapi ada dinasor kat depannya. Situ ada tunjuk b ...

masa i tgk batu tu, i rasa mcm amazed gila sbb boleh pegang satu objek yg datang dr luar bumi kita.
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 06:57 PM From the mobile phone | Show all posts
makton replied at 19-8-2019 07:19 AM
masa i tgk batu tu, i rasa mcm amazed gila sbb boleh pegang satu objek yg datang dr luar bumi kita ...

Sama la kan..hahaha..
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2019 07:34 PM From the mobile phone | Show all posts
kalau manusia pupus separuh..mesti ecosystem bumi kembali pulih..
Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2019 07:13 AM | Show all posts

tu baru tgk batu dah amazed semacam.. klu i tgk alien depan mata sure sawan terus
Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2019 07:32 AM From the mobile phone | Show all posts
makton replied at 20-8-2019 07:13 AM
tu baru tgk batu dah amazed semacam.. klu i tgk alien depan mata sure sawan terus

Kah3!!!   Excited kan....kalau I lak ape yg i buat...i ajak selfie dulu hahaha
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.095771s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list